Hlavní obsah

Staropramen hlásí provozní ztrátu. Ani léto lockdown nevynahradí, říká šéf

Foto: Shutterstock.com

Pivovary Staropramen zaznamenaly meziroční pokles tržeb o 7 procent na 4,06 miliardy korun.

Pandemie koronaviru a zavřené hospody připravily v loňském roce Pivovary Staropramen o 294 milionů korun na tržbách. Firma se dostala do provozní ztráty čtyři miliony korun.

Článek

Od začátku roku mají Pivovary Staropramen nového šéfa. Chorvat Teo Ćendo se v pivním byznysu pohybuje už 17 let a český trh považuje za jeden z nejnáročnějších. „Náročný je proto, že čeští konzumenti se vyznají v kvalitě piva a opravdu si ho umějí vychutnat,“ říká pro SZ Byznys Teo Ćendo.

Nastoupil s tím, že má upevnit pozici Pivovarů Staropramen a zajistit fungování spolupráce v rámci jednotlivých pivovarů skupiny. Jenže teď před ním vyvstal i další problém. Dostat Čechy po pandemii zpět do hospod.

Vloni totiž Pivovary Staropramen zaznamenaly meziroční pokles tržeb o 7 procent na 4,06 miliardy korun. A zatímco ještě před začátkem pandemie v roce 2019 firma vykazovala provozní zisk, loni se propadla do provozní ztráty 4 miliony korun. O 37 procent propadla i EBITDA – na 589 milionů korun.

Jako Češi máte unikátní hospodskou kulturu a já nevěřím, že by to pandemie zásadním způsobem změnila.
Teo Ćendo, šéf Pivovarů Staropramen pro Česko a Slovensko

„Dvě věci mě opravdu těší. To, že naše pivovary v souvislosti s pandemií nemusely propouštět žádné zaměstnance, a že podporují své partnerské hospody a restaurace po celou dobu pandemie. V určité formě podpory gastronomie budeme samozřejmě pokračovat i nadále. Jsme si vědomi, že někteří konzumenti se do hospod a restaurací navracejí jen pozvolna, jiní naopak navštěvují své oblíbené podniky tak, jak na to byli zvyklí před pandemií,“ říká Ćendo.

„Myslím, že pro většinu milovníků piva je zásadní, aby hospody a restaurace byly bezpečným místem. Proto jsme se připojili k iniciativě Českého svazu pivovarů a sladoven Bezpečná hospoda. Důležité je také nabídnout konzumentům zábavu v podobě soutěží, či novinek. Letos jsme například na trh uvedli nepivní novinku hard seltzer WAI moment, což se dá volně přeložit jako alkoholická sodovka. Ale máme i pivní novinky. Co se týče budoucnosti hospod, jsem optimista. Jako Češi máte unikátní hospodskou kulturu a já nevěřím, že by to pandemie zásadním způsobem změnila,“ dodává Ćendo.

Obávám se ale, že ani povedené léto nepomůže dohnat ztráty vzniklé tím, že byly hospody a restaurace uzavřeny po dobu několika měsíců.
Teo Ćendo, šéf Pivovarů Staropramen pro Česko a Slovensko

Už teď ale ví, že ani letošní rok nebude kvůli „zavřenému“ jaru výrazně lepší.

„Po studeném květnu přišel poměrně teplý a slunečný červen, takže mohu říct, že se letošek vyvíjejí dobře. Obávám se ale, že ani povedené léto nepomůže dohnat ztráty vzniklé tím, že byly hospody a restaurace uzavřeny po dobu několika měsíců. V centru Prahy i dalších oblastech je navíc stále cítit absence turistů a momentálně i místních lidí, kteří využili příležitosti a po dvou letech se vydali na dovolenou do zahraničí,“ dodává.

Teo Ćendo (52)

Foto: Staropramen

Před postem ředitele skupiny v Česku a na Slovensku byl regionálním ředitelem v pivovaru Zagrebačka.

Pochází ze Splitu, svou kariéru odstartoval v roce 1993 v chorvatské pobočce Coca-Coly.

V cizině se daří

I v pandemii ale vzrostly objemy prodejů společnosti v zahraničí - meziročně o více než 50 tisíc hektolitrů na 893 tisíc hektolitrů. Mezi nejvýznamnější trhy patří dlouhodobě Slovensko, Švédsko, Německo, Maďarsko a Polsko.

Naopak licenční výroba Staropramenu poklesla ve srovnání s rokem 2019 kvůli pandemii o 10 procent . Největším licenčním trhem zůstává Ukrajina a značka Staropramen i loni udržela pozici druhé nejprodávanější české pivní značky v zahraničí.

Pivovary Staropramen

Pivovary Staropramen jsou druhým největším producentem piva v Česku.

V portfoliu mají například značky Staropramen, Ostravar, Velvet či Braník.

Na českém trhu nabízí také belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe.

Společnost je významným českým exportérem piva, značka je ve více než 35 zemích světa.

Doporučované