Článek
Podle memoranda mezi státem, Královéhradeckým krajem a automobilkou Škoda Auto měly do roku 2020 do regionu Kvasiny na Rychnovsku přitéct miliardy: automobilka se zavázala k minimálně sedmimiliardovým investicím především do zvýšení kapacity závodu a také do vývoje, kraj se zavázal především k pomoci se získáváním pozemků a stát měl do regionu poslat 3 miliardy korun, které v roce 2017 vládní usnesení navýšilo na 6 miliard, a to především do komunikací, školství či zdravotnictví.
Od roku 2015, kdy memorandum podepsala tehdy ještě vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD), však stát do regionu poslal jen několik stovek milionů korun a už teď je jasné, že závazek do příštího roku nestihne.
„Asi největší problémy máme s Ministerstvem zdravotnictví, kde se na závazky z usnesení vlády a memoranda moc nehledí,“ říká Jana Jiráňová z krajského oddělení průmyslových zón.
Kamenem úrazu je už víc jak rok oblastní nemocnice v Rychnově nad Kněžnou. Její rekonstrukce je součástí dohody mezi státem a krajem. Ten chtěl už loni začít projektovat a minimálně vybrat dodavatele. Bez peněz z ministerstva se však zatím do zhruba 400milionové investice pustit nemůže. „Už rok čekáme na možnost zahájení projektových prací. Ministerstvo však nechce vyhlásit dotační výzvu,“ upozorňuje Jiráňová.
„Ministerstvo podle mého názoru zvažuje účelnost dotace. Samozřejmě na to má právo, nicméně já si myslím, že by mělo ctít závazek, který byl dán předchozí vládou,“ říká Aleš Cabicar (TOP 09), hejtmanův náměstek zodpovědný za zdravotnictví.
Podle mluvčí Ministerstva zdravotnictví Gabriely Štěpanyové je však problém na straně Ministerstva financí. „V souvislosti s usnesením vlády jsme v rámci procesu přípravy návrhu státního rozpočtu na letošní rok uplatňovali navýšení výdajů o 288 milionů korun. Obdobně jsme o ně žádali i v předchozích letech. Ministerstvem financí ale nebyly uplatněné nadpožadavky pro roky 2017, 2018 a 2019 zohledněny. Ministerstvo zdravotnictví proto nedisponuje prostředky k plnému finančnímu krytí akce a nepředpokládáme proto vypsání výzvy do doby, než bude Ministerstvem financí zohledněno účelové navýšení finančních prostředků,“ vysvětluje.
Podle Jiráňové však Ministerstvo financí peníze poslalo. „Na strategické komisi od zástupců Ministerstva financí zaznělo, že na roky 2019 a 2020 uvolnili Ministerstvu zdravotnictví 1,5 miliardy korun na investice,“ říká krajská úřednice.
S celou situací kolem nemocnice, která generální rekonstrukcí prošla naposledy v 90. letech minulého století, už došla trpělivost hejtmanovi Jiřímu Štěpánovi (ČSSD), který tlačí na premiéra Andreje Babiše (ANO), ať situaci co nejdříve vyřeší. „V loňském roce jsme ne naší vinou stáli na místě a my se potřebujeme posunout dál, abychom letos ještě projektovali a nejlépe letos i začali vybírat zhotovitele,“ říká Štěpán, který na příští týden naplánoval se zástupci státu další schůzku.
Podle představitelů kraje je totiž rozvoj zóny s rozvojem nemocnice spjatý. Jen automobilka Škoda Auto počet zaměstnanců v posledních letech téměř zdvojnásobila, další lidi do regionu lákají i její subdodavatelé, kteří fungují nebo mají do budoucna fungovat v jejím okolí. „Nemocnice je však spádovou nejen pro oblast Kvasin, ale také pro téměř celé Orlické hory,“ upozorňuje ředitel špitálu Luboš Mottl.
Přístavba nového pavilonu a rekonstrukce stávajícího má podle něj nemocnici ukotvit v 21. století. „Nový pavilon bude přístavbou ke stávajícímu pavilonu interních a gynekologických oborů. Dojde k tomu, že nemocnici bude tvořit jen jeden multioborový objekt. Zároveň dojde k centralizaci všech operačních sálů, které máme na několika místech. Bude z hlediska provozních nákladů velmi efektivní,“ popisuje Mottl.
Jediným, kdo své závazky z roku 2015 splnil, je tak jen sama automobilka Škoda. „Společnost Škoda Auto své závazky z memoranda začala plnit již v průběhu roku 2016, kdy překročila jak počet nově vytvořených pracovních míst na současných přibližně 9 000, tak i výši investic do závodu Kvasiny. Jen mezi lety 2015–2017 investovala do rozvoje závodu více než 11 miliard korun. Další prostředky byly a v současnosti jsou investovány do výzkumných kapacit v závodě Kvasiny. Hodnocení ostatních bodů memoranda, zejména pak hodnocení plnění závazků ostatních partnerů, nechceme podrobně komentovat a chápeme mnohé důvody, které vedly k opoždění přípravy jednotlivých projektů,“ vysvětluje mluvčí kvasinského závodu Martina Gillichová.
Kraj spolu se státem byl zatím úspěšný například v budování komunikací či investicích do školství. „Nejlepší zkušenosti máme se Státním fondem dopravní infrastruktury, z nějž postupně čerpáme na přípravu a teď se chystáme i na realizaci první akce, obchvatu Domašína. Dobrá zkušenost je i s Ministerstvem financí, kde jsme realizovali první etapu modernizace vyšší odborné školy v Rychnově nad Kněžnou,” říká Jiráňová.