Článek
V současnosti na trati jezdí České dráhy. Spoje by podle zakázky měly na trati jezdit každé dvě hodiny z Prahy do Brna a také z Prahy do Jihlavy.
Ministerstvo v rámci podmínek soutěže požaduje pro provoz na trati nové vlaky. Tuto podmínku přitom zahrnulo do tendrů o železniční linky vůbec poprvé. Nové vozy mají mít rychlost nejméně 200 km/h, část trati by totiž v budoucnu měla vést po připravované rychlodráze mezi Prahou a Kolínem. Dalším požadavkem jsou vratné soupravy, které nebude nutné v uzlových stanicích v Praze a Brně objíždět. Podmínkou bude také internetové připojení, nízkopodlažní nástup a vymezená kapacita vozů. Vybraný dopravce bude potřebovat celkem deset souprav.
V současnosti dráhy na trati jezdí spíše staršími vlaky, které však plánují od příštího roku nahradit novějšími modely.
Resort dopravy dosud vybíral dopravce pro jednotlivé tratě prostřednictvím tzv. rozstřelů. Předchozí vyhlášené veřejné soutěže na provoz vlaků naopak dopadl neúspěšně. „Zkušenosti s postupnou liberalizací železniční dopravy ukazují, že je výhodná nejen pro objednatele, tedy stát nebo kraje, ale i pro cestující. Díky novým smlouvám, které byly uzavírány na základě porovnávání nabídek více dopravců, se ušetřilo již přes 300 milionů korun. Soukromí dopravci doposud získali celkem sedm linek, České dráhy nadále zajišťují drtivou většinu linek dálkové dopravy,“ poznamenal ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
K liberalizaci železniční dopravy zavazuje stát evropské právo. Smlouvy po roce 2023 musí být podle něj uzavírány primárně na základě nabídkových řízení a po roce 2033 musí všechny linky provozovat vítězové řádných tendrů. Cílem ministerstva je železniční trh uvolňovat postupně.