Článek
Sice bez soutěže, ale se slevou třicet procent. Tak hájí úřad ministra dopravy Dana Ťoka smlouvu s rakouskou firmou Kapsch na příští tři roky na výběr mýta na českých dálnicích. Dohodnutá suma 5,3 miliardy na tři roky, kterou za to stát zaplatí, navíc nemusí být vyplacena celá. Až 800 milionů je v ní naplánováno podle zjištění Seznamu „pro strýčka Příhodu“.
Služby za výběr poplatků za průjezd kamionů po zhruba 1400 kilometrech dálnic a silnic první třídy má tak stát oceněné na 4,5 miliardy korun. Tedy na 1,5 miliardy ročně. Dosud to bylo skoro o miliardu víc. Zbytek sumy do 5,3 miliardy tvoří „polštář“. Dopravci přitom zaplatí za užívání dálniční sítě skoro deset miliard za rok.
„Ve smlouvě jsou položky, které můžeme a nemusíme vyčerpat. Jsou však zasmluvněné proto, aby nebylo možné v průběhu zakázky navyšovat dohodnuté náklady,“ vysvětluje náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva, který prodloužení dnešního desetiletého kontraktu s Kapschem o další tři roky podepisoval.
O co konkrétně jde? „Příkladem je nákup palubních jednotek, které jsme při rostoucím počtu kamionů nuceni stále dokupovat. Částka obsahuje zastropovaný maximální počet 250 tisíc těchto jednotek, které za tři roky ministerstvo může a nemusí vyčerpat,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Podobně je to se školeními, které si stát dopředu objednal pro případ přechodu na nového provozovatele mýtného systému, jenž má vzejít z připravovaného tendru. Ve smlouvě je maximální počet hodin školení, zaplatí se ale jen skutečně „odškolený“ čas. Totéž pak platí pro plánované rozšiřování zpoplatněných úseků. Maximálně jich má v příštích třech letech přibýt 21. Když se naprojektované dálnice nestihnou, mýto se nerozšíří a stát to Kapschi nezaplatí.
Navíc existuje i varianta, že již dnes připravovaný tendr na výběrčího mýta od roku 2020 se stihne rychleji a Kapsch s mýtnými branami skončí dřív než za tři roky.
„Budoucí provozování mýta od roku 2017 Kapschem je ohraničeno maximálně třemi roky, jeho nejkratší délka není nijak ohraničena,“ připustil Šimoník.
Smlouvu v tuto chvíli prověřuje antimonopolní úřad. Zjišťuje, zda ministerstvo skutečně nemělo možnost najít nového provozovatele mýta v soutěži už od příštího roku. To se hodlá hájit tím, že nemělo přístup k veškeré dokumentaci, a to na základě špatně uzavřených smluv (psali jsme ZDE).
Na smlouvu se chystá podívat také Nejvyšší kontrolní úřad. „Nemůžu předjímat, ale jsou tu samozřejmě oprávněné obavy, aby za stanovenou cenu bylo možné mýto po celé tři roky provozovat. Aby k tomu nepřibyly další vícenáklady,“ uvedl před časem pro LN prezident úřadu Miloslav Kala.
Stát na mýtném vybral od roku 2007, kdy kamiony platí za jízdu po dálnici, přibližně 80 miliard korun. Náklady na provoz systému se přitom pohybují okolo 20 procent z vybrané částky. Zbytek putuje do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.