Hlavní obsah

Stejné auto, jiná cena. Kdy nakoupit v Česku a kdy v zahraničí?

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Při nákupu ojetých vozů někteří Češi vybírají raději v zahraničí. Ne vždy se ale takový nákup vyplatí.

Článek

Ze zkušeností Jakuba Šulty, zakladatele Autotržiště Carvago, vyplývá, že nejprodávanější automobil v Česku – Škoda Octavia – se vyplatí koupit v tuzemsku, pokud se jedná o nový či zánovní vůz. Případně ještě o auto ve stáří do dvou let a zhruba 70 tisíc kilometrů.

Auta ze zahraničí: větší nájezd, lepší výbava

„Takovýto vůz je pro řadu českých zákazníků příliš drahý, a proto je jeho cena na tuzemském trhu z důvodu nižší poptávky levnější než v západní Evropě. Podobný vůz v Německu může stát i o 10 procent více. Naopak vozy s nájezdem nad 100 tisíc kilometrů se vyplatí do Česka dovážet, protože o tyto vozy není v západní Evropě velký zájem. Pro českého zákazníka je to ale velmi atraktivní varianta, vozy s tímto nájezdem totiž atakují cenové hranice, které jsou jím akceptovatelné,“ vysvětluje Šulta.

Druhý a zásadní úhel pohledu je spojený s výbavou vozu. Podle Šulty lze totiž obecně říci, že právě u vozů ze západní Evropy je v průměru výrazně lepší výbava než u automobilů z tuzemského trhu.

Nákupem klesne hodnota o 150 tisíc

Ihned po zakoupení vozu navíc dochází k výraznému poklesu ceny, upozorňuje Svaz dovozců automobilů. U nového auta je to v průměru až o 20 procent, reálně jde o ztrátu okolo 150 tisíc korun. I zde ale opět záleží na typu vozu.

Z dat Autotržiště Carvago je patrné, že se nejvíce vyplatí investovat do vozu Volkswagen Caddy, alespoň pokud jde o zůstatkovou hodnotu. Snadno se na českém trhu také prodávají vozy tuzemské automobilky Škoda Auto. Podle druhu paliva jsou stále nejoblíbenější auta na diesel (52 procent) a na benzin (46 procent), elektromobily, kterým automobilky musí věnovat stále větší pozornost pro splnění kvót od Evropské komise, stále plní jen minimální podíl na trhu.

Česká auta mají nejčastěji najeto až 200 tisíc

Drtivá většina, 68 procent, aut má manuální převodovku a pohon 4×2 (79 procent). V celkovém počtu najetých kilometrů jezdí po českých silnicích nejvíce vozů s nájezdem 100 až 150 tisíc kilometrů (20 procent), na druhém místě jsou automobily s ještě větší historií – nájezd 150 až 200 tisíc kilometrů (16 procent). I tady se jedná o data Autotržiště Carvago.

Svaz dovozců automobilů dále spočítal, že ceny vozů rostou každým rokem o tři až čtyři procenta. Nezanedbatelný vliv na cenu aut s konvenčním pohonem mají opatření Evropské komise, podle kterých má v letošním roce dojít ke snížení emisí v průměru o 21 procent na jeden vůz oproti roku 2018. V opačném případě hrozí automobilkám pokuty v celkové výši 36 miliard eur.

Elektromobily v Česku jsou stále výjimečné

Ke slovu se tak dostávají elektromobily, které v Česku mají ke standardu ještě daleko. V zahraničí je situace odlišná i vzhledem k výši a množství dotací, které mohou občané například Rakouska, Německa nebo Slovenska čerpat.

Pokud ale na české silnici nějaký elektromobil potkáte, s velkou pravděpodobností se bude jednat o značku BMW, Volkswagen, Nissan, nebo Fiat. Právě tyto automobilky mají v Česku zatím největší zastoupení elektromobilů.

Doporučované