Článek
Zcela nefungovalo deset ze 14 linek metra, další byly otevřené jen částečně, napsal deník Le Parisien. Omezeně jezdily i příměstské rychlovlaky, autobusy a tramvaje. Zaměstnanci dopravního podniku (RATP) tak protestovali proti vládnímu návrhu důchodové reformy.
Home office, oprášené kolo nebo po svých
Stávka v dopravním podniku vedla ke komplikacím i na silnicích. V okolí francouzské metropole vznikly kolem osmé hodiny ráno zácpy v celkové délce asi 275 kilometrů. Dopoledne se ale situace vrátila k normálu.
Mnoho Pařížanů raději zvolilo jiný způsob dopravy. „Do práce jdu pěšky, v ulicích strávím nejméně čtyři hodiny,“ řekl agentuře Reuters jednadvacetiletý pracovník restaurace na západě Paříže. Jiní jeli na kole nebo pracovali z domu.
Sdílené koloběžky a kola zdarma. Uber profitoval
Kvůli stávce až o 150 procent vzrostla cena alternativní taxislužby Uber. Společnost RATP nabídla jako kompenzaci cestujícím zdarma jízdy na sdílených koloběžkách nebo kolech, které ale byly rychle rozpůjčované, a proplacení části účtu za parkování nebo spolujízdu.
Stávka zaměstnanců RATP byla prvním z očekávaných protestů proti reformě důchodů, kterou plánuje vláda prezidenta Emmanuela Macrona. Vzniknout má nový univerzální bodový systém penzí místo současných 42 různých režimů. Podle odborů RATP by reforma vedla ke snížení důchodů pracovníků společnosti.
Vláda ale ujistila, že změna bude postupná a že bude lidem naslouchat. Premiér Édouard Philippe ve čtvrtek uvedl, že nový systém má být spravedlivější a solidárnější. Vláda podle něj na konci září zahájí k reformě důchodů zhruba půl roku trvající veřejné konzultace podobné nedávné celonárodní debatě o směřování země.
Proti důchodové reformě budou v pondělí protestovat svobodné profese jako lékaři, advokáti, piloti a podobně. Demonstrace odborů se čekají 21. září a 24. září.