Hlavní obsah

Spravedlivé parkování na českých sídlištích? Řešením je automat, tvrdí politik

Foto: Unsplash

Na vjezdech do sídlišť by byly instalované chytré kamery, které rozpoznají registrační značky aut. V praxi to vypadá tak, že si lidé zaregistrují své vozy do systému a platí podle toho, zda se jedná o místního obyvatele, návštěvu či služební vůz, i podle toho, kolik aut domácnost využívá.

Parkovacích míst je na českých sídlištích málo, zatímco počet aut neustále roste. „Řešení může nabídnout systém založený na automatickém rozpoznání vjíždějících aut,“ tvrdí liberecký politik Jiří Šolc.

Článek

Přesněji řečeno jde o systém, který umí rozpoznat registrační značky aut. Znamenalo by to zároveň i zpoplatnění parkování. „Je možné, že stávající divoký stav někomu vyhovuje. Je tu ale velká část obyvatel, kteří nějakou formu regulace chtějí a uvědomují si, že bez ní se dál neposuneme,“ uvedl náměstek libereckého primátora Šolc. S plánem zpoplatnit parkování na sídlištích v pátém největším městě v Česku přišel náměstek už loni. Zvedla se ale proti tomu vlna protestů ze strany bytových družstev.

Vhodné řešení podle názoru Šolce nalezlo město v zahraničí. Konkrétně ve slovenských městech Košice či Banská Bystrica jsou na vjezdech do sídlišť instalované takzvané chytré kamery, které rozpoznají registrační značky aut. V praxi to vypadá tak, že lidé si zaregistrují své vozy do systému a platí podle toho, zda se jedná o místního obyvatele, návštěvu či služební vůz, i podle toho, kolik aut domácnost využívá.

Plány, které lidé odmítli

„Problém s parkováním na sídlištích jsem se pokusil vyřešit hned po volbách,“ dodal Šolc. „Navrhl jsem ‚modré zóny s nízkou cenou na první auto‘. Druhá a služební auta by byla pod ekonomickým tlakem donucena parkovat jinde, samozřejmě v rámci dochozích vzdáleností. Strhla se ale vlna protestů, některá společenství vlastníků jednotek dokonce pro odmítnutí tohoto plánu neváhala uspořádat schůze. Předsedové těchto společenství vlastníků jednotek pak usnesením deklarovali, jak moc je toto řešení nechtěné. Návrh jsem tedy zrušil, nebudeme přece z radnice lidem vnucovat něco, co odmítají.“

Foto: město Liberec

Schéma ukazuje, jak by měl systém fungovat.

Šolc připomíná, že se později pokusili alespoň zrušit vyhrazená stání, aby jejich kapacitu mohl využívat každý. „Opět se zvedla hlasitá vlna odporu a dorazily desítky žádostí o obnovení těchto míst. Nikdo nepřišel, že by se mu toto řešení zdálo dobré. K vyhrazeným stáním jsme se tedy vrátili, ale s úpravou ceny. S cílem, aby tato exkluzivní služba byla opravdu dobře zaplacená a lidé sami hledali jiná řešení v podobě garáží či vzniku parkovacích domů. Samozřejmě jsem si už mnohokrát vyslechl, jak drahé to je. Levicová opozice bije na poplach, že je to jen pro bohaté. Uznávám, že ani tohle není systémové řešení problému s parkováním na sídlištích. Naštěstí ho nemáme jen my v Liberci. Potýkají se s ním všechna města v Česku a okolí,“ podotkl náměstek.

Foto: Jan Stránský, Seznam Zprávy

Náměstek Jiří Šolc.

Řešení hledal, jak uvádí, v zahraničí. Například v Košicích, Banské Bystrici, ale i ve Florencii nebo Limburgu. „Jdou na to pomocí průmyslové inteligence. Na vjezdech a výjezdech do sídlišť jsou instalovány chytré kamery, které rozpoznají registrační značku vozidla. Praxe, která je dnes běžná v nákupních domech. Lidé s trvalým bydlištěm na sídlišti zaregistrují své vozy do systému a určí, který vůz je ten první na byt. Systém registruje všechna auta, která vjíždí a vyjíždí, a tak dobře ví, kdo v sídlišti je: zdali to je ‚místní bydlící‘ s prvním, druhým nebo třetím autem, ‚místní bydlící‘ se služebním autem, nebo ‚návštěva‘. Podle toho, o jaké auto se jedná, systém parkování zpoplatní,“ řekl Šolc.

Dodal, že podle kolegů ze Slovenska se systém osvědčil. Počet aut klesl o 30 % a významně prý poklesla rovněž kriminalita. „Koneckonců data se sdílejí s policií a na kradený vůz či registrační značku se rychle přijde. Žádný zloděj svým vlastním autem nepojede vykrást byt a v rukou toho tolik neodnese.“

Anketa

Považujete regulaci parkování na sídlištích pomocí kamer za užitečnou?
Ano
54,4 %
Ne
45,6 %
Celkem hlasovalo 3360 čtenářů.

Navrhuje jít touto cestou i v Liberci. „Zpoplatňoval bych parkování až po 18. hodině, takže bych neotravoval řemeslníky a návštěvy příbuzných. Po 18. hodině by první auto na byt neplatilo prakticky nic – navrhuji 42 korun měsíčně, což jsou nutné náklady spojené s údržbou parkovacího místa – druhé auto už by bylo dražší a třetí a služební nejdražší. Zároveň bychom navrhli přiměřenou taxu pro návštěvy, které chtějí zůstat přes noc. Samozřejmě bych vše projednal s vlastníky hypermarketů v dané lokalitě. Věřím, že i oni toto řešení přivítají,“ upozornil náměstek.

Platba za první auto domácnosti by tak byla ve výši zhruba 500 korun ročně a cena za další vůz by byla vyšší. Konkrétní výši nesdělil, ale v předchozím plánu navrhoval za druhé auto 6 000 korun a za každé další 8 000 korun.

Celý systém by měl být podle jeho propočtů samofinancovatelný. Výběry z parkovného nejdříve zaplatí vznik systému, kamery i software. V další fázi by vybrané peníze hradily jen provozní náklady a výnos by byl investován do veřejného prostoru sídlišť, na lavičky, houpačky, trávníky či chodníky. Další výhodou tohoto systému podle něj je, že může být nastavený pro každou lokalitu zvlášť tak, aby byl spravedlivý.

„Jedinou nevýhodu spatřuji v pracnosti při zavádění systému, ale práce se nebojím. Strach mám spíš z toho, že i toto řešení lidé odmítnou. Pak se bude na sídlištích dál odehrávat každodenní boj o místa,“ uzavřel.

Liberec se také chystá po roce obnovit systém, kdy si budou moci řidiči pronajmout na sídlištích parkovací místo výhradně pro své auto. Před pozastavením vydávání parkovacích karet si město účtovalo na sídlištích 10 000 korun za rok a místo. Podle Šolce bude zastupitelstvu předložen návrh na navýšení ceny na 20 000 korun. Tento systém město znovu zavede zřejmě už na podzim.

Doporučované