Článek
Ministerstvo kultury a Ministerstvo průmyslu a obchodu chtějí pomoci české kultuře, která byla výrazně zasažena pandemií. Cílem programu COVID-KULTURA je zmírnit dopady pandemie a přispět k oživení a stabilizaci kulturního sektoru. „Je to předjednaný program, jehož záměr byl schválen už na konci června. Čekali jsme na to, až bude definitivně schválen státní rozpočet,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Vyplácení dotací se týká zrušených hudebních, hudebně dramatických a divadelních projektů, které se měly uskutečnit v období od 10. března do 31. srpna 2020. „Stát jim vyplatí jako refundaci 50 procent způsobilých výdajů, nanejvýš pět milionů korun. Vláda pro tyto účely vyhradila až 900 milionů korun,“ upřesnil Havlíček.
Na finanční pomoc si mohou sáhnout divadla, orchestry, muzea, galerie, individuální umělci nebo agentury, které je zastupují. „Finančně podpoříme tu část kultury, která běžně žije ze zisku a nedostává žádné dotace,“ říká ministr kultury Lubomír Zaorálek.
Těžce zkoušené festivaly
Nedotovaná kultura byla koronavirovou krizí silně zasažena. „Návrat k normálu bude trvat dlouho. U festivalů je to specifické v tom, že se připravují třeba rok. Pokud se pak neuskuteční, zůstávají jen celoroční náklady na přípravu a příjmy nejsou realizovány,“ vysvětluje vedoucí komunikace festivalu Rock For People Anna Mašátová. Pořadatelé akce přišli už o 10 milionů korun.
Program COVID-KULTURA
O dotaci budou moci požádat pořadatelé kulturních akcí, kteří museli kvůli epidemii koronaviru zrušit či přesunout naplánované akce. Určena je i pro technické firmy a podnikatelské subjekty, jež kulturní akce pro veřejnost zajišťují, či umělce a umělecké agentury, které je zastupují.
Stát jim vyplatí jako refundaci 50 procent způsobilých výdajů, nanejvýš pět milionů korun. Vláda pro tyto účely vyhradila až 900 milionů korun.
Dotace se v kontextu s pandemií koronaviru bude týkat období od 10. 3. do 31. 8. 2020.
Poskytovatelem podpory a příjemcem žádostí bude Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zdroj: MPO
Kulturní instituce a pořadatelé finance využijí ke krytí provozních nákladů, které se během pandemie navyšovaly. Jde o výdaje spojené se vznikem a přípravou nových vystoupení, která se neuskutečnila, a také o náhradu příjmů z prodeje vstupenek.
Dotace pomůže například hudebnímu festivalu Colours of Ostrava, který byl kvůli koronaviru přesunutý na příští rok. Místo něj se měl v Dolních Vítkovicích konat skromnější NeFestival, ale i ten byl kvůli vysokému počtu nakažených v Moravskoslezském kraji těsně před zahájením zrušen.
„U festivalu Colours of Ostrava jsou změřené náklady za rok 2020 přibližně 20 milionů korun. U NeFestivalu v tuto chvíli sčítáme škody, jednáme s dodavateli a umělci, takže přesnou částku ještě nevíme,“ říká tiskový mluvčí festivalu Colours of Ostrava Jiří Sedlák. Momentálně organizátoři pracují na příštím ročníku festivalu a peníze za zakoupené vstupenky na letošek budou vracet.
Pomoc od státu se hodí
Během pandemie organizátoři pracovali na tom, aby hudební festivaly mohly být kdykoli realizovány. „I když jsme se v této době samozřejmě snažili náklady minimalizovat, ztráty budou obnášet řadu položek. Domníváme se, že významně přesáhnou částku dvou milionů korun,“ počítá jednatel festivalu Votvírák Roman Fejt. Dodává však, že s dodavateli ještě nemají vše vyúčtováno, což by mohlo odhadované náklady ještě navýšit.
Fejt se netají tím, že pořadatelům hudebních festivalů přijde finanční pomoc od státu vhod. „Venkovní festivaly nejsou nějak extra výdělečný podnik a každý výpadek bolí,“ říká.
Složité situaci čelila také divadla, která musela v polovině března zavřít. Například divadlo Studio DVA je plně závislé na příjmech ze vstupného, které byly během pandemie nulové. „Z měsíčního prodeje vstupenek utržíme 10 milionů korun, ale nejedná se o zisk, protože jen na mzdách měsíčně vyplácíme pět milionů korun, a to nemluvíme o nájmu a dalších provozních nákladech,“ říká ředitel marketingu a PR divadla Studio DVA Tomáš Přenosil.
Divadlu pomohla alespoň solidarita diváků. „Většinu představení se nám podařilo přesunout na podzim. Diváci nechtěli vrátit vstupné a využijí nových termínů, za což jim patří velký dík,“ uvedl Přenosil. Tato forma pomoci má však háček. Divadlo nebude moci v daných dnech odehrát nová představení a generovat z nich příjmy. „Zde budou vznikat další ztráty,“ vysvětluje Přenosil.
Příspěvkové organizace mají smůlu
Na dotované subjekty se však program COVID-KULTURA nevztahuje. Jako příklad lze uvést Českou filharmonii, která je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury. „Výpadek výnosů se řeší navýšením příspěvku zřizovatele,“ vysvětluje PR manažer České filharmonie Luděk Březina.
Zatím Česká filharmonie vyčíslila ztráty na 25 milionů korun, ale podle Březiny se do konce roku vyšplhají až na 50 milionů korun. Přesto měli hudebníci během pandemie napilno – museli se připravovat na novou sezonu a uspořádali čtyři benefiční koncerty, které vynesly devět milionů korun.
Podobně je na tom Divadlo v Dlouhé, příspěvková organizace zřízená hlavním městem Prahou. Oblíbená scéna byla v důsledku pandemie nucena zrušit 130 představení, čtyři zájezdy, odložit tři premiéry a festival Dítě v dlouhé. Místo toho divadelníci pracovali na online programu pro děti i dospělé, ale bez nároku na příjmy ze vstupného.
„V porovnání s předchozím rokem byl náš hospodářský výsledek v pololetí horší o 4,5 milionu korun. Ztráty ale ještě nejsou konečné. Bojíme se dalšího propadu návštěvnosti na podzim, kvůli obavám diváků z návštěvy hromadných akcí,“ uvedla ředitelka Divadla v Dlouhé Daniela Šálková.