Článek
Starbucks chce motivovat české zákazníky k nižší spotřebě jednorázových papírových kelímků. Kávu s sebou proto zdražil o 1 korunu, nejde však podle něj o navýšení ceny.
Zákazníci mají již delší dobu možnost odnést si nápoj ve vlastní nádobě a ušetřit za něj 10 korun. Firma předpokládá, že drobný poplatek zvýší zájem spotřebitelů o znovupoužitelné kelímky, které prodává. I bez poplatku v minulých letech mezi zákazníky zájem o stáčení do vlastních nádob silně rostl. Mezi lety 2017 až 2019 prodeje této nejprodávanější položky z nabídky „suvenýrů“ Starbucks rostly o sto procent.
Během britského pilotního testu, trvajícího tři měsíce, došlo k 126procentnímu nárůstu používání vlastních šálků.
Poplatek 5 pencí (zhruba 1,5 koruny) testoval řetězec od roku 2018 ve Velké Británii a loni kelímky na jedno použití zpoplatnil v sousedním Německu.
„Během britského pilotního testu, trvajícího tři měsíce, došlo k 126procentnímu nárůstu používání vlastních šálků a tzv. tumblerů, což se zase promítlo do poklesu celkového množství vyprodukovaného odpadu,“ shrnul Michal Holotík, brand manažer Starbucks pro český a slovenský trh.
Z peněz za prodané kelímky chce kavárenský řetězec sázet stromy, což by mělo pomoci k naplnění závazku stát se do roku 2030 zcela „zdrojově pozitivní“ společností. Firma uvedla, že veškerý výnos z poplatku věnuje iniciativě Sazimebudoucnost.cz, tedy projektům na obnovu české krajiny.
Tuzemský řetězec Crosscafe se k podobnému kroku nechystá, ale sám už také nabízí slevu za nápoj do vlastní nádoby.
„Snažíme se naše zákazníky pozitivně motivovat k využívání znovupoužitelných obalů slevou na kávu ve výši 5 korun. Sledujeme samozřejmě vývoj cen obalů na trhu, ale k podobnému kroku se aktuálně nechystáme,“ říká ředitel David Štangler.
Téma zpoplatnění jednorázových kelímků na kávu před pěti lety rezonovalo v Německu. Ekologové žádali, aby zákazníci v Berlíně nesli ekologický poplatek, protože se každou hodinu v sektoru gastronomie vyhodí přes tři sta tisíc kelímků. Poplatek 25 centů za každý kelímek se hradí v kalifornském městě Berkeley.
V Evropské unii platí od července směrnice, která zakazuje uvádět na trh jednorázové plastové výrobky jako jsou příbory, nádobí, brčka nebo tyčinky do uší. Přestože čeští zákonodárci dosud nestihli zákon schválit, obchodní řetězce už delší dobu samy od sebe toto zboží nahrazují alternativami. Nicméně plastových kelímků se směrnice netýká.