Článek
Redakce Seznam Zpráv vybrala do Fóra čtenářů nejzajímavější názory z diskuzí u článků o chystané pomoci mladoboleslavské automobilce Škoda a dalším firmám z oboru automotive výměnou za to, že nebudou propouštět zaměstnance.
Václav Král: Já tomu pořád nerozumím. Pokud si půjdu na sociálku žádat o podporu pomoci v hmotné nouzi, tak musím předložit příjem za poslední měsíc (u žádosti o příspěvku na bydlení dokonce poslední tři měsíce). Pak mi sociálka spočítá, že po odečtení nákladů na bydlení dle tabulkového koeficientu dle obvyklé místní výše nájemného mi zbylo více jak částka životního minima, tedy 3850 Kč, a tudíž nemám na nic nárok. Na druhé straně je stát ochoten vyplácet sociální dávku ve výši do 29 tisíc měsíčně. Tady se někdo totálně zbláznil a v tomto státě to nemůže dobře dopadnout.
Jan Novák: Jsou to de facto inflační peníze, a také nesplatitelné dluhy našich potomků, které tímto vytváříme. Tímto způsobem se v konečném důsledku ředí skutečná hodnota a fundament měny, dotujeme tím zisky soukromé firmě v majetku astronomicky bohaté německé rodiny vlastníků konsorcia VW, a přispějeme jim tedy z peněženky úplně všichni. Říká se tomu také socializace nákladů a následná kapitalizace výnosů. Německá rodina se nám odmění tím, že zaměstnává v laciné kolonii ČR za třetinu obvyklé mzdy německého občana české a jiné levné dělníky ve svých laciných montovnách. Děkujeme.
Petr Liška: Firma, která vykazuje největší zisky a sponzoruje kde co, bude dostávat finanční pomoc od státu – z daní od lidí, kteří budou sami mít problémy veškeré zdražování ustát. Ještě odpustit DPH z elektřiny nepracujícím. Nevím, jak dlouho tohle ještě vydrží.
Jiří Hrabovský: Je tu taky druhý pohled. Škodovka odvádí jedny z nejvyšších daní, propouštění vyvolá řetězovou reakci dalšího propouštění, firmy nebudou muset tolik platit zaměstnance, protože už nebude nedostatek pracovní síly. V tomto důsledku se roztočí spirála dluhů, neschopnost platit nájmy a splácet hypotéky, banky přehodnotí zástavní smlouvy a budou požadovat další záruky, nebo urychleně doplatit určitou částku, případně zvednou úroky. V ČR je odhadem 300 až 400 tisíc lidí zaměstnaných v automotive, státní pomoc je určena všem těmto lidem. Na útraty těchto lidí jsou navázány další služby jako přeprava nákladů, restaurace, kina, obchody, co zaměstnávají další desítky tisíc lidí. Ačkoli se to nezdá, dění ve Škodovce může ovlivnit život každého z nás. Domnívám se, že vláda se bojí tohoto dominového efektu, proto nad podporou neváhala. Přesto si myslím, že krize přijde, jenom ji trochu oddálí.
Lucka M.: No mně se tady hrozně líbí, jak všichni vidí jen Škodu Mladá Boleslav. Dělám v menší firmě, co pro ně vyrábí, a zdaleka nemáme to, co oni. Nám platí 60 procent ze základu, a věřte mi, že bych radši byla v práci než s touhle almužnou při současném zdražování. A ty platy, co se tu píší, tak na ten nedosáhnu ani zdaleka, i kdybych dělala plno přesčasů. A to pro Škodovku vyrábíme.
Fórum čtenářů
Redakce Seznam Zpráv vybírá nejzajímavější příspěvky z diskuze čtenářů (některé mohou být redakčně kráceny). Zajímají nás vaše názory na aktuální témata a vážíme si diskutérů, kteří debatují slušně, k věci a dodržují kodex diskuzí SZ.
Své postřehy k tématu můžete redakci Seznam Zpráv také psát na e-mail forumctenaru@sz.cz.
Jakub Čišecký: Automobilky si za svoji situaci mohou tak trochu samy. Loni totiž zrušily velkou část svých objednávek čipů, protože se v covidové epidemii obávaly poklesu odbytu nových aut. A protože princip dodávek „Just in Time“ je v automobilové branži svatý, neměly zásoby pro okamžik, až se výroba zase obnoví. Výjimkou je Toyota, protože ta před několika lety identifikovala všechna slabá místa v zásobovacím řetězci a došli tehdy k názoru, že mít zásobu čipů pro strýčka Příhodu je dobrá věc. A to se jim nyní velice vyplatilo.
Ondra Novák: Tohle je jeden z největších zločinů Babišovy vlády. Živit z daní všech občanů jen jednu skupinu firem. Buď všichni, nebo nikdo. Za mě nikdo, firmy jsou soukromé, a je to jejich problém. Prostě po letech zisků budou chvíli ve ztrátě.
Jiří Skyba: Stát pomůže soukromé firmě, která má vlastníka v zahraničí. A podle jakých zákonů, když zákon o kurzarbeitu ještě nebyl přijat a nedostatek dílů pro tuto firmu vyplývá z výroby zadané do zahraničí, a ne z rozšíření koronaviru? Nebyl by toto právní precedens pro další firmy, které by svou neschopnost pokrývaly dotacemi od státu?