Článek
V dobách před pandemií se půjčovny automobilů v USA podílely přibližně deseti a více procenty na celkových prodejích nových automobilů ve Spojených státech. Podle odhadů CNN jen za loňský rok nakoupily téměř dva miliony vozů. Teď ale zlaté časy vzaly za své.
Ze statistik půjčoven vyplývá, že tyto firmy v USA získávají až dvě třetiny svých příjmů z tržeb na pobočkách letišť. Vzhledem k tomu, že jen za období dubna a května klesl počet uskutečněných letů o 94 procent, je jasné, že právě sektor půjčování aut je další z velmi zasažených oblastí automobilového průmyslu.
Zbylé tržby půjčoven pocházejí od zákazníků, jejichž vozidla se stala účastníkem nehody, přičemž pojišťovací společnosti klientovi platily pronájem vozu. Další zdrojem jsou pak firmy, které zapůjčují vozy svým zaměstnancům.
Stoletá společnost před bankrotem
O složité situaci půjčoven nejlépe svědčí příběh firmy Hertz, která má na trhu stoletou tradici. Vedení půjčovny vyhlásilo v USA a Kanadě bankrot. Společnost měla na konci loňského roku dluh téměř 19 miliard dolarů (475,5 miliardy korun) a po celém světě zhruba 38 tisíc zaměstnanců. Patří zatím mezi největší firmy, které musely kvůli pandemii požádat o ochranu před věřiteli.
Hertz v žádosti podané u soudu uvedl, že dobrovolně žádá o reorganizaci podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. Firmou otřáslo vládní nařízení omezující pohyb a požadavek, aby lidé zůstávali doma.
Americkým aerolinkám se zatím podařilo odvrátit podobný osud, protože získaly pomoc od vlády v řádu miliard dolarů. To však Hertz nedokázal. Společnost začala jednat s věřiteli poté, co se jí v dubnu nepodařilo splatit část peněz za leasing aut.
Hertz a další firmy z odvětví se však potýkaly s problémy již před pandemií. Dostaly se do finančního tlaku, protože zákazníci se začali přesouvat ke službám, jako je Uber. V rámci boje proti Uberu přijal Hertz plán oživení, jehož cílem byla modernizace aplikace pro chytré telefony a zlepšení správy flotily vozů k pronájmu.
Pronájmy vozů v Česku využívají hlavně Češi
Seznam Zprávy kontaktovaly některé z provozovatelů této služby v Česku. Podle jejich slov mají tuzemští podnikatelé ještě štěstí, protože jsou závislí zejména na klientech přicházejících z České republiky.
„Pokles zahraničních turistů nás tolik neovlivnil, zaměřujeme se na tuzemskou a firemní klientelu. Ale i tak došlo k poklesu zápůjček vozidel o 50 procent. V tomto období by již tuzemská klientela cestovala na dovolené a k tomu zatím nedochází,“ vysvětluje Pavlína Hospodářská za společnost Travel & Car, která působí na mnoha místech v Česku včetně Letiště Václava Havla v Praze.
Podobně situaci popisuje autopůjčovna Sixt. „Zájem o výpůjčky na počátku pandemie klesl rychle: na pobočce Letiště Praha na nulu, na pobočce Hlavní nádraží byl pokles přes 50 procent. Vzhledem k zaměření Sixtu na firemní klientelu se však situace vrací k normálu a navíc třeba víkendové pronájmy Pražanům zaznamenávají opět růst,“ říká Petr Kosmák, ředitel obchodu a marketingu ve společnosti Sixt.
Letiště nepomáhá
„Letiště Praha jako státní firma se zachovala a chová velmi těžkopádně. Pokud jde o úlevy, podařilo se jednáními dosáhnout určitých ústupků, nicméně pro lepší představu můžeme uvést, že letiště i přes aktuální situaci uplatnilo inflační doložku a zvýšilo nám v této době nájemné,“ řekl na dotaz Seznam Zpráv Kosmák. „Nadále také trvá na placení služeb, které se reálně neprováděly (úklid, odvoz odpadky), což jen vyvolává otazníky, jak firma jedná,“ dodal.
Seznam Zprávy se pokoušely kontaktovat pro vyjádření také zástupce Letiště Václava Havla, ale bezúspěšně.