Hlavní obsah

„Sesedli jsme ze šneka a osedlali si želvu.“ Výstavba dálnic je pořád pomalá, kritizuje Hospodářská komora

Duel: Kdy bude konečně opravena dálnice D1? Šéf ŘSD Jan Kroupa vs. Emanuel Šíp z Hospodářské komory.Video: Seznam Zprávy

Podle optimistických prognóz měl teď ministr dopravy stříhat pásku u posledního opraveného úseku D1. Po pěti letech je ale klíčová dálnice pořád rozkopaná. Hotová je jen zhruba půlka. Proč se opravy tak vlečou, debatovali v Duelu ředitel ŘSD Jan Kroupa a Emanuel Šíp z Hospodářské komory.

Článek

Klíčová dopravní tepna D1 je pro účely modernizace rozdělená do malých úseků. 13 z nich v délce 90 km ze 162 je už opraveno. Na dvou úsecích, mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem, se aktuálně staví.

Podle předsedy dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa je ale tempo pomalé, a to i vinou ŘSD. „Vždycky jsou lepší dvě uzavírky po 30 kilometrech než deset po pěti. Není to dobře organizováno. Z hlediska řidiče je to neuspokojivé,“ uvedl dopravní expert Hospodářské komory v Seznamu.

Podle Kroupy z ŘSD vznikají největší problémy, když se stane havárie. „Pak se řidiči dostávají do kolon, protože někdo nedodrží předpis. A je třeba dálnici odklánět. A na 30kilometrovém úseku by to znamenalo šestikilometrovou kolonu za čtvrt hodiny,“ vysvětlil Kroupa. Šíp v diskusi, kterou si můžete pustit ve videu, kontruje, že se sice lépe odkloní provoz v případě havárie, ale rizikových míst je víc.

Kompletně hotovo by na D1 mělo být za tři roky. „Rok 2021 se prostě splní. Klidně nabídnu i svůj měsíční plat, protože si myslím, že o moc nepřijdu,“ slibuje ředitel Kroupa. I když přiznává, že některé okolnosti by práce mohly zdržet. Firmy, které neuspěly v tendrech, se totiž brání soudně.

Například úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je v brutálním skluzu. Dělníci českého Geosanu a italského Toto Costruzioni Generali opustí podle zjištění Seznamu nejdelší úsek na Vysočině s měsíčním zpožděním, až týden před Vánocemi. V příštím roce by se mělo začít pracovat na dalších pěti úsecích, tedy zhruba na 70 kilometrech.

Foto: Seznam Zprávy

Rekonstrukce dálnice D1 (zdroj: ŘSD).

Ani výstavba nových tahů nepostupuje ideálním tempem. Česká dálniční síť je téměř 30 let od revoluce nekompletní. Hotové jsou jen dálniční tahy D2 z Brna na Slovensko, plzeňská D5, ústecká D8, dále D10, která spojuje Prahu s Mladou Boleslaví a Turnovem a D46 (Vyškov, Prostějov, Olomouc).

Hlavní problém jde za exministrem dopravy Vítem Bártou, který v roce 2011 zastavil přípravu staveb. Podle šéfa ŘSD se příprava projektů zrychlila, podle Šípa ale ne dost: „Sesedli jsme ze šneka a osedlali jsme si želvu.“

Ministerstvo dopravy chce v příštím roce zahájit práce na dálnicích D3, D35, D46, D48 a D49. Příprava stavby nových úseků je podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) v pokročilé fázi před vydáním stavebních povolení.

Ještě letos slibuje resort začít stavět úsek D3 Časy-Ostrov a obchvat Českých Budějovic na D3. Celá dálniční síť má být podle Ťoka hotová v roce 2030. O tom má ale Nejvyšší kontrolní úřad pochybnosti. Současným tempem výstavby nebude podle NKÚ dálniční mapa kompletní ani v roce 2050.

Anketa

Postupuje podle vás modernizace D1 dostatečně rychle?
Ano
7,1 %
Ne
92,9 %
Celkem hlasovalo 849 čtenářů.

Doporučované