Hlavní obsah

„Šrot“ odložený Českými drahami. I tím vozí lidi noví dopravci

Na moderní soupravy, ale i na „retrovlaky“ mohou cestující narazit u dopravce Arriva.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Vagóny s klasickými kupé, na kterých je ještě viditelný obrys loga Českých drah. Natočili jsme vlaky, s nimiž jezdí noví dopravci na českých kolejích.

Článek

Hned dvě pokuty v jednom týdnu, v celkové hodnotě bezmála milionu a půl korun, byly vyměřené skupině Arriva za nedostatky v nasmlouvané železniční dopravě.

Liberecký kraj vyčíslil pokutu dopravci na 815 tisíc korun. Vyčítá mu zejména špatný odbavovací systém, chybějící české nápisy a koncem minulého roku i zpoždění spojů.

Ministerstvo dopravy v rámci 23 kontrol narazilo u stejného dopravce na nedostatky, které ohodnotilo pokutou ve výši 670 tisíc korun. Nejčastějším problémem byly podle resortu nefunkční záchody a špatné označení vlaků.

Pokutu chce stejnému dopravci udělat i Zlínský kraj. Půjde podle hejtmana Jiřího Čunka o statisíce a náhradu škody za to, že cestující jezdili zadarmo, protože řádně nefungoval odbavovací systém.

Vlaky, které máme stále v paměti

Skupina Arriva do Česka provozuje spoje z části s moderními nízkoprahovými soupravami značky Siemens.

Cestující ale mohou u stejného dopravce narazit i na skutečné retro. Například čtvrteční rychlík vyjíždějící ráno z Písku na České Budějovice, který vypravila právě skupina Arriva, připomínal spíše muzejní kousek. Lokomotiva, pro kterou se vžilo označení brejlovec, jež se vyráběla v sedmdesátých letech, byla doplněna dvěma vagóny s kupé.

Zvenčí navíc byl na vagónech stále ještě čitelný obrys loga Českých drah. Že jde o spoj Arrivy, tak musely hlásit cedule v oknech na dveřích.

„Je to ještě relativně provozuschopné,“ hodnotí zapojení lokomotivy brejlovec Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. S tím, že tento typ lokomotivy odpovídá daným parametrům tratě v jižních Čechách a využívají ho i další přepravci.

Kritiku tak spíše než na dopravce směřuje Miroslav Vyka na to, že měli na přípravu jen jeden rok, což považuje za velmi krátkou dobu.

„Napříč Evropou jsou výrobní kapacity vyprodané na tři roky dopředu,“ říká prezident svazu cestujících a poukazuje na to, že noví dopravci na českých kolejích tak neměli ani teoretickou šanci nechat si nové soupravy vyrobit.

Dalším důvodem je podle Vyky to, že o obsluhování spojů se rozhodovalo podle ceny. „Může se najmout i o něco lepší technika, ale je to zase otázka ceny,“ dodává Vyka.

Pokutám se Arriva nebrání

Samotná společnost Arriva se už koncem roku cestujícím omluvila. Pod zveřejněný dopis se podepsal ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

„Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili,“ snažil se zklidnit situaci Jiří Nálevka.

Podle mluvčího Arrivy Jana Holuba společnost ještě nemá oficiální oznámení o pokutách. Už dopředu ale avizuje, že se pokutám nebrání. Většina potíží už byla podle mluvčího napravena. Nápisy jsou v češtině, odbavovací systémy fungují.

Na otázku ohledně starších vlaků reaguje, že v Libereckém kraji nasadili „poměrně zánovní vozidla“. „Určitě novější, než na jaká jsou cestující zvyklí,“ říká Holub.

Spokojený je i Jan Sviták, náměstek hejtmana v Libereckém kraji. Podle něj se situace po novém roce zlepšila a vlaky jezdí na čas.

Na českých železnicích začali ve větší míře Českým drahám konkurovat alternativní dopravci s náběhem nového jízdního řádu od 15. prosince. Kromě zmíněné Arrivy tak některé spoje začal zajišťovat i RegioJet, Leo Express, AŽD Praha nebo například GW Train Regio.

Například Leo Express měl na podorlické trati problém s nedostatečným výkonem vlaků, které musely jet do stoupání pomaleji a nabíraly zpoždění.

Související témata:
Kupé (Coupé)

Doporučované