Článek
Světový kolotoč se do Špindlu vrací po čtyřech letech a ze všech stran panují velká očekávání. Mikaela Shiffrinová má šanci dorovnat v počtu vítězství rekordmana Ingemara Stenmarka a všichni čekají bitvu se Slovenkou Petrou Vlhovou. Čeští fanoušci se pak těší na výkon Martiny Dubovské, která v sezoně už dvakrát pronikla do první desítky.
Podmínky ve Špindlu jsou lepší, než to původně vypadalo. Napadlo trochu sněhu a všude panuje pravá zimní atmosféra. Na slalomové trati leží cca 70 cm hlavně umělého sněhu.
Některé závodnice jako například Martina Dubovská si dnes ráno dají dvě tři tréninkové jízdy v brankách na vedlejším Stohu a pak se přesunou do Svatého Petra. Tam se dopoledne už volně projedou po závodním svahu, aby si ho „osahaly“.
Odpoledne trenéři postaví první a druhé kolo slalomu s cca 65 brankami. Start ve výšce asi 1000 m, převýšení 230 m. Těsně před sobotním startem prvního závodu si pak sjezdařky budou moci ještě projet na rozehřátí kus nad závodní tratí. To v některých nedávných závodech vůbec nebylo možné. Teplé počasí v Alpách podmínky dramaticky zkomplikovalo.
Stojím na lyžích kousek od startu na velkém hangu černé sjezdovky ve Svatém Petru. V údolí se už smráká, ale zapadající slunce ozařuje vrcholky Krkonoš do oranžova. Černá sjezdovka se ďábelsky propadá do Svatého Petra. Desítky dobrovolníků a dalších pracovníků pod námi ještě upravují trať, ale šéf přípravy závodní tratě Pavel Lipanský se vedle mě nenápadně usmívá pod vousy.
Už je vidět, že Špindl má vyhráno, jsou za tím ale stovky hodin práce až do půlnoci. „Na začátku ledna nebylo jasné, zda se vůbec ‚svěťák‘ ve Špindlu bude moci jet. Z nebe padaly provazy vody a všichni jsme se modlili, aby rychle klesly teploty pod bod mrazu, a my mohli dosněžit celou trať,“ říká Lipanský.
I tak ale po poradě s ředitelem závodů FIS Rakušanem Markusem Mayerem se před 14 dny rozhodli, že dívky raději ve Špindlu pojedou místo obřáku a slalomu dva slalomy. To proto, že slalom je kratší než obřák, trať nemusí být tak dlouhá a není potřeba tolik sněhu. Nyní to ale vypadalo, že by snad i tu obřákovou trať pořadatelé zvládli připravit.
Po dlouhém a vydatném dešti se ochladilo a lidé kolem Lipanského mohli začít mohutně zasněžovat. Když už bylo na trati dost sněhu, nastoupily rolby, pak se trať polévala vodou a ještě ve středu dokončovaly čety pomocí „balkánu“ (dlouhé trubky s držadly pro manipulaci a dole s tryskami) vodní injektáž sjezdovky. Padlo na to hodně přes 2000 kubíků vody, ale ta se na jaře zase vrátí přírodě.
Teď už rolby na sjezdovku nevjedou, jen před tréninkem a závodem čety na lyžích trať ještě ušlapou a vyhladí. Cílem je, aby byla dostatečně zmrzlá a tvrdá a poskytla závodnicím co nejlepší podklad. „A také vydržela nápor více než 60 lyžařek v prvním kole a postupující třicítky v kole druhém,“ zdůrazňuje Lipanský.
Když se sesouváme bokem dolů po velkém hangu, vidím teprve, jak je trať neuvěřitelně prudká. Pro průměrného lyžaře extrémně náročná. Ani v Alpách tohle není zdaleka běžné.
Podél trati i v cíli ve středu večer ještě probíhaly poslední práce. Na úpravě sjezdovky a stavbách pracovalo už týden asi 60 dobrovolníků, převážně členů Ski klubu Špindlerův Mlýn. Při závodech pak budou všichni pomáhat podél trati, kterou technicky zabezpečují – pracují s lopatami, šroubují branky… Někteří jsou i rozhodčí a hlídají branky.
K nim se ve čtvrtek přidala druhá skupina, zhruba 100 lidí. „Jsou to nadšenci z Českého svazu lyžařů, z různých středisek, pořádají závody a jsou zařazeni do rozhodcovských činností. Stahují sníh, když projedou závodníci, aby ti další měli také slušné podmínky,“ vysvětluje Lipanský.
Špindl tak bude připraven na závodnice i na tisíce návštěvníků. Většina jich bude v cílovém prostoru, ale část se může vyšplhat do připraveného sektoru vpravo podél trati, kde uvidí závodnice z větší blízkosti.
„Samozřejmě se moc těším. O to víc, že je to doma. Nemůžu si přát nic lepšího, než aby se mi povedly čtyři jízdy pořádného slalomu od startu do cíle,“ řekla Seznamu Zprávám Martina Dubovská, která v posledních dvou slalomech Světového poháru nedojela.