Hlavní obsah

Správa železnic řeší problémy s nadměrným hlukem v Židlochovicích

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Správa železnic (SŽ) zaznamenala v uplynulém roce v Židlochovicích na Brněnsku stížnosti od obyvatel z nejbližších budov u stanice na nadměrný hluk.

Článek

Manažer infrastruktury zadal akustické laboratoři měření, ze kterého vyplynulo, že v nejexponovanějším místě je limit překročen téměř o deset decibelů. Železničáři vypsali soutěž na zpracovatele projektové dokumentace, která řeší možnosti technické ochrany před nadměrným hlukem.

Židlochovice jsou konečnou stanicí na železniční trati z Hrušovan u Brna, která byla modernizována a elektrifikována. Stavba byla kompletně hotová loni v říjnu a nyní je ve zkušebním provozu. Součástí projektu byla i akustická studie, která navrhla protihluková opatření. Postaveny byly standardní protihlukové stěny, které však hluku nezabránily.

„Zdrojem hlukové zátěže nejsou projíždějící soupravy, u kterých vzniká hluk v místě kontaktu kolo-železnice a který nyní eliminují nové protihlukové stěny, ale technologické jednotky umístěné na střeše souprav RegioPanter. Jde o využití režimu takzvaného aktivního odstavení, kdy dochází k vytápění či chlazení soupravy a zabraňuje se také zamrznutí vodního okruhu. To vše umožňuje strojvedoucímu okamžitý odjezd. U tohoto typu souprav jsou zmíněné technologie umístěny na střeše. Hluk se tak dostává nad protihlukovou stěnu a šíří se do okolí,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Správa železnic z pozice správce infrastruktury vypsala soutěž na zpracovatele projektové dokumentace. Součástí zakázky je i projednání navržených opatření s dotčenými orgány státní správy, samosprávou a místně příslušnou hygienickou stanicí. V případě, že bude projektové technické řešení kladně projednáno a získá veškerá nutná povolení, stavba protihlukových opatření by mohla začít ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.

Související témata:

Doporučované