Článek
„Hledá se cesta přechodného řešení. Cílem ale je, aby byl auditor vybrán v transparentním výběrovém řízení. Toto řešení má překlenout období, než nového poskytovatele najdeme prostřednictvím standardního tendru,“ řekl MF DNES ministr dopravy Vladimír Kremlík.
V úvahu podle listu přichází Státní pokladna Centrum sdílených služeb nebo podřízená organizace Ministerstva dopravy Cendis.
Nový satelitní systém společností CzechToll a SkyToll, který začne v Česku fungovat od ledna příštího roku, má podle smlouvy odhalit až 99 procent neplatících kamionů na dálnicích a 95 procent neplatičů na silnicích první třídy.
Pokud by to systém nezvládl, má rozdíl státu doplatit jeho provozovatel. Jenže k rozsouzení toho, zda a kolik milionů se má případně doplácet, je právě potřeba auditor. Bez něj stát může o miliony korun nenávratně přijít.
Auditora chtělo Ministerstvo dopravy vybrat v půlmiliardové soutěži, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ho ale v prvoinstančním řízení zrušil. Pokud se rozhodnutí potvrdí, je jasné, že do 1. ledna se kontrolor vybrat nestihne.
Podle deníku už se státní organizace Cendis ke kontrole mýtného systému přihlásila na svých internetových stránkách, a to i přesto, že ještě nemá k zakázce podepsanou smlouvu.
„V souvislosti s přechodem z mikrovlnné na satelitní technologii a rozšířením sítě zpoplatněných pozemních komunikací o vybrané úseky silnic I. třídy je supervizor spoluzodpovědný za to, aby rizika způsobená technologickou nepřesností byla co nejmenší, a stát tak nepřicházel o příjmy, které chce ze zpoplatněných komunikací získat a zpětně investovat do jejich údržby a rozvoje,“ píše firma na svém webu.