Článek
Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala slavnostně 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Eurovia CS ve sdružení s firmami Metrostav a Swietelsky měla úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale dosud nezačala, firmy si staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) míní, že se ho sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS snaží kvůli dostavbě D11 dostat pod tlak. Více peněz než vysoutěžených 2,6 miliardy korun jim ŘSD nechce dát, protože pak by podle něj podmínečně odstupovaly další firmy na stavbách jiných úseků dálnic, sdělil mluvčí ŘSD Jakub Stadler.
Stavební firmy tvrdí, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. „Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele,“ uvedly firmy.
Stavbu podle firem nelze zahájit, protože staveniště není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě. „Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.
ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu.
„Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání, a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.
Víte jako první! Nejnovější tiskové prohlášení ŘSD - “Stavba D11 byla zahájena loni. Nyní chce Eurovia na stavbu více peněz.” Celý text v příloze. pic.twitter.com/oc39QHDepN
— Jan Rýdl (@JanRydl) January 29, 2019
Firmy tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent. „ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ uvedl Volf.
Přes podmínečné odstoupení od smlouvy firmy tvrdí, že dálnici chtějí stavět. „Nechceme se ale vydat cestou dlouhých právních sporů, na které by v konečném důsledku doplatili řidiči,“ uvedl Borovka.
Doručením oznámení o odstoupení začala běžet dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří v této lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět. „V opačném případě nabude výpověď definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout,“ uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.
Tady bude dálnice D11. Teď jsou tu archeologické průzkumy. #Trotina #BabišRoadShow #viafb Andrej Babiš pic.twitter.com/nZ0EEuzF44
— Karel Peka (@karelpeka) April 9, 2018