Článek
Koronavirová pandemie mění trendy ve výběru vánočních dárků. Češi počítají s tím, že budou trávit mnohem víc času doma, a investují například do kuchyňských spotřebičů nebo domácnosti jako takové.
„Chodili jsme skoro každý víkend minimálně jednou do restaurace. Když je zavřeli, koupili jsme si domů na vaření přístroj, který je napojený na aplikaci s databází tisíců receptů. Jsem z něj nadšená,“ pochvaluje si nového kuchyňského pomocníka Květoslava Hejlová.
Podobně jako ona si kvůli důsledkům koronaviru vylepšuje kuchyni mnoho obyvatel Česka.
„Letos se do výběru dárků promítá nejistota lidí ohledně dalšího vývoje pandemie. Češi si uvědomují, že doma stráví patrně delší dobu, a investují i do spotřebičů, které jim pobyt doma zpříjemní a usnadní, ať už jde o různé roboty, nebo elektrické a multifunkční hrnce. Ve vyhledávání se objevují také domácí vinotéky nebo kávovary,“ říká mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.
Silný nárůst zájmu o kuchyňské spotřebiče potvrzuje i Datart, kterému prodeje robotů meziročně stouply o 500 procent a mezi deset nejprodávanějších výrobků poslední doby patří hned tři kuchyňské produkty - automatické kávovary, kávomlýnky a domácí pekárny.
Vylepšování kuchyní doprovází také vysoký odbyt knih s názvy Ruce v mouce, Peče celá země či Cesta z Těsta. Tyto tituly jsou nyní podobně atraktivní, jako je třeba novinka od Joa Nesboa Království, Zrcadlový muž od Larse Keplera či kniha pro děti Tlapková patrola: Dobrou noc, tlapky!
A zatímco ženy se podle zkušeností e-shopů soustředí více na zvelebování domácností, což se projevuje i nárůstem prodejů vánočních dekorací a svíček, muži vylepšují obydlí spíše po technické stránce. Nakupují například chytrá osvětlení, bezpečnostní systémy či chytré zámky a zdokonalují domácí dílny.
„Největší zájem je o AKU a elektrické ruční nářadí. Dále se výborně prodávají gola sady (kufry obsahující různé nářadí) a organizéry na šroubky, klíče či šroubováky. Na zvýšeném zájmu se projevuje to, že lidé jsou více doma, více se věnují hobby aktivitám, a zdá se, že si uklízejí ve svých dílnách,“ míní Petr Bena, místopředseda představenstva společnosti Alza.cz.
Vedle nářadí však mužům podle dat e-shopů dělá velikou radost elektronika, hry a herní příslušenství. „Nejvíc se prodávají notebooky, mobilní telefony a monitory. Obrovské meziroční nárůsty prodejů zaznamenaly i webkamery, herní židle a volanty. Zájem je i o herní konzole, klávesnice a myši,“ popisuje Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz.
Nejmenším dětem kupují jejich rodiče pod stromeček stavebnice Duplo, plyšáky a panenky, pro starší děti vybírají lego, autodráhy, herní konzole, tablety či drony. Za posledních třicet dní byla v deseti nejprodávanějších výrobcích podle obchodu specializovaného na hračky Jabadaba zastoupena například třpytková panenka, interaktivní štěňátko, trampolína, stavebnice Gravitrax, ale i stálice v podobě boxu karet Pokémon.
Hitem pro celou rodinu jsou podle mnohých e-shopů společenské hry, jako je desková hra Minecraft, speciální edice Monopolů či karetní hra Výbušná koťátka, ale do rodin se vracejí ve větším množství i hudební nástroje. „Ve srovnání s loňskem, kdy zákazníci nejvíce pořizovali kytary, je letos největší zájem o klávesy, až potom následují kytary a bicí soupravy,“ upřesňuje mluvčí Mallu Hobíková.
O co mají Češi největší zájem, ukazuje i přehled věcí, které si zadávají do srovnávače cen. Například Zboží.cz zaznamenalo od prvního do 10. října 14,7 milionu návštěv. Nejvíce se lidé podle manažera nákupního portálu Jana Kriegela zajímalo o mobily, pneumatiky a lego.
Z konkrétních výrobků je zajímal nejvíce mobil Apple iPhone 7, chytré hodinky Samsung Galaxy Watch 46 mm Silver a televizor Samsung 43" LED. V nejoblíbenější desítce výrobků se však objevila i pila Husqvarna či vzduchovka Slavia.