Hlavní obsah

Startuje nový ročník F1: Hledá se jezdec, který zastaví Verstappena

Foto: Getty Images

V Melbourne si před monopostem Red Bullu zapózovali (zleva) Liam Lawson a Max Verstappen.

Sezona formule 1 začíná o víkendu v australském Melbourne. Seriál slaví 75 let od svého vzniku, ale hlavní téma zní: Max Verstappen usiluje o svůj pátý titul v řadě, zastaví ho někdo? Očekává se mimořádně vypjatý boj.

Článek

Rok 2025 je poslední sezonou formule 1 se současnými technickými pravidly, což se týká jak karoserie, tak pohonných jednotek. Významné změny pravidel jsou v tomto ohledu naplánovány až od roku 2026.

Hlavní favorité

Sezona má stejně jako před rokem 24 zastávek. Jako favorit do ní vstupuje podle bookmakerů McLaren a v minulé sezoně ovládl po 26 letech Pohár konstruktérů. Aktuální sílu týmu naznačily i předsezonní testy v Bahrajnu. GPS data, která jsou průkaznější než náhled do výsledkových listin, napověděla, že by na tom měla být nyní nejlépe právě stáj z britského Wokingu.

Lídr týmu Lando Norris loni získal čtyři výhry, ale zároveň několikrát výrazně chyboval – například v Brazílii, ale třeba i v Singapuru. Tam tedy nakonec s přehledem vyhrál, ovšem nedokázal uspět v přímých soubojích s Maxem Verstappenem.

Tip | Sport SZ

Boj o titul ovlivní kontroverze. Verstappen se nebude chtít vzdát za každou cenu, takže pokud jej bude chtít konkurence připravit o další úspěch, bude muset být perfektní.

Jeho týmový kolega Oscar Piastri bude mít s čerstvou víceletou smlouvou v kapse rovněž co dokazovat. Ačkoliv je mezi fanoušky velmi oblíben, mnozí v něm vidí obrovský potenciál, v loňském roce za Norrisem často výrazně zaostával zejména v kvalifikačních soubojích (bilance 4:20).

Ferrari vsadilo na významnou změnu – Lewis Hamilton opustil Mercedes a zamířil do italské stáje. Hamilton má za sebou sezonu plnou nevyrovnaných výkonů, což mnozí připisovali ztrátě motivace v jeho předchozím týmu. Ve Ferrari ho však čeká nová výzva, když bude rozhodně chtít prokázat, že jeho přínos nebude pouze marketingový. Charles Leclerc měl velmi dobrou druhou polovinu minulé sezony. Tak trochu nenápadně v ní získal nejvíce bodů ze všech! Rozhodně se nebude chtít spokojit s rolí týmové dvojky a pokusí se o zisk titulu.

Tip | Sport SZ

Jak se uvede Hamilton ve Ferrari? Fiasko nečekáme, ale na o generaci mladšího Leclerca nejspíš stačit nebude – hlavně v soubojích proti časomíře.

Max Verstappen bude s Red Bullem usilovat o pátý jezdecký titul v řadě, čímž by se vyrovnal legendárnímu Michaelu Schumacherovi a jeho počinu z let 2000 až 2004. Tým však potřebuje vyřešit problémy s ovladatelností vozu z předchozí sezony, nad čímž zatím visí otazník.

Nizozemec může mít výhodu díky tomu, že hlavní soupeři disponují vyrovnanějšími jezdeckými kolegy, což by mohlo vést k vzájemnému ubírání bodů. Jeho agresivní styl v minulosti často přinesl kontroverze, například v poslední Velké ceně Mexika. Ale zároveň mu tyto situace, v rámci bojů o mistrovskou korunu, většinou přinesly body navíc.

Kosmetické změny pravidel | Sport SZ

K drobným úpravám přesto dochází už letos, minimální váha jezdce (vč. výbavy) byla zvýšena ze současných 80 na 82 kg, což opět vedlo k navýšení celkové minimální hmotnosti monopostu na 800 kg. Tato změna sice dává smysl kvůli komfortu jezdců (rozměrově větší jezdci nemusí držet tak přísné diety, zatímco menší závodníky lze snadno dovážit), ale zároveň tím pokračuje trend v podobě navyšování váhy vozů, což negativně ovlivňuje jejich agilitu.

Jednou z dalších menších úprav regulí, konkrétně těch sportovních, je i konec bodového bonusu za nejrychlejší kolo závodu. Kvůli zisku extra bodu, případně snaze odebrat tento bod konkurenci se týmy často uchylovaly k nesmyslným strategiím.

Novým jezdcem Red Bullu je Liam Lawson. Novozélanďan nahradil trápícího se Sergia Péreze a očekává se od něj důležitá podpora Verstappena i slušný bodový příděl do hodnocení týmů. Jak ukázali jeho předchůdci u rakouské stáje, snadné to mít každopádně nebude.

Mercedes věří kombinaci zkušeného George Russella a mladého talentu Andrey Kimiho Antonelliho. Teprve osmnáctiletý Ital Antonelli má šanci stát se historicky nejmladším vítězem závodu formule 1, pokud se mu podaří senzačně ovládnout jeden z prvních tří závodů sezony, čímž by překonal rekord Maxe Verstappena z roku 2016. Jeho interní souboj s Russellem bude nepochybně poutat velkou pozornost, přičemž Russell sám může být překvapivým kandidátem na titul.

Ve středu pole číhá legenda Alonso

Ambiciózní Aston Martin kanadského miliardáře Lawrence Strolla angažoval legendárního designéra Adriana Neweyho, ale jeho vliv se pravděpodobně projeví až u vozu pro rok 2026. Bylo by překvapením, pokud by zelené vozy, do jednoho z nichž bude usedat dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso, významně promluvily do bojů o přední příčky, jako tomu bylo před dvěma lety.

Tým Alpine, který zaznamenal výrazný vzestup v závěru minulého roku, by mohl pokračovat v posunu vpřed i díky vlivu poradce Flavia Briatoreho. Francouzská ekipa bude spoléhat především na Pierra Gaslyho. Toho doplní nováček Jack Doohan, i když jeho pozice v týmu je nejistá a nebylo by překvapením, pokud by byl během sezony nahrazen. Nejpravděpodobněji loňskou kometou Francem Colapintem.

Tip | Sport SZ

Týmy z tzv. druhého sledu letos nemají moc co ztratit, takže se některé z nich budou dívat spíš do roku 2026. To platí především o Astonu, v jehož řadách nyní nechybí geniální konstruktér Adrian Newey.

Haas se pod vedením týmového šéfa, kterým je druhým rokem Ajao Komacu, pokusí navázat na nadějnou sezonu 2024. Americký tým sice přišel o zkušeného Hülkenberga a zároveň se rozloučil s Magnussenem, ale dvojice Esteban Ocon / Oliver Bearman by měla mít minimálně podobnou kvalitu a určitě větší potenciál.

Opětovně přejmenovaný tým Racing Bulls, který je zároveň „béčkem“ Red Bullu, přivítal temperamentního nováčka Isacka Hadjara. Pro jeho parťáka Júkiho Cunodu bude tato sezona kritická – japonský jezdec musí hodně zaujmout, aby si zajistil další budoucnost ve formuli 1. Bez postupu do hlavního týmu Red Bullu je jeho pozice značně nejistá a do budoucna mu nemusí stačit ani podpora ze strany automobilky Honda.

Ve Williamsu bude pozornost směřovat na souboj mezi zkušeným Carlosem Sainzem, čerstvě expilotem Ferrari, a Alexanderem Albonem. Také tento tradiční tým však již spíš vyhlíží rok 2026.

Tip | Sport SZ

Do sezony 2025 vstupuje hned šest mladíků, které čeká první kompletní rok mezi elitou. Hlavní pozornost bude upřena na Antonelliho, který jistě ukáže rychlost, ale čeká se u něj i chybovost. Vidět bude také Lawson, který usedne do Red Bullu. U ostatních noviců by mělo hodně záležet na technice.

Další těžká sezona velmi pravděpodobně čeká Sauber. Švýcarský tým bude mít kompletně novou sestavu – po 12 letech se do Hinwilu vrací Nico Hülkenberg. Němci bude chtít sekundovat nováček a úřadující šampion formule 2 Gabriel Bortoleto. V jezdcích by však u Sauberu, kde se chystají na transformaci v tovární tým Audi, problém být neměl. V technice už ale nejspíš ano.

Sázka na budoucnost

Nepříliš atraktivním, ale pragmatickým prvkem sezony 2025 může být také přístup některých týmů, kterým se nepovedou úvodní závody. Mohou se totiž velmi brzy začít soustředit na revoluční sezonu 2026, kdy přijdou na řadu významné změny technických pravidel. Vozy začnou využívat aktivní aerodynamiku, zatímco pohonné jednotky budou oproti současnosti více závislé na elektrické energii.

Vzhledem k finančnímu stropu již není možné plnohodnotně praktikovat tzv. dvojitý vývoj. To znamená, že se nelze současně soustředit na zdokonalování aktuálního vozu i příštího modelu. Navíc je třeba brát v úvahu omezení v aerodynamických testech, v rámci kterých jsou navíc úspěšné stáje penalizovány přidělením menšího objemu času na vývoj. Proto některé organizace rok 2025 mohou „vypustit“.

Tip | Sport SZ

Vyrovnanost. To by mohl být charakteristický prvek sezony 2025. Současná generace vozů je na konci životního cyklu, takže ani nejlepší týmy již nemají tolik potenciálu ke zlepšení. Celé pole by tak mohlo být nadmíru vyrovnané a rozhodovat budou maličkosti a ideální nastavení – více než kdy jindy.

Bez velké nadsázky může jít o paralelu k takzvanému „tankování“, známému například z NHL, kdy se týmům bez šance na play-off doslova vyplatí prohrávat, protože pak mohou mít slibnější pozici při výběru nadějných mladíků na draftu.

Napětí mezi jezdci a FIA

K dalším tématům, o nichž se bude během roku zřejmě mluvit, patří přetrvávající napětí mezi jezdci a řídicím orgánem FIA. Platí to zejména v souvislosti s možnými velmi tvrdými tresty za „nevhodné“ chování. Na něj se vztahuje i použití vulgárního slova během tiskové konference.

Očekává se rovněž živá debata o podobě kalendáře závodů pro další roky, protože některým tradičním evropským okruhům může hrozit rotace, či dokonce vyřazení z kalendáře. To se týká například Imoly či Barcelony.

Na pozadí soubojů na trati i v zákulisí bude také probíhat příprava Cadillacu na vstup do formule 1 v roce 2026. Tým mimo jiné zatím neoznámil žádného jezdce, což jistě vyvolává spoustu spekulací a diskuzí.

Doporučované