Článek
Budoucí nová starostka za hnutí ANO Jitka Volfová nyní navíc oznámila, že podepsaná smlouva ve skutečnosti negarantuje zajištění dopravy už od 1. ledna, jak prezentují končící radní, ale až od 1. dubna 2019. Hned po nástupu do funkce chce nechat prověřit, zda je vůbec platná. Dosluhující starostka Romana Žatecká z ČSSD kritiku odmítá.
„Celou tuto šarádu považuji za jeden velký zbytečný cirkus, který řeší především to, kdo si uzurpuje právo rozhodovat o jedné ze zakázek, byť to právo dle zákona má rada města, která rozhoduje až do zvolení nového vedení města,” říká Romana Žatecká (ČSSD).
Podle budoucí starostky Jitky Volfové (ANO) lze ale pochybovat o platnosti smlouvy jako takové. I proto se chystá ihned po nástupu do funkce zadat právní analýzu, která ji znovu posoudí. Volfová navíc upozorňuje na dezinformaci dosluhující rady, která prezentovala, že podpisem smlouvy chtěla zajistit, aby provoz MHD pokračoval hned od 1. ledna 2019.
„Podle mého zjištění je to tak, že smlouva je opravdu podepsaná až od 1. dubna 2019 s tím, že na období od prvního ledna do posledního března 2019 se teprve hledá způsob zajištění dopravy. A tady vidím rozpor v tom, co je nám dosavadním vedením radnice sdělováno a co je skutečným faktem,” uvedla Jitka Volfová (ANO).
O 30 procent dražší
Česká Lípa nicméně za zajištění městské hromadné dopravy podle kontroverzní smlouvy zaplatí od příštího roku zhruba o 30 % procent více než doposud. Smlouva má navíc platit dalších deset let.
„Každé končící vedení města nebo kraje by mělo hodně zvažovat, jaké věci bude ještě projednávat a hlavně schvalovat. Je standardní, když se projednávají provozní věci, ale pokud schvalujete zakázku, která ovlivní další tři rozpočty města, ve třech volebních obdobích a na dalších deset let, tak já osobně bych to nechal už na novém vedení města,” upozorňuje hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).
Zastupitelé České Lípy měli už dříve k dispozici variantu vytvoření společného podniku s již zmiňovanou firmou BusLine. V něm by ale město nemělo silnou pozici a možnost ovlivnit například právě cenu. I to byl jeden z mnoha důvodů, proč pro tuto možnost nakonec většina z nich nehlasovala.
Romana Žatecká, která společný podnik tehdy podporovala, upozorňuje, že taková byla jejich vůle. Proto nakonec došlo k vyhlášení tendru. Končící starostka České Lípy zároveň připouští, že právě tendr, do něhož se nakonec přihlásila pouze firma BusLine (další firma byla ze soutěže vyřazena), městu lepší cenu rozhodně nepřinesla.
Smlouva na deset let
Pokud se novému vedení nepovede zpochybnit platnost smlouvy, náklady na MHD zatíží městskou pokladnu na dalších deset let. Obě strany upozorňují, že názorový střet v žádném případě nebude mít vliv na zajištění dopravní obslužnosti ve městě a občany nijak nezasáhne.
„Pokud by se ukázalo, že smlouva je neplatná, budeme muset jednat s dopravcem, jakým způsobem zajistíme dopravu od prvního ledna 2019. Určitě ale nehrozí, že by to jakkoliv ohrozilo fungování MHD ve městě,” upozorňuje budoucí starostka Jitka Volfová.
Důležitý bude i výsledek šetření antimonopolního úřadu, jemuž se nepozdávají některé podmínky při zadávání výběrového řízení. Soutěž už dříve kritizovali také někteří dopravci. A to především kvůli krátkým termínům plnění. Nelíbilo se jim například i to, že město Česká Lípa jako zadavatel v podmínkách soutěže požadoval třeba předložení seznamu konkrétních řidičů, což někteří zastupitelé považovali za diskriminační.