Článek
Už 27 let počítají úředníci daně v Automatizovaném daňovém informačním systému, známém pod zkratkou ADIS. Nedá se v něm používat myš, otevírat více oken a sem tam se úplně zasekne. Úředníci tak jen ťukáním čísel a údajů stráví více než polovinu svého času – pětkrát více než v Estonsku, a dokonce dvanáctkrát déle než v Belgii, zjistilo šetření Nejvyššího kontrolního úřadu.
Může za to špatně nastavená smlouva z 90. let s dodavatelem – americkou společností IBM. Finanční správa ani nikdo jiný totiž nemůže systém vylepšovat, na to má právo pouze IBM. Po roky trvajících jednáních by se to ale mělo konečně změnit, a to od roku 2023.
„Nakonec se nám podařilo najít shodu na budoucím předání autorských práv. Je to první důležitý krok k vybudování nového informačního systému a tím i výraznému zefektivnění správy daní v České republice,“ říká generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová. Nebude to ale tak jednoduché a rozhodně to nebude zadarmo.
Generální finanční ředitelství (GFŘ) vypsalo v pondělí zakázku na podporu, údržbu a vývoj systému ADIS v letech 2020 až 2023. Neobejde se ale bez držitele licencí k softwaru – IBM. Bez ohledu na to, kdo tendr vyhraje, tak GFŘ zaplatí podle rámcové smlouvy americké firmě 675 milionů korun.
Za to ale Finanční správa po téměř 30 letech konečně získá klíč k celému systému, zbaví se tak závislosti na jediném dodavateli. Do ADISu ale budou moci stejně sáhnout jen státní zaměstnanci. Na úpravu systému si tak Generální finanční ředitelství nebude moci nikoho najmout.
„V případě toho, že by v roce 2023 bylo potřeba používat nějaké staré věci z ADISu, tak si na to Generální finanční ředitelství musí najmout IBM, nebo to provozovat vlastními silami. Je to lepší než dosavadní smlouva, ale rozhodně to neznamená, že má neomezenou licenci,“ vysvětluje důsledky vypsané zakázky provozovatel serveru Hlídač státu Michal Bláha.
Podle něj jde ale přesto o úspěch, protože IBM nic nenutilo, aby licenci státu přepustila. Jen měla být dohoda na stole už před dvaceti lety. Stejně to vidí i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).
„Je to úspěch, kterého se podařilo dosáhnout až díky tříleté intenzivní a trpělivé práci. Jako bývalá pracovnice Finanční správy to považuji za malý zázrak. Jenom je škoda, že se tomu nikdo tak nevěnoval dříve,“ komentuje výsledek jednání Schillerová.
Stále jde ale jen o první krok. Tím dalším je vybudovat úplně nový systém na správu daní. Takzvaný nDIS se měl podle tři roky starých plánů spustit v roce 2021. Finanční správě ale jen dva roky trvalo, než vybrala projekčního manažera. Momentálně se tak počítá s rokem 2023. Ve stejném roce předá IBM Finanční správě licenci na ADIS.
„Prakticky to znamená, že stát kupuje zdrojové kódy ADISu víceméně k okamžiku, kdy ADIS bude končit,“ dodává Bláha. Pokud se ale příprava nového systému prodlouží, bude mít GFŘ v ruce kódy k provozování toho stávajícího.
ADIS Finanční správa provozuje od roku 1993. „Jedná se o jeden z nejzastaralejších informačních systémů státu,“ popisují ho kontroloři NKÚ. Podle nich navíc extrémně zatěžuje úředníky rutinní správou daňových účtů. Místo toho by mohli více času věnovat podpoře daňových subjektů a kontrolám. Podle letošní kontroly NKÚ se navíc Finanční správa dopustila v letech 2011 až 2017 porušení rozpočtové kázně ve výši 428 milionů korun.