Článek
Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SPOLUČJL) je nespokojena s podobou státních maturit. Podle pedagogů nejsou brány v úvahu rozdílné úrovně škol a na některé studenty je vyvíjen nárok, který nemohou splnit. Mnozí pak mají po neúspěšné maturitní zkoušce nechuť k celému českému jazyku, uvedla mluvčí SPOLUČJL Veronika Valíková.
Nesouhlasí s centrálním opravováním ani neprůhledným bodovým systém, kvůli kterému studenti neví, kde udělali chyby. U ústních zkoušek mají výhrady k titulům, které se v seznamech k maturitní zkoušce objevují. Světová literatura teď podle státních maturit končí u Umberta Eca a Malého prince. Podle Valíkové to končí tím, že studenti knihy ze seznamu nečtou, a místo toho se učí pouze rozbory z internetu. To snižuje úroveň jejich vzdělání.
Řešením by podle SPOLUČJL mohl být jeden centrální test z maturitního minima, na který by studenti měli tři pokusy. Test by měl být zaměřen na pravopis, stylistiku a běžné jevy, ve kterých se chybuje. Sloh a ústní část maturit by měla být hodnocena pouze školou. Ideálním řešením by podle SPOLUČJL bylo dát školám možnost, aby se rozhodly, jestli chtějí pokračovat v tom, co vymyslel Cermat, nebo si vytvořit vlastní systém.