Článek
To, co chce Brusel, je nereálné, hodnotí současné tažení Evropské komise za nižšími emisemi Karásek. „Nové předpisy se sice netýkají terénních vozidel, nicméně z obecného pohledu je otázka, jestli tato regulace už nenarazila na přirozené limity. Na fyzikální zákony,“ říká šéf Tatry s tím, že nejsou připravena praktická technická řešení tak, aby poslední návrhy ekologizace automobilového průmyslu bylo možné splnit.
Komise navrhuje, aby nové osobní vozy a dodávky v Evropské unii měly v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021. Evropský parlament se pak počátkem října vyslovil ještě pro přísnější snížení – na 40 procent a ministři životního prostředí členských zemí pak našli kompromis. Osobní automobily vyráběné v EU od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně oxidu uhličitého než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Nic ale ještě není definitivně schváleno.
„Já si myslím, že většina výrobců se k ekologizaci přihlásila, ale má to určité limity, časové lhůty, do kdy je možné připravit určitá řešení," soudí Karásek.
Proti návrhům z Bruselu se staví i další evropské automobilky, které se teď společně pokouší prolobovat změnu.