Článek
Stát oživuje plány na stavbu nového železničního tunelu z Prahy do Berouna.
Na stavbu, kterou připravoval už na přelomu tisíciletí, se pomalu zapomnělo, ale nyní se k ní stavitelé vracejí.
Tunel by mohl mít na české poměry rekordní délku 24 kilometrů a v polovině letošního roku chce Správa železniční dopravní cesty vypsat soutěž na takzvanou studii proveditelnosti.
Vlakem podél vody
K projektu tunelu se stát vrací především proto, že současná trať z Prahy do Berouna svou kapacitou ani možnostmi do budoucna nestačí. Vede klikatým údolím Berounky a není ji možné přestavět tak, aby vyhovovala vysokorychlostním tratím.
V následujících letech se sice bude postupně opravovat, ale do budoucna se s ní počítá jen pro regionální dopravu. Pro vysokorychlostní dálkové vlaky, jak osobní, tak nákladní, by měl sloužit právě plánovaný tunel.
V barrandovské skále
Podle původních plánů se počítalo s tím, že by tunel začínal už v pražských Hlubočepích v barrandovské skále. Končil by až těsně před Berounem, kde by ho s tamním nádražím spojil nový most.
Počítalo se také s tím, že by byl na tunel odbočkou napojen železniční most v pražském Braníku. Ve hře ale byly i další varianty, například kratší tunel, který by začínal až u Černošic.
Dva kilometry u Rakovníka
Dosud nejdelší železniční tunel v České republice je na trati z Lužné u Rakovníka do Chomutova a nemá ani dva kilometry. Ve výstavbě už ale je čtyřkilometrový tunel Ejpovice. Ten stojí stejně jako plánovaný tunel do Berouna na trase z Prahy do Plzně.
Nejdelším železničním tunelem světa je od loňska Gotthardský tunel. Měří 57 kilometrů.
Jak by mohl vypadat 24 kilometrů dlouhý připravovaný tunel z Prahy do Berouna, na to se podívejte ve videoreportáži.