Článek
Klíčová dopravní tepna D1 je pro účely modernizace rozdělená do malých úseků. 13 z nich v délce 90 km ze 162 je už opraveno. Na dvou úsecích, mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem, se aktuálně staví.
Podle předsedy dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa je ale tempo pomalé, a to i vinou ŘSD. „Vždycky jsou lepší dvě uzavírky po 30 kilometrech než deset po pěti. Není to dobře organizováno. Z hlediska řidiče je to neuspokojivé,“ uvedl dopravní expert Hospodářské komory v Seznamu.
Podle Kroupy z ŘSD vznikají největší problémy, když se stane havárie. „Pak se řidiči dostávají do kolon, protože někdo nedodrží předpis. A je třeba dálnici odklánět. A na 30kilometrovém úseku by to znamenalo šestikilometrovou kolonu za čtvrt hodiny,“ vysvětlil Kroupa. Šíp v diskusi, kterou si můžete pustit ve videu, kontruje, že se sice lépe odkloní provoz v případě havárie, ale rizikových míst je víc.
Kompletně hotovo by na D1 mělo být za tři roky. „Rok 2021 se prostě splní. Klidně nabídnu i svůj měsíční plat, protože si myslím, že o moc nepřijdu,“ slibuje ředitel Kroupa. I když přiznává, že některé okolnosti by práce mohly zdržet. Firmy, které neuspěly v tendrech, se totiž brání soudně.
Například úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je v brutálním skluzu. Dělníci českého Geosanu a italského Toto Costruzioni Generali opustí podle zjištění Seznamu nejdelší úsek na Vysočině s měsíčním zpožděním, až týden před Vánocemi. V příštím roce by se mělo začít pracovat na dalších pěti úsecích, tedy zhruba na 70 kilometrech.
Ani výstavba nových tahů nepostupuje ideálním tempem. Česká dálniční síť je téměř 30 let od revoluce nekompletní. Hotové jsou jen dálniční tahy D2 z Brna na Slovensko, plzeňská D5, ústecká D8, dále D10, která spojuje Prahu s Mladou Boleslaví a Turnovem a D46 (Vyškov, Prostějov, Olomouc).
Hlavní problém jde za exministrem dopravy Vítem Bártou, který v roce 2011 zastavil přípravu staveb. Podle šéfa ŘSD se příprava projektů zrychlila, podle Šípa ale ne dost: „Sesedli jsme ze šneka a osedlali jsme si želvu.“
Ministerstvo dopravy chce v příštím roce zahájit práce na dálnicích D3, D35, D46, D48 a D49. Příprava stavby nových úseků je podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) v pokročilé fázi před vydáním stavebních povolení.
Ještě letos slibuje resort začít stavět úsek D3 Časy-Ostrov a obchvat Českých Budějovic na D3. Celá dálniční síť má být podle Ťoka hotová v roce 2030. O tom má ale Nejvyšší kontrolní úřad pochybnosti. Současným tempem výstavby nebude podle NKÚ dálniční mapa kompletní ani v roce 2050.