Hlavní obsah

Starostka tajně sledovala on-line výuku. Učitelé proti tomu protestují

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Starostka s místostarostou tajně sledovali on-line výuku na škole v jejich obci. Nejprve učitele pochválili, pak ale zkritizovali jejich „dress code“ a chování žáků. Podle advokátky Alice Frýbové překročili své pravomoce.

Článek

Vladimír Tesařík učí na základní škole v Mikulášovicích matematiku. Stejně jako jeho kolegové po celé republice nyní výhradně on-line. Na začátku února se mu ale stala věc, která ho překvapila. Aniž by o tom věděl, jednu z jeho hodin sledovala místní starostka a místostarosta.

„Já se za svou hodinu samozřejmě nestydím. Ale vadí mi i s ohledem na ochranu soukromí žáků ten způsob, jaký zvolili,“ říká Tesařík.

Škola se o nezvané návštěvě dozvěděla až zpětně. Starostka Miluše Trojanová totiž ředitelce následně zaslala pochvalný e-mail.

„Tento týden jsme jako zřizovatel prověřili způsob a úroveň distanční výuky na naší škole a s potěšením konstatujeme, že vzhledem k počátečním nesrovnalostem došlo k překvapivému zvládnutí distanční výuky a hlavně on-line prezentace ze strany jednotlivých pedagogů,“ napsala ředitelce školy Trojanová.

„Neučesaní, neupravení, neumytí“

Už tahle zpráva pedagogy zaskočila, protože o žádném „prověřování“ netušili. Jenže o pár dní později přišel zastupitelům obce, z nichž někteří jsou rovněž učitelé na zdejší základní škole, ještě druhý e-mail, tentokrát od místostarosty Antonína Bláhy. A ten byl už o poznání kritičtější. U žáků se mu například nezdál přístup k učivu, nebo že si nezapínají při on-line výuce kamery.

„Další velký nešvar této anonymity jsme spatřovali v tom, že jednotliví žáci se dokázali účastnit výuky v pyžamu, neučesaní, neupravení, neumytí, ležící v posteli nebo na gauči bez sešitů a pomůcek. Myslím, že toto by se určitě mělo změnit, nic žákům neulehčovat,“ doporučoval Bláha.

A ani učitelé se kritice svého zevnějšku neubránili. Místostarostovi se nezdálo, že se snaží svou „image přiblížit duši studenta“, „jedná se o kšiltovky, mikiny, šátky“.

„Žáci mají možnost vše na obrazovce bedlivě zkoumat a svým pedagogům také nic neodpustí. Tímto apeluji věnovat zvýšenou pozornost svému zevnějšku, oblečení, snímanému okolí a pozadí. I zdánlivě pro někoho nepodstatná věc (např. špína a přerostlé nehty) může ve výsledku zmařit úsilí výuce vynaložené,“ dodal ve zprávě pro zastupitele Bláha.

Učitelům i ředitelce přišla tato komunikace ale zcela nevhodná, a to i zpětně z toho pohledu, že nikdo předem o sledování výuky netušil.

„Učitelé jsou naštvaní, protože jim vnikli do hodin, aniž by o tom věděli. Přitom kdyby nás oslovili, že mají zájem distanční výuku navštívit, tak bychom se domluvili s rodiči a určitě by nebyl problém jim to umožnit,“ nelíbil se postup starostky a místostarosty ředitelce školy Dagmar Kalouskové.

Mail pro zastupitele tak ředitelka publikovala na webových stránkách školy i Facebooku, kde si představitelé obce vysloužili od některých rodičů velkou kritiku.

Starostka: Se sledováním musí počítat

Starostka Trojanová ale na obecní inspekci nevidí nic problematického.

„Jsou to učitelé a musí počítat s tím, že je někdo bude sledovat. Ale rozhodně jsme to nemysleli zle a nechtěli jsme nikoho urazit,“ říká Trojanová.

Podle ní jen obec reagovala na stížnosti předsedkyně školské rady směrem k distanční výuce ze začátku školního roku. Starostka si ale zároveň pochvaluje, že se úroveň on-line výuky zlepšila, nicméně jí vadí, že škola stále nesjednotila portály pro vysílání a zadávání úkolů.

Místostarosta Bláha pak nechápe, proč se z jeho zprávy zastupitelům dělá takový povyk. Podle něj to byl jen námět do diskuze.

„Udělali jsme přátelskou návštěvu v rodině a sledování on-line výuky byl pouze vedlejší produkt naší návštěvy. Když jsme informaci pro zastupitele sepisovali, brali jsme to jako námět na diskuzi, nad kterým se měli pedagogové zamyslet,“ dodává Bláha.

Inspekce: Hodnotit výuku zřizovateli nepřísluší

Celá aféra přitom klade možná důležitější otázku, než je kritika zevnějšku konkrétních učitelů a žáků – tedy kdo má vůbec právo sledovat on-line výuku a zda zřizovatel, tedy v tomto případě obec, může svou školu a její učitele tímto způsobem kontrolovat.

Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse může zřizovatel kontrolovat například nakládání s finančními prostředky, které škole za konkrétním účelem poskytl, nikoliv ale úroveň výuky. A hlavně to musí předem oznámit.

„Podle § 12 odst. 5 školského zákona může zřizovatel provádět hodnocení školy, ovšem podle kritérií, která předem stanoví a zveřejní. Jedná se však o hodnocení školy jako celku, nikoliv třeba o hodnocení výsledků vzdělávání jednotlivých dětí, žáků či studentů. Stanovení pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání dětí, žáků a studentů je interní záležitostí školy,“ říka Andrys.

Starostka s místostarostou tak překročili své pravomoci.

„Jelikož v předmětném případě zřizovatel pravděpodobně kritéria hodnocení předem nezveřejnil, představuje jeho vstup do on-line hodiny, hodnocení a rozebírání výsledků na schůzích rady města či zastupitelstva překročení jeho pravomocí a je v rozporu s § 12 odst. 5 školského zákona. Navíc se mi tento postup jeví neetický,“ říká odbornice na školské právo z advokátní kanceláře Holubová advokáti Alice Frýbová.

Zřizovatel k tomu mohl získat neoprávněně přístup k osobním údajům.

„Z hlediska ochrany osobních údajů se tak může jednat o porušení povinnosti zpracovávat osobní údaje pouze ze zákonného důvodu. Ti, kdo byli postupem zřizovatele dotčeni, jsou konkrétní učitelé a žáci, nikoliv škola sama. Proto se proti tomu mohou bránit právě oni, a to typicky stížností u Úřadu pro ochranu osobních údajů,“ dodává advokátka Frýbová.

Podle informací Seznam Zpráv už minimálně jedna stížnost na Úřadu pro ochranu osobních údajů leží. Podala ji škola.

Doporučované