Článek
Stojí řidičák na zkoušku tedy skutečně za zkoušku? Téma dnešního Duelu Seznam Zpráv.
Ve studiu jsou ředitel organizace BESIP Martin Farář a Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol.
O řidičáku na zkoušku Ministerstvo dopravy uvažovalo už několikrát. Ministr Dan Ťok loňský návrh opřel o zkušenosti z Velké Británie. Nováčkům chtěl vydávat průkaz na dva roky s tím, že pro vybodování by stačilo už šest bodů. „První dva roky by se začínajícím řidičům mohly přestupky bodovat dvojnásobně,” hájil tehdy změnu Ťok.
V rámci bodového systému, který v Česku funguje od července 2006, přicházejí na rok o řidičský průkaz v současnosti všichni motoristé po dosažení dvanácti trestných bodů.
Řidičák na zkoušku chtěl prosadit i předchůdce Ťoka Zbyněk Stanjura z ODS. Novinku by uvítala i dopravní policie nebo dopravní psychologové. Podle nich si mladí řidiči připadají jako králové silnic a upozorňují na množství „diskotékových nehod“. Mladí řidiči také v poslední době stále častěji sdílejí svoji agresivní jízdu na sociálních sítích a nevěnují se plně řízení.
Autoškoly: Problém to jen odsune
Podle kritiků řidičáků na zkoušku ale změna k odpovědnějšímu chování začínajících šoférů nepovede. Některé autoškoly se obávají toho, že nováček si průkaz schová ze strachu na dva roky do šuplíku a pak teprve začne jezdit. Na silnici tak vyrazí ještě méně zkušený než po dokončení autoškoly.