Článek
Poprvé Grand Tour odstartovala v zemi bývalé východní Evropy
Hostitelem prvních tří etap je Maďarsko. Je to poprvé v historii Gira ale i všech Grand Tours, kdy se začíná ve „východní Evropě“. Nejblíže se zatím konal start Tour de France v roce 1987 v Západním Berlíně přímo u berlínské zdi. Zatím nejexotičtější start proběhl v roce 2018, kdy Giro začalo v Izraeli.
Zejména historická Budapešť bude důstojnou kulisou závodu a pro Maďarsko a jeho image je to velké vítězství. Maďarský start ovšem zároveň není bez kontroverzního politického pozadí. Prezident Viktor Orbán je Putinovým spojencem, Maďarsko se nepřipojilo k sankcím vůči Rusku a navíc v posledních několika letech přijalo antigay a antitrans legislativu.
Chybí velcí favorité
Giru chybí hodně současných hvězd světového pelotonu. Nejede dvojnásobný vítěz Tour de France Tadej Pogačar (UAE Team Emirates), trojnásobný vítěz Vuelty Primož Roglič (Jumbo–Visma) – oba se připravují na Tour de France, zraněný vítěz Tour Egan Bernal (Ineos Grenadiers), zraněný mistr světa Julian Alaphilippe (Quick-Step Alpha Vinyl), Enric Mas (Movistar) a další – Peter Sagan, Nairo Quintana, Warren Barguil, Steven Kruijswijk, Dani Martínez, Tao Geoghegan Hart, Thibaut Pinot…
Největší hvězdy na startu
Největší hvězdou na startu tak je Nizozemec Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), ale od něj se samozřejmě nedá čekat celkové vítězství. Bude horkým favoritem na nositele bodovacího dresu a na dílčí etapová vítězství.
Favority na celkové vítězství jsou vítěz Gira 2019, druhý na Vueltě 2020 a třetí na Tour 2021 Ekvádorec Richard Carapaz (Ineos Grenadiers), vítěz Vuelty 2018 a třetí z loňského Gira Brit Simon Yates (BikeExchange) a čtvrtý na Giru 2020 (šestý na Giru 2021), třetí na loňském Kolem Katalánska Portugalec Joao Alemida (UAE Team Emirates).
K nim počítejme Itala Vincenza Nibaliho a Kolumbijce Miguela Angela Lopeze (oba Astana), Francouze Romaina Bardeta (Team DSM), Španěla Mikela Landu (Bahrain Victorious), Nizozemce Toma Dumoulina (Jumbo-Visma), Brita Hugha Carthyho (EF Education-EasyPost)…
Už první etapa byl masakr
První etapa z Budapešti na hrad Viszegrad nad Dunají byla označena jako rovinatá, ale žádná rovina to nebyla. Tedy prvních 190 km ano, ale nakonec nastal 5,6km malý horor. Stoupání na hrad začalo nenápadně na nějakých 2,6 %, pak najednou vystřelilo na 8 %. Peloton se začal masivně natahovat.
Až v cílovém spurtu vyhrál z posledních sil hlavní favorit Mathieu van der Poel těsně před skvělým Eritrejcem Biniamem Girmayem. Třetí mohl skončit první ze sprinterů, Australan Caleb Ewan (Lotto Doudal), ale zavadil o kolo Girmaye a spadl. Nizozemec se zároveň díky vítězství oblékl do růžového dresu.
Výborně si počínal hlavní favorit na celkové pořadí Richard Carapaz, který na nejbližší konkurenty získal hned v první etapě 4 vteřiny.
Rozhodnou hory
Časovky by měly hrát na tomto Giru menší roli. Odborníci soudí, že ani ne 27 časovkářských kilometrů (nejnižší počet od roku 1962) nemůže konkurovat kopcům. I proto je Carapaz považován za hlavního favorita. Je výborný vrchař, je chytrý, nepředvídatelný, umí udeřit v nečekaný okamžik. Ale pozor, jen tři etapy končí na vrcholcích, to znamená, že profily budou hodně vyhovovat nejen vrchařům, ale i univerzálním jezdcům.
První velkou zkouškou bude 4. etapa (172 km) s výjezdem na Etnu. Není strmá, ale může být větrná a přichází hlavně ihned po zdlouhavém přesunu z Maďarska. A je to také první velké horské stoupání celého závodu.
Dále je 9. etapa (191 km) z Isernie do Blockhausu v Apeninách. V druhé části dvě prémie 1. kategorie se závěrečným těžkým výjezdem na Blockhaus (1 665 m) – celkem téměř 5 000 metrů převýšení. Tady už se ukáže, kdo na tohle Giro bude mít. Ztráty tu budou obrovské.
Třetí velkou zkouškou bude 15. etapa (177 km) do Cogne. Tři velká stoupání v Alpách v závěru druhého týdne dají zabrat. A opět se dojíždí na vrchol (1 611 m), i když závěrečné stoupání není tak prudké.
A pak přijde velmi těžká 16. etapa ze Saly do Apriky, dlouhá 202 km. Uprostřed čeká obávané Mortirolo, na konci bude další výjezd první kategorie a pak sedmikilometrový sjezd do Apriky.
Hned po této zkoušce bude následovat 17. etapa z Ponte di Legno do Lavarone (168 km) s dalšími dvěma výjezdy první kategorie a pak krátkým sjezdem do cíle.
A konečně královská 20. etapa z Belluna na Passo Fedaia (168 km). Dva výjezdy první kategorie a mezi nimi obrovský kopec Passo Pordoi mimo kategorie. Závěrečná Fedaia má 14 km při průměrném sklonu 7,6 procenta, ale místy to bude až 18 %. Cyclingnews to přirovnaly k cyklistickému Magellanovu průlivu. Kdo bude ve vedení, bude tu pozice bránit. Ostatní zkusí útočit.
Jediný Čech Jan Hirt
Český vrchař Jan Hirt může asi jen překvapit. Letos začal fantasticky – vyhrál celkově Tour of Oman. Na Giru už jednou dojel 12., ten závod mu prostě docela sedí, ale je o něm známo, že začíná těžkopádněji a nejlepší mívá poslední týden. V týmu má také Itala Domenika Pozzoviva, očekává se, že by mu měl pomáhat v kopcích.
Kompostovatelné bidony
Jezdci EF Education-EasyPost budou na Giru používat 100% kompostovatelné lahve na vodu, aby snížili dopad profesionální cyklistiky na životní prostředí. Je to první takový krok v profesionálním pelotonu a přichází rok poté, co pravidla trestající odhazování odpadků v pelotonu vyvolala mezi jezdci silnou kritiku. Lahve dodávané týmovým výrobcem kol Cannondale jsou vyrobeny z rostlinných materiálů a jsou navrženy tak, aby se ve správných podmínkách rozložily během pouhých tří měsíců.
Podle Cannondale se každý rok v profesionálním pelotonu použije 630 tisíc lahví, z nichž mnohé jsou odhozeny na okraji silnice, aby si je fanoušci vyzvedli jako suvenýry, nebo skončí na skládce, přičemž samotný EF-EasyPost jich použije 34 tisíc. Mužské i ženské týmy EF-EasyPost začnou lahve používat okamžitě. Samotná láhev má jednoduchý bílo-zelený design, který ladí s bílými koly Cannondale SuperSix EVO, jež EF-EasyPost použije na Giru. Škoda, že se zatím neplánuje uvedení lahví do prodeje pro veřejnost.
Velký byznys
Grand Tours jsou velký byznys – v neposlední řadě co se týče odměn pro úspěšné týmy a jezdce. Celkový fond pro odměny je letos závratných 1 500 000 eur. Ale tuto obrovskou sumu peněz není snadné rozdělit. Pojďme se podívat, jak se to dělá.
Kdo dokáže vydržet nástrahy Gira a zvítězí, odnese si slušnou částku 115 668 eur. Druhý celkově vydělá 58 412 a třetí 28 801 eur. Mimochodem ještě jezdci na 10. až 20. místě si odnesou 2 863 eur každý. Kromě odměny za celkové pořadí je k dispozici fond „speciální ceny“ ve výši 303 500 eur. Vítěz dostane 150 tisíc eur, druhý 75 tisíc a třetí 40 tisíc eur.
I výhry v etapách jsou lukrativní a vynesou jezdci 11 010 eur, 5 508 za druhé místo a 2 763 eur za třetí. Odměny se udělují až do 20. místa v každé etapě a na pozicích 10 až 20 obdrží každý závodník 276 eur.
Po každé etapě dostává navíc nositel růžového dresu „maglia rosa“ hotovost 2 tisíce eur. Kromě toho se udělují peněžní odměny za ostatní dresy – bodovací, vrchařský a pro jezdce do 25 let a také pro nejlepší týmy. Připočtěte další odměny za čas strávený v úniku, za bojovnost i fair play, za sprinty na sprinterských vložkách…