Článek
Serveru E15.cz to řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Úpravy budou podle serveru stát asi stovky milionů korun a mohly by začít v roce 2022. Změny podpořilo vedení města, ale o konečné podobě úprav bude ještě se správou jednat.
Na střeše podzemní odbavovací haly nádraží se dnes nachází pouze parkoviště. Podle Svobody by ho měl do budoucna nahradit park navazující na Vrchlického sady v okolí nádraží. „Místo by si zasloužilo zklidnit, chceme ho odclonit od magistrály například zelení,“ řekl serveru.
Na střeše by podle studie, kterou si správa nechala vypracovat, vznikly dva nové pavilony spojené eskalátory s odbavovací halou. V nich by byly kavárny, občerstvení a zázemí pro cestující. Prostor mezi pavilony by byl vydlážděn a členěn stromy se stolečky a židlemi. Studie také předpokládá vznik širokého přechodu mezi střechou odbavovací haly a protější Fantovou budovou přes magistrálu, která má v daném místě šest jízdních pruhů.
Správa železnic se ale musí na úpravách dohodnout s magistrátem. Odbavovací hala totiž patří správě, ale plochy na střeše jsou už ve správě městské organizace Technická správa komunikací. Správa železnic se podle serveru snaží vyjednat, aby i plochy na střeše patřily železnici.
Představitelé města se podle serveru ke změnám v okolí nádraží staví kladně. „Volba parku je vhodná, podporuji ji,“ řekl E15.cz primátorův náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09). „Park se musí zkoordinovat s tramvajovou tratí. Potřebujeme propojit tramvaj z Václavského náměstí a Vinohradské třídy do Washingtonovy ulice a parku před nádražím,“ doplnil.
Úpravy podpořil také městský Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. „Střecha sloužící jako zázemí pro cestující má být napojena úrovňově na historickou budovu, na park i do vnitřních prostor. Součástí střechy jsou i zázemí pro taxi nebo K+R (místa pro krátké zastavení aut u nádraží, pozn. red.),“ řekl serveru mluvčí institutu Marek Vácha.
Jak již Seznam Zprávy informovaly, úpravou mají projít i Vrchlického sady. Vzniknout má i nová tramvajová trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Vést by měla ulicemi Wilsonova, Politických vězňů a Washingtonova, dále předprostorem nové odbavovací haly Hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalova. Tam by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova.
„Chci, aby byla veřejná doprava pro cestující co nejvíc pohodlná a ‚user friendly‘. Tramvajová síť v Praze za den přepraví stejné množství lidí jako metro a na Hlavním nádraží se denně koncentrují desetitisíce cestujících. To vše dělá z tohoto místa důležitý dopravní uzel pro Prahu i celou Českou republiku. Proto po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.