Hlavní obsah

Stoupenci ekologické dopravy se bouří. Praha vyžene z centra elektrokola

Foto: Seznam Zprávy

Podle spolku AutoMat dopadne opatření výhradně na Pražany, kteří se rozhodli vypořádat se s kopcovitostí Prahy pořízením elektrokola.

Po elektrokoloběžkách zakáže Praha v historickém jádru také elektrokola. Cyklisté na strojích poháněných motorem nově nebudou smět do pěších zón v okolí Staroměstského náměstí. Zákaz vzbudil odpor zastánců moderní dopravy.

Článek

Původně se měl zákaz týkat pouze elektrokoloběžek, nyní se ovšem ukázalo, že zahrnuje rovněž elektrokola. Nařízení začne platit, až se uvolní situace kolem koronaviru. Zákaz je podle spolku AutoMat, který prosazuje ekologickou dopravu ve městech, omyl a zásadní krok zpět. „V době koronavirové krize, kdy elektrokoloběžky turisté nepoužívají, dopadne opatření výhradně na Pražany, kteří se rozhodli vypořádat se s kopcovitostí Prahy pořízením eletrokoloběžky, elektrokola, a také na rozvážkové služby,“ uvedl ředitel spolku Martin Šotola.

Foto: AutoMat

Příklad cesty, která bude opatřením zasažená.

Radnice Prahy 1 argumentuje tím, že chce omezit konfliktní provoz tam, kde je koncentrace chodců nejvyšší. Tedy na Královské cestě – v úseku Karlovy ulice a na Staroměstském a Malém náměstí. „Magistrát (hlavního města Prahy, pozn. red.) sám navrhl a požadoval jedinou možnou cestu – zákaz všech ‚kol s motorem‘. V praxi to tedy znamená, že na značce označující pěší zónu bude k symbolu kola, který určuje výjimku pro provoz kol, doplněn text ‚bez motoru‘. Praha 1 s tímto postojem souhlasila a trvá na něm,“ konstatují radní.

Městská část dodává, že „elektrokola mohou danou oblast objet, což vzhledem k formě pohonu nepředstavuje natolik zásadní problém. Nákladní cyklodoprava se této oblasti spíše vyhýbala, a to jak kvůli ulicím plným lidí, tak i vzhledem k převažujícímu turistickému charakteru Staroměstského náměstí“.

Modernizace Václavského náměstí začíná.

Lidé ze sdružení AutoMat si nemyslí, že by šlo zakázané zóny lehce nahradit. „Celetnou nejde objet, protože zákaz zasahuje i Železnou. A Železnou nejde rozumně objet, protože Husova není cykloobousměrka. Dochází tak k neúměrné diskriminaci cyklistů volících pro Prahu vhodnější typ kola,“ konstatuje Šotola.

Cyklodopravu v centru Prahy je podle AutoMatu nutné podporovat opatřeními, která umožní pěší zóny a nebezpečné ulice na kole přirozeně objet. Všechny klidné ulice na Starém Městě by podle spolku měly být pro kola obousměrné. Tomu prý ale radnice městské části zrovna nefandí. „Cykloobousměrky na Praze 1 již sice vznikají, je jich ovšem stále málo.“

Radní to považují za argumentační faul. Vzniku obousměrných cyklotras podle nich brání legislativa. „Podporujeme změny značení tak, aby byl všem typům kol povolen obousměrný provoz v mnoha ulicích. Takové rozhodnutí ovšem naráží na zákonná omezení. Zákon o provozu na pozemních komunikacích ve svých prováděcích a normových předpisech jasně určuje, za jakých podmínek smí být ulice oboustranně průjezdná, a to i pouze pro cyklodopravu. Dopravní policie už několikrát zamítla návrhy v tomto směru,“ konstatují.

Lidé z AutoMatu se každopádně se zákazem nehodlají smířit a chtějí, aby radnice Prahy 1 chystané omezení upravila tak, aby neomezovalo běžná elektrokola. Současně požadují, aby Praha 1 začala cyklistickou dopravu podporovat a urychleně zřídila maximum cykloobousměrek.

Odborník: Míchání koloběžek a elektrokol je nesmysl

„Je obecně velmi nepříjemné, že současná radnice Prahy 1 pokračuje v trendu pana ex-starosty Lomeckého, pro kterého bylo potlačování individuální cyklo-dopravy jedním z nejvyšších cílů, viz například vztyčování zákazových značek Na Kampě. Minulé vedení radnice - tajemník Pavla Čižinského, mě požádal o konzultaci nařízení připravovaného Tržního řádu ve vztahu k provozu free-floating flotily koloběžek Lime,“ dodal ke sporu Jakub Ditrich, vedoucí ve společnosti ekolo.cz.

Ditrich vysvětluje, že mezi elektrokolem a elektrokoloběžkou je zásadní rozdíl. Na první pohled zřejmý je fakt, že elektrokolo, tedy jízdní kolo s pedály vybavené baterií a elektromotorem, se aktivuje pouze při současném šlapáním jezdce. Zatímco elektroskutr nebo elektrokoloběžka jsou navrženy pro autonomní jízdu bez vynaložení fyzické aktivity jezdce.

„Míchání těchto dvou zcela odlišných dopravních prostředků je nežádoucí a přispívá k tomu fakt – v Evropě zcela ojedinělý –, že česká legislativa v příloze vyhlášky k zákonu o Provozu na pozemních komunikacích identifikuje ‚koloběžku‘ coby jízdní kolo,“ podotýká Ditrich.

V případě elektrokol v centru Prahy se ale debata podle něj netýká pouze individuálních uživatelů, kteří se přes centrum Prahy potřebují dopravovat, ale i elektrokol nákladních, které jsou dosud vidět po Praze sporadicky, nicméně v západních metropolích jako jsou Frankfurt, Mnichov nebo Paříž zažívají od roku 2018 nebývalý rozmach a v centrech se na ně přenáší již značná část objemu zásobování místního maloobchodu a byznysu.

Míchání pojmů je podle Ditricha třeba zastavit. „Lze tvrdit s naprostou jistotou, že elektrokoloběžka nemá status koloběžky, na které je v české legislativě pohlíženo jako na jízdní kolo. Pokud by se v případě Lime mělo jednat o koloběžku, musel by tento stroj existovat primárně jako mechanická koloběžka, například Hugo Bikes, které se v Praze půjčují, toto mají ošetřeno. Proto se jedná legislativně nade vší pochybnost o ‚motokolo‘. Jako takové jsou na produkt kladeny některé požadavky, které ale služba nenaplňuje,“ míní Ditrich.

Od června roku 2019 existuje podle něj například v Německu závazná legislativa ohledně provozu elektrických koloběžek, která stanovuje, že elektrické krokové skútry budou povoleny pouze na vozovkách, ve výjimečných případech na cyklostezkách, které ale musí být výslovně označeny dopravními značkami. Používat je mohou pouze uživatelé starší 14ti let a musí dodržet rychlostní limit 20 kilometrů za hodinu „Všechny koloběžky jsou označeny poznávací značkou, stejně jako skútry,“ uzavřel Ditrich.

Doporučované