Článek
V Liberci už kvůli koronaviru museli zavřít dvě třídy základních škol. „Pokud skončí v karanténě děti – v nějaké míře –, škola patrně pojede dál, pokud učitelé, zavírá se. Proto jsem vydal školám generální svolení k nákupu respirátorů pro učitele s tím, že je zaplatí město. Stejně tak budeme distribuovat nanofiltry,“ uvedl primátorův náměstek pro školství Ivan Langr (Starostové pro Liberecký kraj).
Budou-li se věci ubírat současným směrem, může být podle něj už za pár týdnů všech 22 základních a 31 mateřských škol v Liberci zavřených. A distanční výuka podle Langra školu nemůže nahradit. „Ohromně důležitý je sociální rozměr školy. Živá interakce mezi pedagogy a žáky, mezi žáky vzájemně i mezi rodiči a školou. A jak se ukázalo na jaře, vyučovat předměty, kterým říkám ‚výchovy‘, přes počítač vůbec není možné. Zkuste se učit hudbě tváří v tvář displeji, to prostě nelze. Přitom ‚výchovy‘, o tom jsem přesvědčený, formují lepší stránky člověka,“ řekl Seznam Zprávám.
Ve snaze předejít přechodu na distanční výuku nyní proto město na respirátory a nanofiltry uvolní potřebné peníze.
Radní Langr ovšem neskrývá rozhořčení a cituje svůj telefonický rozhovor s jednou z kolegyň z liberecké základní školy. Pracovnice školy mu prý hlásila: „Stojím ve frontě na opakovaný test, ten minulý byl negativní. Dneska se na mě ale asi nedostane, budu muset jít do fronty znovu hned zítra ráno. Ve škole nám přibývá učitelů v karanténě – nikoli s pozitivním covidem –, za chvíli nemá kdo učit. Mohu objednat pro učitele respirátory, abych školu nemusela zavřít? Potřebuji ale od města, aby těch 40 tisíc zaplatilo.“
Nyní k tomu tedy pedagožka získala od Liberce svolení. Primátorův náměstek Langr ale věc doprovodil emotivním prohlášením, z něhož Seznam Zprávy citují:
1. Stát nařizuje testování zdravých lidí a absolutně není schopen a) zajistit dostatečné kapacity a b) ochránit při tom prokazatelně zdravé od potenciálně nemocných, kteří stojí bok po boku v jedné řadě. Tady je ta spirála kontaktů, kontaktů kontaktů a dalších x-kontaktů.
2. Pražským učitelům Ministerstvo školství patrně dokázalo vylobbovat respirátory ze státních hmotných rezerv, regiony a města to budou muset platit ze svého. Čím je pražský učitel lepší a potřebnější než ti ostatní?
3. Je zřejmé, že dosavadní zoufalá hygienická praxe silně podlamuje schopnost škol zůstat otevřené.
4. Jako město a zřizovatel ale uděláme maximum, abychom školy a vzdělávání udrželi v chodu co nejdéle. Protože jen vzdělaní lidé si dokážou dostatečně uvědomit, proč se to všechno děje a v zájmu koho. Nevzdělání je naopak cesta k otupění.
A liberecký školský náměstek dodává i toto: „Žaluji stát a jeho vrcholné figury, že naprosto nezvládají současnou situaci, že z ní dokonce záměrně politicky těží, a to ve svém soukromém zájmu. Žaluji Ministerstvo školství, že není schopno zajistit podmínky – o rovnosti vůbec nemluvím – pro dlouhodobé fungování škol a pro odpovídající vzdělávání dětí v hlavním proudu, natož se speciálními potřebami. Žaluji všechny ty experty, kteří mezi námi den co den rozsévají atmosféru strachu místo toho, aby naopak společnost uklidňovali a stmelovali, protože každé úspěšné zvládnutí jakékoli nemoci má přece svůj počátek v hlavě; a každé narušení psychické rovnováhy naopak propuknutí a projevům nemocí nahrává. Člověk s rýmou a kašlem, ještě loni tak běžným doprovodným projevem studených podzimních rán a mlžných a vlhkých večerů, je dnes prakticky vyvrhelem a kandidátem na deset dní nepodmíněně – naštěstí doma. A tenhle super výsledek práce našich mocných nás už letos stál přiznaných nejméně půl bilionu korun.“
Pro Seznam Zprávy dodal, že problém vidí také v nepřiměřenosti opatření. „Dělá se vše pro to, aby se koronavirus nedostal do škol. Což je ale předem prohraný boj. Vir nezná hranice, nezná zdi škol. Je načase změnit přemýšlení o covidu,“ vyzval Langr, původní profesí učitel. „Začněme covid vnímat jako běžné respirační onemocnění, ochraňme důkladně rizikové skupiny – jako před chřipkou – a nechme děti chodit do školy.“