Článek
Španělsko snížilo rychlostní limit na venkovských silnicích ze 100 kilometrů za hodinu na 90 kilometrů za hodinu. Změna vstoupila v platnost v úterý, po tom, co úřady v souvislosti se změnou zákona nechaly změnit více než 2700 dopravních značek. Jejich výměna stála celkem 526 000 eur (zhruba 13,5 milionu korun).
Cílem akce bylo dostat se mezi státy Unie s bezpečnějšími dopravními pravidly. U nich statistiky z roku 2017 odpovídají asi 30 mrtvým na milion obyvatel. Německo si vytyčilo obdobný cíl. Zde chtějí zavést rychlostní limit 130 km/h na dosud rychlostně nelimitované dálnice. Hlavním důvodem změny je u Němců snížení emisí, které stoupají se zvyšující se rychlostí.
Nový rychlostní limit 90 km/h začne platit na venkovských silnicích, které jsou ve Španělsku vedeny jako silnice druhé třídy. V uplynulých pěti letech se na nich odehrálo zhruba 80 % španělských nehod. V minulém roce počet mrtvých vystoupal na 877.
Podle dostupných dat od evropských úřadů byla úmrtí na silnicích v přepočtu na počet obyvatel nejnižší ve Švédsku a Velké Británii. Poslední jmenovaná země má rychlostní limit 96 km/h na venkovských cestách, což zhruba odpovídá Španělsku a Francii.
Francouzské omezení rychlosti na 80 km/h, které úřady zavedly v loňském roce, bylo mimo jiné jedním z důvodů ke stoupající nespokojenosti, kterou v zemi představuje především hnutí Žlutých vest.
Rakosko jde proti trendu
Opačný přístup než ostatní státy zavádí v Rakousku. Místní ministr dopravy Norbert Hofer přišel se zvýšením povolené rychlosti na dálnicích ze současných 130 km/h na 140 km/h. Vzhledem k výše uvedeným údajům souvisejícím především se vzrůstajícími emisemi vyvolává Hoferův návrh nevoli hlavně u ministryně životního prostředí Elisabeth Köstingerové.
Ze statistiky od Evropské komise vyplývá, že Česká republika se počtem úmrtí na silnicích nachází mezi státy EU na čtrnáctém místě. Před ní je Belgie a za ní Francie. Nejvyšší úmrtnost mezi státy Unie mají Rumuni, nejnižší naopak Švédi.