Hlavní obsah

Staronový šéf Tatry Petr Karásek: Plány Bruselu na nižší emise jsou nerealistické

Staronový šéf Tatry Petr Karásek se do kopřivnické automobilky vrací jen na pár měsíců.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Tatru řídil už v roce 2013. A právě dnes se do ní – na stejnou pozici – vrátil znovu. Petr Karásek, jeden z nejuznávanějších expertů na automobilový průmysl, přichází do Tatry na několikaměsíční misi – dokud majitelé firmy nenajdou nového šéfa. V rozhovoru pro pořad Byznys mluvil nejenom o tom, co legendární automobilku čeká v nejbližších letech, ale také o plánech Evropské komise na nižší emise v automobilovém průmyslu.

Článek

To, co chce Brusel, je nereálné, hodnotí současné tažení Evropské komise za nižšími emisemi Karásek. „Nové předpisy se sice netýkají terénních vozidel, nicméně z obecného pohledu je otázka, jestli tato regulace už nenarazila na přirozené limity. Na fyzikální zákony,“ říká šéf Tatry s tím, že nejsou připravena praktická technická řešení tak, aby poslední návrhy ekologizace automobilového průmyslu bylo možné splnit.

Komise navrhuje, aby nové osobní vozy a dodávky v Evropské unii měly v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021. Evropský parlament se pak počátkem října vyslovil ještě pro přísnější snížení – na 40 procent a ministři životního prostředí členských zemí pak našli kompromis. Osobní automobily vyráběné v EU od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně oxidu uhličitého než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně. Nic ale ještě není definitivně schváleno.

„Já si myslím, že většina výrobců se k ekologizaci přihlásila, ale má to určité limity, časové lhůty, do kdy je možné připravit určitá řešení," soudí Karásek.

Proti návrhům z Bruselu se staví i další evropské automobilky, které se teď společně pokouší prolobovat změnu.

Doporučované