Hlavní obsah

Stanoviště pro elektrokoloběžky v Pardubicích budou označená piktogramy

Ilustrační foto.

Pardubice do konce září nechají na chodnících nakreslit piktogramy koloběžek, aby je uživatelé nechávali na správných stanovištích. Často se stává, že jsou na místech, kde nemají být a překážejí chodcům.

Článek

Piktogramy si objednali provozovatelé koloběžek, náklady zaplatí. Na základě dohody provedou značení Služby města Pardubice. V Pardubicích jsou dva provozovatelé elektrokoloběžek, obě společnosti jich provozují dohromady kolem čtyř stovek. „Jsem rád, že to konečně je. I Pardubice se snaží kultivovat elektromobilitu, podnikatelé chtějí podnikat, my chceme ve městě pořádek,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).

Míst s piktogramy je 25, celkově je stanovišť ve městě asi pět desítek. „Místa jsme vytipovali po dohodě s městem. Na jedno stanoviště se vejde deset koloběžek,“ řekla mluvčí městské firmy Klára Sýkorová.

Problémy při parkování koloběžky mohou nastat, když se pevné stanoviště na chodníku liší od geolokace místa v mobilní aplikaci. „Musíme zajistit, aby se vypnuly geolokace, aby se umožnilo uživateli na stanovištích s piktogramy zastavit,“ řekl Kvaš. Geolokace podle něj někdy nefunguje nebo nedovolí ukončit jízdu, kde by bylo správné. V určitém procentu jízd dojde koloběžce baterka. „A pak to končí koloběžkami opřenými o zábradlí, viděl jsem koloběžku na mostě Pavla Wonky,“ dodal.

Náměstek primátora sám jízdu na elektrokoloběžce zkoušel. Na začátku jízdy mu ukázala dojezd deset kilometrů, po dvou kilometrech zastavila a dál nejela. Se zaparkováním měl také problémy, GPS mobilní aplikace má jinou senzitivu než GPS koloběžky, řekl Kvaš. „Odložil jsem ji co nejlépe, neohleduplněji a dál pokračoval pěšky. Určité procento jízd skončí nestandardně, což asi lidem nejvíc vadí, ptají se, proč elektrokoloběžka leží v parku. A pak je GPS pro ukončení jízdy, když jsem chtěl u zimáku zaparkovat u stojanu, hlásilo mi to, že jízdu nelze ukončit,“ řekl Kvaš.

Službám města Pardubice vadí, že elektrokoloběžky jsou někdy opřené o výlepové plochy. „Je to palčivý problém. Odložená koloběžka působí problém při výlepu, současně omezuje výhled na inzeráty,“ řekla Sýkorová.

Koloběžky vyvinou maximální rychlost 25 kilometrů v hodině, lze si je půjčit od 18 let. Například na třídě Míru a v dalších částech centra města je rychlost omezená na 15 kilometrů za hodinu, a v určených oblastech tak koloběžka rychleji nejede. Uživatelé někdy porušují dopravní předpisy, jezdí po chodníku, na koloběžce jsou dva jezdci. „Je to standardní porušování předpisů,“ řekl Kvaš. Policisté tak mohou ukládat pokuty.

Doporučované