Článek
Vy jste podnikatel, který strávil 15 let na ligovém trávníku. Co je horší, červená karta v klíčovém životním zápase, nebo stopka, kterou podnikání vystaví pandemie?
Určitě to druhé. Při červené kartě stojíte jeden až dva zápasy, u koronaviru už stojíme tři a půl měsíce a nikdo neví, kdy bude konec.
Jak v tuto chvíli funguje Umbrella a tedy i FlixBus? Kolik procent spojů je zpět?
Pokud to srovnám s létem rokem 2019, tak jsme zhruba na 10 až 15 procentech.
Které země ještě stojí?
Skandinávie zatím nefunguje vůbec. Snad by se nám příští týden mohlo podařit otevřít Dánsko. Švédsko je uzavřené a tím pádem pro nás i Norsko, které je právě přes Švédsko průjezdné. Francie se rozpohybovává pomalu a Itálie? To je červená stopka. Otevřeli jsme linku do Terstu, Miláno je pro nás zavřené. Švýcarsko a Španělsko jsou pak komplikované na přístup.
Zpět je pět procent našich linek
Z toho mi vyplývá, že Česko je jednou z mála otevřených zemí…
To souhlasí. Ale nejvíc lidí cestuje v Německu a Holandsku. Německy hovořící země jsou pro nás stěžejní, tam se cestuje bez velkých problémů. Kdybychom měli brát jen Českou republiku, nejsme ani na těch deseti procentech.
Kde ten návrat k normálu bude trvat nejdéle?
Paradoxně si myslím, že v Česku. Tady byla snad až hysterie. Nechci to zlehčovat, ale když člověk denně v televizi vidí sedm tiskových konferenci a stále slyší, jak je všechno špatně, tak je to až vymytí hlavy. Ze zemí, které běží, je Česká republika ta nejméně cestující.
A kolik spojů jste v Česku už vrátili?
Co se týká linek, nejsme ani na pěti procentech toho, co jsme byli. Ale tento týden budeme pouštět Paříž, Hamburk, Bruggy. Situace se každý týden mění. Ale zatímco v Německu jsou ty autobusy plné, tady je z osmdesáti míst obsazeno maximálně 20 až 30.
Umbrella Mobility
Kromě autobusů pro FlixBus nabízí Umbrella i zájezdové služby a zabývá se také pronájmem lodí.
V celoevropském měřítku je jedním z největších dopravců pro FlixBus.
Kdybych spoléhal na stát, už jsme skončili
Jak dlouho se takto dá fungovat?
Kdybych měl spoléhat na to, co mi dá český stát, už jsme dávno skončili. S partnery, které máme, jsme to schopni ustát. Počítám, že s tímto pomalým nárůstem a s pomocí Antiviru můžeme vydržet do konce letošního roku, a věříme, že se to v příštím roce změní. Ale upřímně, můj názor je, že lidé přestanou mít strach až s plnohodnotnou vakcínou a teprve pak se vrátí vše do normálu. To ale může být také rok 2022.
Vy jste zmínil podporu státu, srovnejte tu českou a německou.
To se ani nedá. Můj otec říkal, že je to jak srovnávat mercedes se škodovkou, ale to by byla urážka pro škodovku. Tohle jsou dva světy.
Tak to nějak rozdělte podle typu pomoci…
Kurzarbeit v Německu je program na 12 měsíců, je dopředu daný. Je na mně, na kolik procent do něj dám zaměstnance. Pokud pro něj dnes práci nemám, dám ho na kurzarbeit, pobírá mzdu 60 procent a stát platí sociální a odvody. Když pro něj za týden práci mám, vytáhnu ho zpět, opět dostane sto procent mzdy. A pokud práce nebude, může se zas vrátit na kurzarbeit. Takto to může běžet rok.
A v Česku?
V Česku je 80 procent, jiná procenta neexistují. A jestli máte stop stav nebo nějakou činnost, nikoho nezajímá. My jsme po vyhlášení nouzového stavu zastavili z rychlosti 300 kilometrů za hodinu na nulu a okamžitě mi stálo 470 lidí. Musel jsme je zaplatit, veškeré jejich odvody a pak čekat dalších 30 dní na to, až mi to stát po poměrně složité byrokracii vrátí. Pokud tam najdou chybu, pošlou vám formulář a musíte znovu.
Ten útok na finanční likviditu firmy je tak enormní, že když se vám to stane dva měsíce po sobě, zaplatíte třikrát výplatu bez jakéhokoliv příjmu. V případě naší firmy, kde se mzdové náklady pohybují kolem 16 milionů, je to likvidační.
A jiná forma podpory?
V Německu dostala do týdne od vyhlášení koronaviru každá firma nevratnou půjčku, právě aby měla finanční hotovost. Bez jakéhokoliv žádání jsme také hned dostali zpět zálohu na daně na letošní rok, kterou jsme v únoru zaplatili. To se u nás bavíme o částce 380 tisíc eur.
A v Česku? Přišel koronavirus a 14 dní na to mi přišla výzva z pracovního úřadu, že musíme zaplatit 956 tisíc korun pokutu za to, že nezaměstnáváme dostatečný počet pracovníků na ZTP. To nevíte, jestli si z vás v tu chvíli nedělají legraci. Obzvlášť když 90 procent našich lidí jsou řidiči z povolání, kteří z titulu svého povolání musejí být v perfektním zdravotním stavu. Pro mě to je nemorální.
S jakým účtem budete uzavírat první pololetí?
Pakliže nám potvrdí naši partneři to, že nezaúčtují leasingové splátky, pojišťovny nám nezaúčtovaly pojištění a platíme těch 20 procent, jsme přesvědčeni, že se vejdeme do 75 milionů korun. Kdyby však leasingy byly započtené, bude to o sto milionů víc.
Takže všechny investice asi stojí.
Veškeré plány vzaly za své. Vše, co jsme měli naplánované na rok 2020 i 2021.
Radim Jančura? Dělá to dobře, fandím mu
Jaké jsou vaše vztahy s Radimem Jančurou?
My po počáteční problémech, co jsme měli s RegioJetem a Radimem Jančurou, tak jsme si to u jednoho přátelského oběda vyříkali. Ta situace se výrazně uklidnila, dneska jsou z nás soupeři. Naše vztahy jsou, myslím, přátelské. Já myslím, že Radim to, co dělá s vlaky, dělá velmi dobře. Musím říct, že mu s tím fandím. On říká dobře, že se teď soustředí na vlaky, že autobusy už nejsou to, co bývaly. Je to vidět i na silnicích – žlutá z nich hodně vymizela a nahradila ji zelená a na dráhu zelená nepřišla.
A nepřijde?
Nemyslím si to, následující dva roky určitě ne. Já nejsem v pozici, že bych mohl mluvit za FlixTrain, ale vzhledem ke koronakrizi si osobně myslím, že rok 2020 a 2021 je z pohledu jakékoliv investice nebo růstu passé.