Článek
Staveniště pod budoucím téměř osmikilometrovým úsekem budoucí dálnice už je předané a každou chvíli by na něj měly vjet stavební stroje. Úsek Smiřice-Jaroměř by měl být hotový do konce roku 2021. Aby bylo možné se napojit na současných 91 kilometrů dálnice, která zatím spojuje Prahu s Hradcem Králové, bude nutné postavit ještě patnáctikilometrový úsek mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Kdy vyjedou stavební stroje na něj, ještě však není zcela jisté.
Po podané námitce ze strany ekologického sdružení Děti Země totiž není možné v přípravě tohoto úseku pokračovat. Ekologové podali rozklad na osmikilometrový úsek mezi Hradcem Králové a Předměřicemi nad Labem. Kvůli urychlení proto ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO 2011) letos v březnu zrušil stavební povolení na danou část budoucí dálnice a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo žádost o nové povolení. To by rádi získali ještě letos v srpnu.
Představitelé státu, kraje i ŘSD jsou optimističtí i co do plánování dalších dvou úseků, které mají vést z Jaroměře k polské hranici. „Další dva úseky zahájíme, předpokládám, v roce 2022,” uvedl Ťok při zahajování stavby. Českou stranu k aktivitě tlačí i stav na straně polské, kde má na dálnici D11 navázat rychlostní silnice S3. Tu by Poláci rádi dostavěli už za tři roky, aby propojili hranici s pobřežím Baltského moře ve Štětíně a Svinoústí.
Velkou naději si dělá i vedení Královéhradeckého kraje, jehož komunikace čím dál víc zatěžuje tranzitní doprava směrem na Polsko. „Dálnice D11 je pro nás naprosto klíčová dopravní stavba, která může pomoci našemu regionu. Ve stavební přípravě a velké rozpracovanosti jsou i další úseky směrem ke státní hranici, až bude dálnice hotová, uleví se celé krajské silniční síti,” řekl Martin Červíček (ODS), náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje, který má na starost krajskou dopravu.
O dálnici, která přes východní Čechy spojí Prahu s Polskem, se hovořilo už od roku 1938. Dálnice D11 začala směrem na Hradec Králové růst už na konci 70. let minulého století, a to úsekem Praha - Jirny. Od počátku 90. let autostráda na dlouhé roky končila sjezdem u Poděbrad, stavba se více pohnula až v letech 2005 až 2008, kdy dálnice vedla už téměř k Hradci Králové, k obci Osičky. Jejího definitivního dovedení až před město se však řidiči dočkali teprve v loňském roce.