Hlavní obsah

Stát už tak moc chrání zákazníky, že jim bere šanci rozhodovat. Nová ministryně odmítá další ochranu spotřebitelů

Nová ministryně si myslí, že spotřebitelé už jsou chráněni dostatečně.Video: Václav Dolejší

Nápad, abyste s vadným zbožím k reklamaci nemuseli do prodejny, ale obchodník k vám domů, pod novou ministryní nemá šanci.

Článek

Nová ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) odmítá další posilování ochrany spotřebitelů, po němž volají nejrůznější spotřebitelské poradny.

Ty například chtějí zavést novou zákonem stanovenou povinnost, kdy by obchodníci museli převzít vadné zboží od spotřebitele na své náklady. To by pro ně znamenalo vyzvednutí zboží v bydlišti spotřebitele, lidé by je nemuseli sami nosit k reklamaci do prodejen.

Nováková přišla do čela ministerstva zrovna ve chvíli, kdy se chystá nový spotřebitelský zákon. Bývalá prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu v něm hodlá vyjít vstříc spíše obchodníkům a podnikatelům, ubrat jim byrokratickou zátěž a nové povinnosti.

„Stát tomu spotřebiteli vlastně bere šanci rozhodovat. On ho vlastně jenom absolutně chrání. Pak se ale dostaneme k tomu, že budeme očekávat, jak stát nám bude říkat, kolik máme mít cukru v potravinách. Jestli máme, nebo nemáme solit. Anebo jestli máme chodit v neděli nakupovat,” argumentuje Marta Nováková.

Podle ministryně stát dělá ze spotřebitele nesvéprávného jedince, který není schopen se sám rozhodnout, co je a co není v jeho zájmu. Co konkrétně chce ve spotřebitelském zákonu změnit, ale ještě neprozradila.

V minulosti jako prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu kritizovala zákaz prodejů o svátcích nebo nedávno povinné zpoplatnění igelitových tašek v prodejnách. Nesouhlasila také s tím, aby klienti cestovní kanceláře, která zkrachuje, měli nárok na odškodnění v plné výši ceny zájezdu. Podle ní musí být lidé ještě před koupí zájezdu schopni posoudit, jestli je daná cestovka dostatečně důvěryhodná.

Doporučované