Článek
Hudební nastudování obou operních kusů má na starosti dirigent Jiří Rožeň. „V Sedmi smrtelných hříších se objeví pěvkyně Dagmar Pecková, která se v posledních letech interpretaci Weillových děl věnuje,“ informovala mluvčí Opery Národního divadla a Státní opery Jitka Menclová.
Satira o „smrtelných hříších“ zazněla poprvé v Paříži roku 1933. Brechtovu jízlivému příběhu dodal Weill nadhled pro něj typickou inspirací jazzem a kabaretní hudbou. „Pro mne osobně je role Anny splněným snem – Kurta Weilla a Bertolta Brechta miluji. Takže když mi volala režisérka Bára Horáková s nabídkou role Anny, byla jsem doslova radostí bez sebe,“ uvedla Pecková.
Tvorbě skladatele Weilla se Pecková, která letos oslavila šedesátiny, v posledních deseti letech intenzivně věnovala. S kabaretní revue Wanted vystupovala v pražské Lucerně, v roce 2016 přivezla koncertní projekt Cabaret Epoque na festival Smetanova Litomyšl. Z Weillových skladeb bylo také složeno její vystoupení na festivalu v německém Dessau. Pecková je držitelkou ceny Thálie za rok 1999 za titulní roli v Bizetově opeře Carmen na scéně Národního divadla v Praze.
Schönbergovo monodrama Očekávání je jediným souvislým monologem postavy nazvané prostě Žena, která prožívá spektrum protikladných emocí ze ztráty milovaného muže. Pěvecky náročnou hlavní roli ztvární operní sólistka Petra Alvarez Šimková. Schönbergova libretistka, básnířka a lékařka Marie Pappenheimová, zasadila ženin monolog do prostředí nočního lesa, který svou atmosférou a motivy nabízí široké možnosti výkladu. Od Weillova „operního kabaretu“ se Schönbergovo monodrama liší nejen tématem, ale i vypjatým expresionistickým hudebním jazykem.
Očekávání patří ke klíčovým dílům operní moderny a je historicky spjaté s dnešní Státní operou (původně Nové německé divadlo), kde mělo v roce 1924 pod taktovkou tehdejšího šéfa opery Alexandra Zemlinského svou světovou premiéru
Ženské téma obou oper divadelně ztvární česká režisérka Barbora Horáková Joly, působící na prestižních evropských scénách. Ve Státní opeře se poprvé představila na počátku roku 2021 svou režijní interpretací Verdiho Rigoletta. Umělkyně bude se soubory Národního divadla a Státní opery spolupracovat i v příštích letech.
Následující reprízy Očekávání a Sedmi smrtelných hříchů se uskuteční 5., 8. a 15. prosince ve Státní opeře. Dalšími operními premiérami ve Státní opeře budou v lednu 2022 Così fan tutte Wolfganga Amadea Mozarta ve Stavovském divadle, Bludný Holanďan Richarda Wagnera ve Státní opeře a Káťa Kabanová Leoše Janáčka v Národním divadle.