Článek
Dopravní podnik zároveň s tím vybuduje bezbariérové výtahy a zrekonstruuje stanici včetně vestibulu. Náklady jsou odhadovány na 1,3 miliardy a dopravní podnik nyní vypíše tendr na zhotovitele projektu. Stanice byla zprovozněna na konci roku 1980.
Kompletní modernizace bude zahrnovat tři etapy: bezbariérové zpřístupnění stanice, revitalizaci samotného vestibulu i nástupiště a výměnu stávajících eskalátorů za nové. Stavební práce ve stanici Jiřího z Poděbrad plánuje dopravní podnik zahájit ještě letos v listopadu, potrvají více než 2 roky, do poloviny března 2023.
Modernizace stanice Jiřího z Poděbrad začne budováním dvojice výtahů. Po dokončení modernizace budou cestujícím na Jiřího z Poděbrad sloužit dvě dvojice výtahů. První dvojicí se vyvezou z nástupiště zhruba do 60 metrů dlouhé přestupní chodby, na jejímž konci bude druhá dvojice výtahů, která cestující dopraví do uliční úrovně.
Obdobný model výtahů jako na Karlově náměstí
Výtahy na Jiřího z Poděbrad budou mít obdobný model jako bezbariérové zpřístupnění, které nyní dopravní podnik buduje na Karlově náměstí. Rozdíl bude pouze ve vyústění do uliční úrovně. Zatímco na Karlově náměstí budou výtahy končit v domě ve Václavské ulici, na Jiřího z Poděbrad dle návrhu architektů vybuduje dopravní podnik pro vyústění výtahů samostatný kiosek ve Vinohradské ulici za chodníkovou obrubou. Stanice Jiřího z Poděbrad tak dostane samostatný bezbariérový výstup. Naprostá většina prací na budování bezbariérového zpřístupnění bude probíhat za plného provozu stanice, pouze s lokálním záborem na nástupišti, ve vestibulu či uliční úrovni. Pouze při prorážce stropu stanice bude provoz metra ve stanici omezen na nezbytně dlouhou dobu.
„V případě revitalizace stanice Jiřího z Poděbrad nově klademe větší důraz na design, intenzivně v této věci spolupracujeme s týmem architektů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku. „Pražské metro má nejen svoji nedocenitelnou dopravní funkci, ale i uměleckou a architektonickou. S modernizací každé stanice chceme posilovat všechny jeho hodnoty. Novinkou na Jiřího z Poděbrad například je, že svítidla na nástupišti již nebudou na samostatných závěsech, ale budou nově integrována do obkladu stanice. Kompletní revitalizací stanice metra Jiřího z Poděbrad položíme základy k přestavbě a modernizaci celého náměstí.“
Poznáte agresory z metra?
„Připravovaná modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad je co do rozsahu a délky prací i velikosti investic jednou z největších, do kterých jsme se za posledních několik let pustili. Bezbariérové zpřístupnění stanice je i kvůli místním podmínkám dokonce historicky nejrozsáhlejší. Vybudujeme zde druhý, bezbariérový vstup do stanice, tedy dvojici výtahů a schodišť. Rozsahu prací odpovídají náklady celého projektu, do modernizace stanice plánujeme investovat až 1,3 miliardy korun,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku. „Zvažovali jsme rozdělení modernizace na samostatné etapy, což by ale notně prodloužilo stavební práce na několik let a dlouhodobě znepříjemňovalo obyvatelům Prahy 3 život.“
Signál v metru sílí.
„Řekněme si otevřeně, že uzavření stanice po dobu rekonstrukce bude pro občany komplikací. Nicméně konečně se na Praze 3 dočkáme bezbariérového přístupu do metra, což ocení nejen lidé s handicapem, ale i maminky s kočárky a řada dalších, pro které je cesta po eskalátoru problém. Společně s připravovanou revitalizací celého náměstí je šance, že v průběhu několika let se lokalita výrazně posune vpřed,“ dodal Jiří Ptáček, starosta městské části Praha 3.
Třetí etapou modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad je výměna stávajících eskalátorů za nové. Vzhledem k tomu, že Jiřího z Poděbrad je stanice s jedním vstupním vestibulem, v době od odstranění současných pohyblivých schodů až do zprovoznění nových eskalátorů nebude možný vstup z vestibulu na nástupiště a naopak. Po tuto nezbytně dlouhou dobu, která by neměla překročit 10 měsíců, budou soupravy metra stanicí pouze projíždět.