Hlavní obsah

Stát chce převzít leteckou záchranku od soukromníků, nakoupí vrtulníky

Seznam získal dokument, podle kterého vznikne státní podnik, jenž nakoupí 10 vrtulníků za 1,6 miliardy korun.

Článek

Soukromé firmy přijdou o miliardový byznys. Vládní experti podle zjištění Seznamu připravili dokument, který počítá s tím, že by se po roce 2020 staral o leteckou záchranku jenom stát.

Jde o průlomový návrh. V současné době létá policie a armáda pouze ze dvou z deseti základen. Zbytek mají na starosti soukromé firmy, které za osm let za provoz vrtulníků inkasují 3,2 miliardy korun.

Zástupci krajů, Úřadu vlády a ministerstev zdravotnictví, financí a vnitra teď navrhli, aby vznikl státní podnik, který by leteckou záchrannou službu nově provozoval.

Podle dokumentu, který Seznam získal a který brzy projedná také vláda, chce stát kvůli tomu nakoupit vrtulníky za více než 1,6 miliardy korun. Další desítky milionů by stála servisní auta, vybavení základen nebo oblečení pro piloty a techniky. Mzdy vedení, leteckého personálu a jejich výcvik či provoz vrtulníků by stát přišly každý rok na nejméně 360 milionů korun.

„Původní představa, že vše nejlépe zajistí armáda či policie, vzala za své,“ řekl hejtman Vysočiny Jiří Běhounek, který za Asociací krajů ČR v sedmičlenné vládní skupině seděl. A tak se experti dohodli na jiné variantě.

Podle zástupců vládní skupiny má změna předejít pravidelně se opakujícím dohadům, zda cena, kterou stát platí soukromníkům za provoz letecké záchranné služby, není příliš vysoká. Kvůli tomu, že současná smlouva byla podle policie předražená, byl obviněn bývalý ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Stíhání exministra bylo nakonec zastaveno.

Foto: Radek Nohl

Kolik budou stát nové vrtulníky?

Vrtulníky nemohou létat z českých nemocnic

V expertní skupině zasedal také poradce ministra financí Andreje Babiše Adam Vojtěch. „Slibujeme si od toho to, že by mohlo dojít ke snížení nákladů oproti soukromým firmám, které dnes soutěží cenu na několik let,“ uvedl Vojtěch. „Podnik by byl navíc pod kontrolou dozorčí rady nebo Nejvyššího kontrolního úřadu,“ doplnil.

Kraje původně navrhovaly i jinou variantu. Místo státního podniku chtěly, aby se založila nezisková organizace, jenže tento návrh nakonec neprošel.

Mezi roky 2017 až 2020 se o leteckou záchrannou službu mají starat vedle policie a armády ještě tři soukromé firmy: DSA, Air Transport Europe a Helikopter Air Transport.

Současný miliardový tendr je ale ohrožen. Vrtulníky, které do soutěže přihlásila slovenská firma Air Transport Europe, nemají podle Úřadu pro civilní letectví důležité osvědčení k tomu, aby mohly přistávat a odlétat z českých nemocnic. A další účastník soutěže – společnost DSA – chce kvůli tomu tendr napadnout.

Doporučované