Hlavní obsah

Zadlužený Zoot předělává koncept prodeje. Zavře některé výdejny radosti, otevře kamenné prodejny

Foto: Youtube.com

Ilustrační fotografie.

Podle krizového managementu české firmy Zoot se internetová prodejna oblečení a doplňků rozhodla uzavřít některé z takzvaných výdejen radosti. Na tržby by měl mít krok téměř nulový dopad. Pomůže ovšem společnosti dostat se do černých čísel – momentálně dluží přibližně půl miliardy korun a před věřiteli ho chrání tříměsíční moratorium. Se zjištěním přišla MF Dnes.

Článek

Krizoví manažeři firmy internetového prodejce módy Zoot podle deníku doufají, že i přes finanční problémy společnosti se z ní podaří vybudovat výdělečný byznys. K tomu má firma dojít kromě jiných kroků také budováním kamenných prodejen. Fungovat by podle manažerů měly proto, že roste celý módní trh.

Testovací prodejna v Praze

„Budeme otevírat nové prodejny, v jednom z velkých pražských obchodních center bude první testovací,“ uvedl pro MF Dnes krizový manažer firmy Robert Vojáček.

V současné době ale budí pozornost zavírání takzvaných výdejen radosti, do kterých si zákazníci mohli objednat více kusů oblečení, vyzkoušet si je a posléze zaplatit pouze za ty, pro které se v tu chvíli rozhodli. Problematický byl ale neefektivní provoz donedávna ještě 28 v Česku otevřených prodejen.

Vracení zboží ve výdejnách vedlo k velkým ztrátám

Právě vracení zboží v těchto obchodech dosáhlo až 80 procent provozu. I navzdory popularitě výdejen, která zvyšovala celkovou oblibu a dobrý obraz e-shopu, táhly tyto náklady firmu do ztrát.

„Dvanáct výdejen jsme již zavřeli. Bude to mít zanedbatelný, téměř nulový dopad na tržby. Je to v místech, kde je další poblíž,“ řekl deníku generální ředitel Zootu Lukáš Uhl, zároveň jeden z krizových manažerů, který nastoupil do firmy letos v lednu.

Od roku 2009, tedy od doby založení Zoot, dosáhly ztráty firmy v polovině loňského roku 473 milionů korun. Tržby loni tvořily asi jednu miliardu.

Finanční problémy i jinde

Internetový prodejce módy také nebyl schopný loni platit některým dodavatelům zboží či služeb. V závěru roku odmítla Raiffeisenbank prodloužit Zootu splatnost investičního úvěru, svou pohledávku nakonec prodala společnosti Natland, která se stala nynějším největším věřitelem obchodu a momentálně jeho provoz financuje. „Díky provoznímu úvěru od Natlandu jsme obnovili nákup zboží,“ potvrzuje Uhl.

„Zoot se momentálně snaží dohodnout se svými věřiteli, jakou formou se budou řešit jeho dluhy,“ popisuje insolvenční správce Lukáš Zrůst. Pokud by se chtěla značka vyhnout insolvenci, musela by podle něj buď všechny závazky splatit, nebo se s věřiteli dohodnout na restrukturalizaci.

O osudu e-shopu rozhodne jedna společnost - jeden věřitel

Věřitelů je ovšem několik stovek. Nejvíce pohledávek v hodnotě 135­ milionů korun drží společnost Natland. Ta také bude mít největší slovo v diskusi o osudu e-shopu.

Zoot chce zatím peníze ušetřit také na nákladech na zaměstnance. Včetně brigádníků jich do února, kdy počet o stovku poklesl, měl zhruba 800. „Přezaměstnanost byla jedním z důvodů vysokých ztrát,“ dodává Uhl.

Větší důraz chce firma klást kvůli výdělkům i na vlastní značky – Ojju či Zoot, které se na jejím obratu podílejí až pěti procenty. Podle Uhla by po dohodě s továrnami mohly marže být až 30 procent vyšší. Šlo by především o trička, roláky, svetry nebo jednobarevné šaty, které obecně tolik nepodléhají módním trendům.

Doporučované