Hlavní obsah

Kolik stojí kola závodníků na Tour de France?

Foto: Getty Images, Getty Images

Tadej Pogačar na druhém nejdražším kole v pelotonu Tour de France. Stačit bude nejspíš na druhé místo.

Tour de France vždy odstartuje s tou nejlepší možnou cyklistickou technikou. Pojďme si ukázat, kolik stojí profi závodní kola, o kolik se od sebe ceny liší, a které stroje nakonec vyhrávají etapy.

Článek

Zjištění, která učinili hoši z Globalcyclingnetwork.com, když zkoumali materiál 22 zúčastněných týmů Tour de France, ukázala na překvapivé cenové rozdíly mezi závodními koly.

Nejdražší stroje v pelotonu slavného závodu, americké Trek Madone SLR 9 (tým Lidl Trek) stojí 18 450 dolarů (přibližně 400 000 korun), což je zhruba o 11 tisíc dolarů víc, než kolik stojí kola nejlevnější – značky Dare VSRu tchajwanské produkce (stáj Uno X) za 7 115 dolarů (cca 154 000 korun).

Kdyby byl rozdíl třeba poloviční, dalo by se to ještě pochopit, ale že nejdražší kolo stojí pomalu třikrát tolik co kolo nejlevnější, určitě překvapí.

A na kolik vyjdou stroje někde uprostřed pelotonu? Italské Bianchi Oltre (stáj Arkea Samsic) stojí 15 150 dolarů (méně než 330 000 korun). Jen o chlup dražší jsou kola Giant Propel (tým Jayco Alula).

Vše podstatné o letošním ročníku

Jenže to je cena jen jednoho kola.

Každý tým s sebou bere na Tour cca 40 kol. Nejdražší kola pro stáj Lidl Trek tak přijdou na 16 milionů korun a to k tomu nepočítáme náhradní materiál a speciální lakování. Zatímco nejlevnější kola Dare norského týmu Uno X vyjdou „jen“ na něco málo přes 6 milionů korun.

Druhým zajímavým bodem zkoumání je, která kola nejvíc vyhrávají. Má na to cena nějaký vliv? Vytvořili jsme pro porovnání malou tabulku:

Vítězná kola na Tour de France 2023

Zahrnuli jsme kola do 17. etapy. Tabulka ukazuje vždy etapu, značku vítězného kola, tým, jezdce a údaj o tom, jak je kolo v porovnání s dalšími stroji na Tour drahé.

  • 1. etapa – Colnago – UAE – Adam Yates – 2. nejdražší kolo
  • 2. etapa – Look – Cofidis – V. Lafay – 12.
  • 3. etapa – Canyon – Alpecin-Deceunick – Jasper Philipsen – 14.
  • 4. etapa – Canyon – Alpecin-Deceunick – Jasper Philipsen – 14.
  • 5. etapa – Specialized – Bora Hansgrohe – Jay Hindley – 4.
  • 6. etapa – Colnago – UAE – Tadej Pogačar – 2.
  • 7. etapa – Canyon – Alpecin-Deceunick – Jasper Philipsen – 14.
  • 8. etapa – Trek – Lidl Trek – Mats Pedersen – 1.
  • 9. etapa – Factor – Israel PremierTech – Michael Woods – 13.
  • 10. etapa – Merida – Bahrain Victorius – Pello Bilbao – 16.
  • 11. etapa - Canyon – Alpecin-Deceunick – Jasper Philipsen – 14.
  • 12. etapa – Look – Ion Izagírre – Cofidis – 12.
  • 13. etapa – Pinarello – Michal Kwiatkowski – Ineos – 8.
  • 14. etapa - Pinarello – Carlos Rodriguez – Ineos – 8.
  • 15. etapa – Merida – Wout Poels – Bahrain Victorious – 16.
  • 16. etapa - Cervelo - Jonas Vingegaard - Jumbo-Visma - 5.
  • 17. etapa - BMC - Felix Gall - AG2R - 3.
  • 18. etapa - Specialized - Kasper Asgreen - Soudal - QuickStep - 4.

Pro přesnost, na Tour jede 22 týmu na 19 značkách kol. 3 týmy jedou na kolech Specialized (Bora-Hansgrohe, TotalEnergies, Soudal Quick-Step), 2 na značce Canyon (Alpecin-Deceunick a Movistar).

Berte to jen jako zajímavé porovnání. Bohaté týmy si navíc mohou dovolit nejen dražší materiál, ale i kvalitnější jezdce. Přeci jen je však vidět, že nejdražších pěti kol slavilo vítězství sedmkrát, zatímco z nejlevnější pětice kol uspěla jen Merida (2×).

Pokud bychom rozdělili cenovou škálu na dvě poloviny, situace bude trochu jiná. Z dolní cenové půlky slavilo první místo 9 strojů (Canyon 4×, Merida a Look 2×). Tato čísla ovšem hodně ovlivňuje čtyřnásobné vítězství Jaspera Philipsena na značce Canyon). Zatímco z horní cenové poloviny také 9 kol (Colnago, Pinarello a Specialized 2×).

Když se ale podíváme na soutěž týmů, tak tam byly do 18. etapy na prvních třech místech týmy s koly z horní cenové poloviny (1. Jumbo-Visma / Cervelo, 2. UAE Team Emirates / Colnago, 3. INEOS / Pinarello).

Vidíme, že absolutně jasná přímá úměra dražší = lepší a úspěšnější neplatí.

Nejdražší kola nejsou naprostou zárukou úspěchu. Pořád to vypadá, že klíčovým prvkem pro vítězství v etapě jsou schopnosti jezdců.

Doporučované