Článek
Kamionoví dopravci si dlouhodobě stěžují na nedostatek parkovacích ploch, podle nich jich schází přes 2000. Nyní je na dálničních odpočívkách 3032 stání.
Nejvíce nových parkovacích silničáři aktuálně připravují u D1, u čtyř odpočívadel by v následujících letech mělo přibýt 173 míst. Další stání jsou plánována na odpočívadlech u D2, D3, D5, D8 a D35.
Další místa by měly postupně vznikat v rámci soukromých truckparků. U dálnic jsou jich nyní zatím v řádu jednotek, které fungují na tržních principech. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky se v poslední době dotazovalo ministerstva na podmínky provozu takových ploch několik dalších zájemců.
Na budování parkovacích ploch pro kamiony dlouhodobě apelují dopravci. Podle nich jejich nedostatek komplikuje řidičům vybírání povinných přestávek a dodržování některých předpisů. Nejde však jen o trávení přestávek, dopravci poukazují i na hygienické podmínky. „Přehlížení těchto požadavků je také jedním z důvodů neustále rostoucího nedostatku řidičů,“ uvedl generální tajemník sdružení Česmad Behemia Vojtěch Hromíř.
Stát se podle Jemelky snaží každoročně počet míst pro nákladní automobily navyšovat rozšířením těch stávajících nebo budováním nových. " Pro srovnání na 136 odpočívkách je aktuálně 3032 stání pro nákladní automobily, v roce 2018 bylo na 132 odpočívkách 2660 stání pro nákladní automobily," uvedl Jemelka. Během posledních tří let tak u dálnic přibylo kolem 400 nových parkovacích ploch.