Článek
Podle závěrů stanoviska, které bylo zveřejněno 11. října, bude Středočeský kraj také aktualizovat Zásady územního rozvoje, uvedl náměstek středočeské hejtmanky Martin Kupka (ODS). ČEZ, který bude investorem stavby spalovny, chce podle dřívějších informací jejího zhotovitele vybrat do konce roku 2022. Stavba pak potrvá podle odhadů dva až tři roky.
Nové dopravní spojení obcí Horní Počaply – Dolní Beřkovice – Cítov má především dopravu související se spalovnou odvést od obytných částí, podle posudku bude mít přednost trasa, kterou preferovala obec Cítov. Část trasy nové silnice zasahuje i do Ústeckého kraje. „Věřím, že překročení hranice kraje nepřinese ani v rámci povolování stavby ani při jejím financování zásadní problém. Důležité bude najít takové technické řešení, včetně protihlukové ochrany, aby byla stavba nové komunikace pro všechny obce přijatelná,“ uvedl Kupka.
Spalovna, která má vzniknout v areálu elektrárny Mělník, je podle Kupky pro Středočeský kraj (a možná dokonce pro celé Česko) nejšetrnější variantou, kde je vůbec možné takové zařízení vybudovat. „Je ale také jasné, že kvůli umístění na samé hranici regionu budou kapacitu likvidace odpadu využívat i města a obce v přilehlých krajích. Bez překladišť a vyřešené železniční dopravy by na druhé straně nebylo efektivní směrovat do tohoto místa odpad z opačné strany regionu,“ řekl Kupka a dodal, že s tím se bude muset vypořádat investor spalovny.
Podle zákona začne v roce 2030 v ČR platit konec skládkování, proto je třeba zajistit likvidaci odpadu jiným způsobem. Podle krajského náměstka projektanti i pracovníci Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje spouští jednotlivé fáze přípravy silnic bez prodlevy. „Jestli to zvládneme postavit do roku 2030, ale nejsem schopen odhadnout. Bude záležet na majetkoprávním vypořádání a také na tom, zda se podaří sehnat prostředky na realizaci stavby. Půjde o více než jednu miliardu korun,“ doplnil Kupka.
Někteří obyvatelé z okolí plánované spalovny i některé ekologické organizace se obávají nárůstu dopravní zátěže v regionu a s ní souvisejících emisí. „Děti Země ve svém vyjádření k dokumentaci EIA hlavně kritizovaly neposouzení koncepčních variant, včetně úprav silnic I/9 a I/16, které mají větší závady. Kraj se ovšem zaměřil na úpravu menších silnic na Mělnicku, ačkoliv ty nejsou pro dopravní obslužnost území zásadní. Pozitivní aspoň je, že stanovisko EIA nakonec doporučilo realizovat dílčí variantu, kterou doporučovaly spolky, obec Cítov, krajský úřad i hygiena,“ dodal předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Ekologové také poukazují na potřebu redukce odpadu, a to důsledným tříděním, kompostováním a recyklací.