Článek
Státní kolejový dopravce ČD Cargo prodal 500 nákladních vagonů slovenské firmě SMK slovenského podnikatele Ivana Petríčka. Jeho významným obchodním partnerem je vagonářský magnát s kontakty do vysokých politických pater na Slovensku, Česku i Rusku Alexej Beljajev.
Právě pro něho podle nového zjištění Seznam Zpráv pracoval současný šéf českého nákladního dopravce Ivan Bednárik.
Když v listopadu 2014 nastupoval do vedení dceřiné firmy Českých drah, měl za sebou několikaleté působení v představenstvu společnosti Express Group. Čtyři roky byl jeho kolegou ve vedení Beljajev, jehož skupina Optifin Invest v roce 2014 firmu získala od rakouských přepravců.
Nejde o jedinou Bednárikovu pracovní zkušenost s Beljajevem. Šéf ČD Cargo působil i v bratislavské společnosti Railtrans Logistics, a to v době, kdy firmu řídil Beljajev.
Bednárik je přesvědčený, že vzhledem k zakázce pro firmu SMK, již vlastní Beljajevův obchodní partner Petríček, ve střetu zájmu není.
„Podle této logiky bych jinak byl ve střetu zájmů i vůči rakouským státním drahám, protože v době mého působení v Express Slovakia byly jedním z akcionářů. Oba jmenované pány (Beljajeva a Petríčka) znám jako desítky dalších lidí z oboru. Žádný střet zájmů v tom není,“ řekl Bednárik Seznam Zprávám.
Kontrakt pod lupou
Jeho nadřízení si však jeho vztahy zkontrolují. „Prověřím to. Navíc probíhají další audity, které jsem nechal zadat,“ řekl Seznam Zprávám šéf Českých drah Václav Nebeský, jehož společnost ČD Cargo vlastní.
Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), pod jehož instituci dráhy spadají, potvrdil, že kontrakt mezi ČD Cargo a firmou SMK prochází zevrubnou kontrolou. Prvotní ekonomický audit podle něho dopadl pro ČD Cargo dobře, teď se prý zkoumá to, zda je smlouva na prodej a pronájem 500 nákladních vagonů na příštích 10 až 15 let v pořádku z hlediska technického.
„Záležitost prověření má v kompetenci dozorčí rada ČD Cargo, která se celým projektem na pokyn generálního ředitele Českých drah zabývá. Stejně tak i dozorčí rada drah,“ řekl Seznam Zprávám ministr Havlíček.
Stamiliony na kolejích
Státem vlastněný podnik ČD Cargo prodal 500 vagonů slovenské firmě SMK za 50 milionů korun. Obratem si modernizované vagony pronajme až na 15 let za více než 900 milionů korun. A pak je může odkoupit zpět za další stovky milionů. Tou dobou budou některé z vagonů mít i 55 let. Případ podle březnového zjištění Seznam Zpráv už zkoumá policie.
ČD Cargo si za kontraktem stojí. „Smlouva je pro ČD Cargo výhodná. Posuzovali jsme zejména znalcem stanovenou cenu vagonů určených k likvidaci, na trhu obvyklou cenu pronájmu kompletně modernizovaných vozů a zajistili jsme možnost budoucího odkupu těchto vozů, pokud to pro nás bude výhodné a potřebné.“
Jak Petríček, tak Beljajev se nechtějí k této věci vyjadřovat. Seznam Zprávy v březnu informovaly, že policie zkoumá, zda vše proběhlo v pořádku. „Ve vámi dotazované věci probíhá standardní prověřování, v této fázi řízení se k věci blíže nevyjadřujeme,“ napsal Seznam Zprávám v březnu žalobce Boris Havel z Vrchního státního zastupitelství v Praze.
ČD Cargo i dodavatel ubezpečují, že tendr je pro státem vlastněnou společnost výhodný a správný. Petríčka pak považuje za významného středoevropského hráče na železnicích.
„S politováním vám musím oznámit, že se nebudeme vyjadřovat,“ vzkázala pouze tisková mluvčí Beljajevovy Tatravagónky Zuzana Domanická.
České dráhy, které ČD Cargo vlastní, dle svých slov nemohly vlastnickou strukturu dodavatelské firmy SMK lustrovat. „ČD Cargo má zákonnou povinnost postupovat s péčí řádného hospodáře a při posuzování finančních, provozních či smluvních podmínek jednotlivých obchodních případů zajistit pro firmu a pro našeho akcionáře co nejlepší finanční výsledek. To byl i případ smlouvy s SMK. K prověřování a hodnocení vámi jmenovaných ani jiných podnikatelů nemáme oprávnění,“ řekl Seznam Zprávám mluvčí drah Radek Joklík.
Impérium zpod Tater
500 vagonů českého dopravce ČD Cargo získala v červnu 2018 Petríčkova firma SMK. Petríček je na Slovensku kromě svého vlivu a dosahu na politické špičky proslulý i tím, že pro své podnikání využívá zahraničních offshorových struktur v daňových rájích. Jeho významným obchodním partnerem je právě Alexej Beljajev.
Jejich společným projektem se stal výrobce vagonů z Popradu Tatravagónka. Polovinu akcií vlastní Petríčkova skupina Budamar Logistics, zbylých 50 procent patří Beljajevově firmě Optifin Invest.
Jde o silnou mezinárodní skupinu, která má v portfoliu společnosti v oblastech strojírenství, přepravy, energetiky či developingu. Popradský výrobce vagonů Tatravagónka se řadí k předním evropským výrobcům kolejových vozidel, čítá zhruba dva tisíce zaměstnanců. Pro ČD Cargo například vyrábí 80 cisteren, loni v červnu dodal prvních dvanáct vozů.
Český trh není pro Alexeje Beljajeva cizím terénem. Spolupracovat před několika lety začal se zbrojařskou skupinou Czechoslovak Group Jaroslava Strnada, respektive jeho syna Michala. Společně vlastní východočeskou firmu DAKO-CZ, která vyrábí brzdové systémy pro kolejová vozidla.
Domácí úkol pro politiky
Beljajev se vedle podnikání umí šikovně pohybovat i kolem politiků - a to obvykle těch vysoce postavených.
V první dekádě nového milénia sponzoroval slovenskou stranu HZDS. V českých prezidentských volbách v roce 2018 sponzorovala zmiňovaná firma DAKO-CZ Miloše Zemana. Se dvěma miliony korun byla hlavním Zemanovým sponzorem, již v letech předtím sponzorsky podporovala Stranu práv občanů - Zemanovce.
V srpnu roku 2017 poskytl Alexej Beljajev exkluzivní rozhovor Seznam Zprávám, kde popisoval společné projekty s českým partnerem Jaroslavem Strnadem. Řeč přišla i na jeho politické kontakty a sponzorské aktivity.
„Standardně podporujeme politické strany, patří to k politické kultuře vyjádřit svůj politický názor. Činíme tak veřejně. Často je to o osobních sympatiích, jindy zase o programu. Když za mnou strana přijde s žádostí, říkám jí: Dobře, nemám s tím problém. Musíte si ale splnit svůj domácí úkol a vyhrát volby,“ dodal Beljajev s tím, že prý ale nikomu nepomohl volby vyhrát.
V roce 2012 v rozhovoru pro server Motejlek.com Beljajev popsal svou blízkost ke garnituře tehdy čerstvého slovenského premiéra Roberta Fica. „Je třeba kvitovat lidi, jako je premiér Robert Fico, se kterým se známe a který nám skutečně pomáhá rozvíjet byznys za hranicemi. To jisté se děje v Německu, kde kancléřka Merkelová chodí podporovat projekty Siemensu,“ uvedl Beljajev.
Podobně uznalá slova pronesl v roce 2017 před parlamentními volbami i na adresu svého někdejšího parťáka z Petrimexu Andreje Babiše.
„S panem Babišem se známe roky. Musím říct, že je to jeden z nejpracovitějších lidí, které jsem poznal. Potkali jsme se na začátku 90. let v Petrimexu, ale nejen to. Pan Babiš je velkým politickým experimentem, který by měl dát odpověď na otázku, zda bohatí lidé mohou dělat v Evropské unii politiku,“ řekl Seznam Zprávám Beljajev.
Pohybovat se umí i v Rusku. Jeho dlouholetým klíčovým kontaktem v Kremlu je bývalý šéf ruských železnic Vladimir Jakunin. „Pan Jakunin nás přivedl do Ruska. Jeho pragmatickým důvodem bylo, aby se zvýšila kvalita železnic. V Rusku jsme investovali hodně peněz, ale je to komplikovaná země s řadou bohatých lidí, na některých transakcích jsme tratili. Rusko pod sankcemi není obchodně jednoduché,“ popsal Beljajev své ruské angažmá.
Slovenský novinář Tomáš Lemešani mapuje Beljajevův vliv na Slovensku a v Česku dlouhodobě. Beljajevovy podnikatelské vazby však vidí kriticky. „Alexej Beljajev je na Slovensku symbolem ruského vlivu a hrubé lobbistické síly v politice. Slovenský trh dostal do pozice, že jsou na jeho službách slovenské železnice zcela závislé. V posledních letech prudce expanduje v zahraničí,“ řekl Lemešani, autor knihy Z Bureše Babišem.