Článek
„Vypsali jsme veřejnou zakázku na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí a dokumentace EIA posuzující vliv na životní prostředí pro čtvrtý úsek vysokorychlostní trati nazvaný VRT Jižní Morava. Trať povede z Modřic na Brněnsku do Šakvic na Břeclavsku,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.
Úsek dlouhý 33 kilometrů s provozní rychlostí až 320 kilometrů za hodinu má začínat v Modřicích a prozatím končit za stanicí Šakvice napojením do nynější koridorové trati. „Kromě dokumentace pro územní rozhodnutí a potřebných úprav stávajících stanic a tratí je i v tomto případě součástí tendru zpracování dokumentace EIA nebo zapracování požadavků dotčených úřadů a veřejnosti,“ uvedla Friebová.
Stavba bude kromě jiného zahrnovat zapojení trati do stanice Modřice, do trati ze Šakvic do Zaječí a stavební připravenost na možné pokračování dále na Břeclav a na Slovensko. Při výběru zpracovatele SŽ zohledňuje také kvalitu uchazečů, spočívající například ve zkušenostech s navrhováním vysokorychlostních tratí. Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 160 milionů korun.
Trať z Modřic do Šakvic je součástí projektu Vysokorychlostní trať Praha - Brno - Ostrava s odbočením do Břeclavi, jejímž cílem je zlepšení cestování v České republice i po Evropě. Například cesta z Prahy do Brna by měla trvat jen hodinu.
O výstavbě vysokorychlostních tratí se v Česku hovoří už od 90. let minulého století, přípravy však začaly až v posledních letech.