Článek
Prosinec 2018, Vysočina, dálnice u Humpolce. V kolonách na D1 na hodiny uvízly stovky řidičů. Sdružení stavebních firem nestihlo naplánované práce v nejdelším úseku modernizace. Průšvih ve sněhových závějích mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem skončil radikálně, vyhnáním společností ze staveniště. A ministru Danu Ťokovi hrozil konec ve vládě.
Ředitelství silnic a dálnic přitom ještě v listopadu o rozvázání kontraktu nechtělo slyšet. „Vypovězení je krajní řešení. Znamenalo by dramatický skluz celého dokončení úseku. Abychom skončili s modernizací v roce 2021, jak jsme se zavázali, je třeba úsek opravit podle stanoveného harmonogramu,” uvedl tehdy mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Je zřejmé, že harmonogram dodržen nebude. Na startu nové stavební sezóny silničáři hledají firmu, která zpackaný úsek za 1,8 miliardy korun opraví. „V tuto chvíli chystáme výběrové řízení, které tam vrátí solidního zhotovitele,” sdělil Jan Rýdl s odstupem měsíců.
Jaký bude harmonogram prací, ŘSD zatím sdělit nechce, bude součástí zadávacího řízení. Opravy se však oproti původnímu harmonogramu protáhnou minimálně o rok, vyhnané firmy u Humpolce měly končit už v roce 2020. „Předpokládaný termín dokončení 2021 stihneme,” ujistil Rýdl.
Podle informací Seznamu ani rok 2021 nemusí být konečný. Silničáři mají před sebou napjatý harmonogram. Také proto na letošek naplánovali rekordní a přelomovou stavební sezonu. Postupně vyrazí na všech zbylých sedm úseků, omezení se dotknou 70 kilometrů dálnice. Jsou to zakázky přesahující deset miliard korun. „Bude to velmi náročné. Pro řidiče bohužel nenajdeme žádný tajný plán. Doporučujeme se vyhýbat nejhorším termínům, jako je pondělí ráno či pátek odpoledne,” zdůraznil mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Jen pro srovnání: Za šest stavebních let silničáři zmodernizovali devadesát kilometrů. Na zbývajících sedmdesát jim zbývají tři sezóny.
I kvůli předešlým průtahům se z Vysočiny stane jedno velké staveniště. Silničáři tam mají modernizovat téměř padesát kilometrů D1 ve čtyřech úsecích. Rychlost bude opět omezená osmdesátkou. „Nese to spoustu nástrah. Řidiči, zvlášť nezkušení, se ve zúžení necítí jistě. Do toho se přidávají netrpěliví šoféři porušující rychlost. Navíc do levého pruhu často vjíždějí auta širší než 2,2 metru. To jsou všechno velká rizika,” upozornil Sirota.
Kromě patnácti kilometrů u Humpolce čekají stavbaře další velké nástrahy a výzvy.
Třeba půlkilometrový most Vysočina klenoucí se nad Velkým Meziříčím. Rozšíření dvou částí o víc než metr a půl musí firma podle speciálních kritérií v zadávacím řízení stihnout za sedmdesát dní. Most je vysoký téměř osmdesát metrů. Opravuje ho společnost Metrostav. „Bude to velmi problematické. Hlavní práce jsou naplánované od půlky června do konce srpna. Už při jiných částech modernizace auta i kamiony najížděly do Velkého Meziříčí,” sdělila mluvčí města Michaela Hudková.
Město se chystá na dopravní kolaps. Kvůli omezením, která jsou spojená s prací na mostě, budou auta několik týdnů jezdit v jednom směru jen v jediném pruhu. Lze opět očekávat uvízlé kamiony, ty mají v inkriminovaném úseku a okolí zakázáno sjíždět z dálnice. Při větší nehodě autostrádu zase ucpou. „Ve spolupráci s policií chystáme speciální opatření a vše budeme pečlivě monitorovat,” dodala Hudková.
Na Vysočině se v uplynulých dnech navíc přidal další modernizovaný patnáctikilometrový úsek mezi Velkým Beranovem na 119. kilometru a Měřínem na 134. kilometru D1.
Kromě Humpolce řeší ŘSD ještě dvě výběrová řízení. Proti výběru firmy na modernizaci mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi měly námitky společnosti Eurovia, Metrostav a Strabag. Nelíbilo se jim, jakým způsobem se ŘSD vypořádalo s jejich námitkami k výběrovému řízení. „ŘSD proti rozhodnutí úřadu nepodalo rozklad. O námitkách musí rozhodovat opětovně,” uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.
Ani letos tak problémy z D1 nezmizí. „Není to nic, co bychom měli řidičům přát,” dodal Sirota.