Článek
Na začátku svítil ambiciózní projekt s hokejovým kotlem na úpatí sjezdovky ve Špindlerově Mlýně. Agentura Eniva plánovala v Česku pětkrát velkou akci se zápasy pod širým nebem. Nehrálo se nikdy, i když jednou se už mrazilo. Tečka za celou érou zní: dluh 27 milionů, podání návrhu na insolvenci a velký vykřičník pro podobné projekty.
Server Seznam Zprávy monitoroval ságu, kterou propojuje jméno Andrey Bársony, majitelky eventové agentury Eniva. Je to smutný příběh, který začal gigantickými plány, jež kontrastovaly s vesmírnou naivitou a neznalostí hokejového prostředí. Následovala nešťastná rozhodnutí, kumulující se chyby. A ano, také smůla.
Výsledkem jsou zklamaní fanoušci bez peněz, hodně kyselé kluby, které slyšely na velkou show. Na webu Enivy stále svítí slogan: „Všechno jde, když se chce.“
Když v Česku řádil covid, Eniva byla paradoxně nejblíž, aby svůj vysněný podnik v Krkonoších uspořádala. Jednou pandemie přípravy zabrzdila, podruhé už aréna stála. Přes několik přešlapů, které v textu popisujeme, se nakonec podařilo téměř dojít až k cíli. Jenže zpřísněná protiepidemická opatření, kdy na akci mohl dorazit najednou jen tisíc lidí, vedla k tomu, že agentura všechno v roce 2021 zastavila.
Nikdy už takhle blízko k opravdovým zápasům venku nebyla. Jen se plánovalo, slibovalo, malovalo.
Plánované akce Enivy pod širým nebem
10.–12. prosince 2020 ve Špindlerově Mlýně
Hlavní hity: Mountfield HK – Sparta, Vrchlabí–Kladno, legendy Česka a Slovenska
ODLOŽENO kvůli covidu
7.–11. prosince 2021 ve Špindlerově Mlýně
Hlavní hity: Kladno–Pardubice, Mountfield HK – Sparta, legendy Česka a Slovenska
ODLOŽENO pořadatelem
5.–8. prosince 2024 v Praze
Hlavní hity: Sparta–Kometa, Č. Budějovice – Plzeň, Česko – výběr světa, Wolfsburg–Mnichov, Slovan Bratislava – Košice
ZRUŠENO pořadatelem
Zápasy v Praze se plánovaly nejdřív na rok 2022, pak na rok 2023, ale nikdy plány nedošly až k samotné realizaci.
Na horách se zprvu všechno točilo kolem Jaromíra Jágra a jeho velkého comebacku do Česka. Pak myšlenka víc a víc lákala majitele Pardubic Petra Dědka. Nakonec se v prosinci 2024 měl v Praze hrát velký zápas mezi Spartou a Kometou, pak bitva Plzně s Českými Budějovicemi, duel slovenské extraligy či německé nejvyšší soutěže. A Jakub Voráček s Patrikem Eliášem lákali bývalé hvězdy NHL na exhibici světových es minulosti. Nedopadlo nic.
Agentura záměr odpískala, obří akci by nezvládla ufinancovat. Velké plány skončily ostudou a tisícovkami naštvaných fanoušků, kteří nakoupili lístky. Slibovaná zábava se nedostavila. „S odstupem času se jeví, že větší obezřetnost byla namístě. Je to poučení pro všechny, vyžadovat větší záruky a jistoty u podobných akcí,“ řekl pro Seznam Zprávy ředitel extraligy Martin Loukota. Záruky hlavně v tom smyslu, že Eniva měla mít celý projekt finančně pokrytý a netáhnout za sebou žádné dluhy z minulosti.
Antireklama pro hokej, když v Německu, Finsku i na Slovensku podobné zápasy dokážou pořádat, jenže v Česku s Enivou krachují? NHL na utkáních pod širým nebem postavila dokonce obří byznys, byť ano, pracuje s úplně jiným trhem. Rozdíl spočívá v tom, že Evropa akce pod širým nebem používá spíš jako reklamu, nevydělávají. Jenže pražský projekt Enivy byl od začátku postavený tak, že za sebou táhl dluhy z minulosti. K tomu musel splatit obří náklady za výstavbu tribun i celou infrastrukturu potřebnou pro hokejové zápasy. V Praze se muselo na prosinec všechno postavit, vybudovat.
Výsledek měl ideálně pomoci zase o trochu víc umořit dluh, který Enivě vznikl ve Špindlerově Mlýně.
Ohlasy na sérii pod širým nebem od Enivy
Pavel Gross, trenér Sparty (prosinec 2024): „Vrhá to špatný stín na český hokej a celkovou organizaci. I německé mančafty už byly připravené. Strašně neprofesionální, jasná pětka. Akce postavená na vodě.“
Karl-Heinz Fliegauf, sportovní ředitel Wolfsburgu (říjen 2024): „Zasáhlo nás to velmi tvrdě. Utrpěli jsme finanční škodu a v tuto chvíli nevíme, jak ji nahradíme, protože nikdo nebere telefony nebo se nelze dovolat odpovědným lidem v agentuře. S obchodním chováním to nemá nic společného. Kalkulaci neznám, ale musela stát na dřevěných nohách.“
Lukáš Havlíček, generální manažer Slovanu Bratislava (říjen 2024): „I když Slovan akci ani zápas s Košicemi neorganizoval, budeme velmi pozorně sledovat, aby se organizátor seriózně vyrovnal s požadavky našich fanoušků, kteří si koupili vstupenku.“
Jakub Voráček, ambasador akce, účet na sociální síti X (prosinec 2024): „Za mě a za Patrika Eliáše mohu říct, že apel z naší strany je takový, aby lidé dostali za zaplacené lístky peníze co nejdříve nazpět.“
Petr Dědek, majitel Dynama Pardubice pro Forbes (prosinec 2021): „Jsem proti tomu, aby se akce rušila. Z mé strany to Eniva pojala neprofesionálně. Už s tím nechceme mít nic společného. D+D Real tak odstupuje od této akce a nebude titulárním partnerem.“
Seznam Zprávy oslovily Janu Obermajerovou, šéfku agentury BPA, která je výhradním marketingovým partnerem extraligy. Její firma se na akci s Enivou nijak nepodílela. Spíš zůstávala v roli pozorovatele a hlídala, aby společnost nepropagovala při extraligových zápasech pod širým nebem partnery, kteří by šli do kříže s těmi pro českou nejvyšší soutěž.
Když se na podzim definitivně odpískal prosincový svátek, vznikl mezi fanoušky zmatek, kde se mají hlásit s náhradou škody. Diváci občas mylně psali i na svaz, aby jim vrátil peníze za lístky. Chtěli je zprvu také po klubech.
Nabízí se tedy téma, nakolik takový neúspěch poškodil obraz domácí soutěže, byť účast přislíbily pouze čtyři kluby. „Primárně to poškodilo důvěru diváků i partnerů v tento projekt s daným pořadatelem, což nás pochopitelně mrzí,“ necítila z pohledu BPA, tedy marketingového partnera nejvyšší české soutěže, problémy Obermajerová.
Plány Enivy spíš zdiskreditovaly samotnou myšlenku hrát pod širým nebem. A samozřejmě zničily pověst eventové agentury.
Večeře s Jágrem za 200 tisíc
Eniva se v hokeji snažila uchytit, získávat kontakty i zkušenost. Uspořádala tři hokejové exhibice v halách. V únoru 2023 se v O2 areně povedlo dát dohromady vzpomínku na Nagano po 25 letech, v Litvínově agentura zvládla zápas legend s Davidem Pastrňákem. O prázdninách 2024 se v O2 areně konal duel mezi týmy Davida Pastrňáka a Jakuba Voráčka.
Jen pod širým nebem všechno končilo fiaskem.
Původní plán zněl dobře. Sjezdovka ve Špindlerově Mlýně je unikátní lokalita, kde se potkává česká smetánka. Fanouškům se nabídne hokej na horách, milionářům a miliardářům extra bonusy navíc. Za to nechají na místě poměrně dost peněz. Ale Jaromír Jágr táhne…
Nejluxusnější balíček VIP Partner Gold TOP lákal, že za 200 tisíc jsou k mání dvě VIP vstupenky, celodenní catering a hlavně: „Exkluzivní večeře s účastí Jaromíra Jágra v restauraci Na Pláni s nočními dechberoucími výhledy na Špindlerův Mlýn. Hosté jsou privátně vyvezeni lanovkou.“
Eniva čekala, že na večeři dojde k setkání největších špiček českého a slovenského byznysu. Dostat se mělo jen na 200 vyvolených.
Jaromír Jágr měl ve 48 letech za sebou sezonu v extralize. S Kladnem sice sestoupil, ale za 38 zápasů nastřílel 15 branek. Bársony a lidé kolem ní cítili, že veterán by mohl být zlatý důl. Takže drahý projekt se měl splatit i prodejem vysílacích práv do Kanady a Ruska, kde Jágr dřív hrál.
Problémy vyskakovaly nejdřív spíš organizační. Agentura postupně zjišťovala, o co v hokeji jde.
Až když se zápasy ve Špindlerově Mlýně blížily, tak se vyskytly na scéně detaily typu, že se při utkání objevují třeba komerční přestávky. Nebo že by nebylo od věci mít k dispozici rolbu. Postupně také naskakovaly praktické záležitosti, jak hráče a týmy do lyžařského areálu dostat, kdo je tam přiveze, kde budou mít zázemí.
„Řekli jsme si, že tohle bude pecka. Řešili jsme, jestli se sem všechno vejde, a když jsme si řekli, že ano, tak jsme se rozhodli, že do toho jdeme,“ vesele hlásila v roce 2020 Bársony pod sjezdovkou Svatý Petr. „Měli jsme obyčejnou firmu, eventovou agenturu. A rozhodli jsme se udělat tento projekt. Věděli jsme, že když to bude velký a nejlepší projekt, musí tam být totální legenda,“ mířila k tomu, proč se všechno točilo kolem Jágra.
Dnes je majitelka Enivy s povídáním pro média zdrženlivější. „Nezlobte se, ale vyjadřovat se už nebudu. Doufám, že to chápete,“ napsala Andrea Bársony Seznam Zprávám.
Slova o obyčejné agentuře, která použila před pěti lety, nelžou.
Eniva se specializovala na menší akce pro firmy. Na webu se pyšní, že jejími klienty jsou velké společnosti typu Lidl, ČSOB, Dr. Max nebo LG. Podle zjištění Seznam Zpráv se většinou ale jednalo o menší projekty i pod sto tisíc korun. „S agenturou Eniva jsme realizovali pouze jednu drobnou outdoorovou spolupráci, a to v roce 2018,“ potvrdilo i komunikační oddělení ČSOB.
V hokeji chtěla Eniva dělat velkou show za miliony. Věřila si, že ví jak. Působila, že by mohlo stačit jen nadšení a zbytek se nějak vyřeší za pochodu.
Na první tiskové konferenci v roce 2020 s Jaromírem Jágrem také zaujal název i „nápadná“ podobnost se zavedenou značkou s NHL. Zápasy pod širým nebem nesou název Winter Classic. Eniva zvolila totožné jméno, a dokonce nápadně podobný styl písma i detaily včetně letícího puku nad slovem Winter.
Nejdřív padaly úvahy, že Eniva je tak daleko, že dokonce spolupracuje s NHL a jede zavedenou linii. Vypadalo to tak. Zámořská strana ale neměla logo a název zaregistrované pro Evropu, a tak Eniva myšlenku prostě napodobila. Nakonec se s Američany dohodla a začala používat jiný název „Winter Hockey Games“.
Chtěli 23 milionů po státu. Neměli nárok
Záměr na spojení zápasu pod širým nebem se startem lyžařské sezony ve Špindlerově Mlýně se tvářil zajímavě. Přes všechny porodní bolesti se k němu Eniva nakonec málem prokousala.
V roce 2021 se mělo začít hrát od 7. prosince. Jenže 26. listopadu vláda vyhlásila výjimečný stav a na akce mohl jen tisíc lidí. Tribuny na místě už stály a měly pojmout přes sedm tisíc lidí.
Dokonce i led se chystal, rolba se také vyřešila.
Eniva si ale vyhodnotila, že pořádat zápasy pro tisíc lidí jí nedává smysl. Tím pádem patrně nezafungovaly VIP balíčky ani prodej přenosů do zahraničí.
Agentura v tu chvíli nahlásila škodu přes 23 milionů (uvedeno v dokumentech pro insolvenci), kterou požadovala vrátit po vládě. Ale Ministerstvo vnitra žádost zamítlo. Eniva se odvolávala na zákon, že stát je povinen nahradit právnickým i fyzickým osobám ztrátu, která nastala v příčinné souvislosti s krizovým opatřením (§ 39 odst. 4). Odpovědnosti se podle ní stát mohl zbavit pouze tehdy, pokud se prokáže, že si poškozený škodu způsobil sám.
V odůvodnění Ministerstva vnitra se však píše, že ze zásady je nahraditelná pouze věcná škoda, nikoliv ušlý zisk.
Od té chvíle se malá eventová agentura stala zadluženou eventovou agenturou. Začala vymýšlet, jak z maléru ven. Už v té době padala možnost o vyhlášení insolvence. Ale nakonec si zkusila peníze přes hokej získat zpátky.
Jednou z cest byla i možná kompenzace pro fanoušky. Kdo měl lístky na zápas pod širým nebem, mohl je buď vyměnit za oslavu Nagana v O2 areně, požádat o vrácení peněz, nebo je dál podržet na plánovaný podnik v Praze na zimu 2022, tedy 2023, nebo 2024…
„První návrh projektu ve Špindlerově Mlýně, se kterým za námi přišla Eniva, měla sponzorsky zajištěný. Byl to opening lyžařské sezony v atraktivním prostředí se spoluorganizátorem a garantem projektu Jaromírem Jágrem a týmem Kladna,“ vybavuje si dnes Obermajerová, že prvotní myšlenka se jevila slibně.
Z jejího pohledu byl nápad smělý, ale v unikátní lokalitě mohl fungovat: „Hodnotili jsme ho jako podnikatelsky odvážný, ale při všech aspektech a návazností na specifičnost lokace realizovatelný. Proto jsme vyšli vstříc s přesunem zápasů Tipsport extraligy do jiného prostředí. Reklama partnerů by byla zajištěna, jako titulárního partnera prezentovali D+D Real pana Dědka (majitel Pardubic). Obory partnerů Enivy nebyly vůči partnerům Tipsport extraligy konfliktní,“ dodává Obermajerová, že potřebné administrativní věci si Bársony odškrtla.
Od plánů, že se hokej odehraje v Praze na Letenské pláni, se ale začaly věci víc a víc komplikovat. Eniva postupně umazávala dluh menšími hokejovými projekty.
Ten největší, s výhledem na Hradčany, ji měl vrátit zpátky do hry.
Jenže právě ten všechno uvrhl do totální temnoty.
Lístky do Prahy se neprodávaly
Na prosinec 2024 se naplánovalo sedm velkých zápasů. Hlavním tahákem mělo být utkání Sparty s Kometou, extraliga ještě lákala na bitvu Plzně s Českými Budějovicemi. Zápas si měla střihnout i německá nejvyšší soutěž (v pátek od 12:30) a jeden duel čekal i na slovenskou extraligu. Program pak měly obalit exhibiční zápasy a jeden prvoligový duel.
Eniva používala na sociálních sítích reklamní finty, že fanoušci mají šlápnout do pedálů, protože na hlavní zápas Sparty je prodáno 85 % vstupenek. Ten byl ale jediný, na který lístky aspoň trochu reálně mizely. Možná by se nakonec i vyprodal, jinde to však bylo o dost horší.
Důkazem jsou i dokumenty, které Eniva musela podat, aby se poslala do insolvence, tedy do stavu, že není schopna splácet své závazky. U Ticketportalu má zadržené lístky na zápas Kometa–Sparta v hodnotě 6 684 857 korun. Na ostatních šest zápasů zadržená suma činí 4 327 115 korun.
V seznamu závazků pak stojí, že Eniva dluží téměř pět milionů za Winter Hockey Games 2021. Tím pádem se jí povedlo z bilance minus 23 milionů celkem slušně vybruslit. Ale agentura zapadla do ještě většího problému, protože i s neuskutečněnou akcí Winter Hockey Games 2024 dluží nyní 27 milionů. Splatit je nemá jak. Peníze, které jí nyní ze vstupného dorazily, utratila na zálohách.
Při kapacitě 16 tisíc sedadel se přitom měl objem získaných peněz ze vstupného dostávat do úplně jiných sfér.
Vstupenky na Winter Hockey Games 2024
Na první ligu a exhibici Česka se Slovenskem se mělo jít za 390–890 Kč, nejluxusnější místa za 1890 Kč a 2490 Kč.
Na českou a slovenskou extraligu za 590–1390 Kč, nejluxusnější místa za 2990 Kč a 3990 Kč.
Na exhibici legend a německou ligu za 990–1990 Kč, nejluxusnější místa za 3990 Kč a 4490 Kč.
Kdyby do arény dorazilo aspoň 15 tisíc fanoušků, tak za první kategorii se mohlo vybrat minimálně 18 milionů, za druhou 41 milionů, za třetí 42 milionů. Pochopitelně by vyskočily i náklady za tribuny, technika pro výrobu ledu atd. Tedy velmi hrubým odhadem by se Eniva mohla dostat někam ke 100 milionům ze vstupného, kdyby byla opravdu po lístcích poptávka.
Podle informací Seznam Zpráv organizátor kalkuloval i s výrazně skromnějším výnosem kolem 60 milionů. Počítalo se, že na německé a slovenské zápasy dorazí klidně i polovina kapacity areálu.
Jenže poptávka nebyla ani se sem prodeje nedostaly a reparát už není možný. „Role asociace profesionálních klubů spočívala hlavně v tom, aby utkání proběhla podle řádů s jasným časovým harmonogramem, jako jsou tréninky a rozbruslení. Jednalo se o regulérní utkání o body do tabulky,“ naznačuje šéf extraligy Martin Loukota, že všechno ostatní si řešila Eniva úplně sama.
Pokud se ptáte v hokejovém prostředí, nikdo další s agenturou už do pořádání zápasů nepůjde. Majitel Pardubic Petr Dědek se s majitelkou Andreou Bársony rozhádal po Špindlerově Mlýně, když pokládal za kardinální chybu, že akci neuspořádala aspoň pro tisíc lidí nebo nevyjednala u vlády výjimku.
„I kdybych si měl půjčit obrazovky a udělat to pro skupinky o tisíci lidech, ať se dívají třeba z kopců, udělal bych to. Kdyby za mnou jako titulárním partnerem přišli, že potřebují třeba milion, protože stoupnou náklady, ale chtějí akci uspořádat? Dal bych jim ho. Ale oni ani nepřišli. Tohle mně vadí,“ rozebíral svého času podnikatel svůj postoj pro deník Sport.
Sport na Seznam Zprávách
Sledujeme pro vás velké události, zákulisí a hlavní hybatele sportovního dění.
Fotbal | Hokej | Tenis| Nosiči vody | Sociální sítě
Za agenturu Eniva odvětil Tomáš Vosátka (po roce 2022 své zapojení ukončil), že Dědkova podpora „nebyla zásadní“. To Dědka naštvalo ještě víc s tím, že takhle se vyjadřovat o jeho příspěvku 3,25 milionu není fér. A pronesl, že už nikdy víc.
Sparta se už také nechytne, i když zarazilo, že po velkém dobrodružství v Krkonoších chtěla zkoušet štěstí znovu. Nakonec dala jako dárek fanouškům, kteří nakoupili lístky na Letenskou pláň, vstupenky na semifinále Ligy mistrů. „Finanční kompenzaci musí vypořádat společnost Eniva a my za vyrovnání se s našimi příznivci budeme bojovat,“ uvedl člen správní rady HC Sparta Jakub Dlouhý. Jak měl boj vypadat, nedodal.
Úzký svazek s Jaromírem Jágrem dávno skončil. Mountfield HK podruhé už také nebude chtít s Enivou spolupracovat. Tenhle seznam roste (viz vyjádření aktérů výše).
Žádný silný partner. Jen hvězdy a víra
Jak je vlastně možné, že se akce nechytla a lístky se neprodávaly?
Mezi lidi zamířily vstupenky v první várce od 30. dubna, za necelých šest měsíců pak fanoušci slyšeli, že se projekt nejspíš přesune na rok 2025. Pak ale zkrachoval, stejně jako agentura.
„Podle mě je možné, že dost lidí čekalo, jestli se akce opravdu uskuteční, a lístky by pak kupovali až před zápasy,“ řekl jeden ze zástupců českých klubů, který nechtěl být jmenován. „Otázkou je, jestli byla šance vyprodat zápasy německé a slovenské ligy v Praze. Tím si jistý nejsem, ale to je jen můj názor,“ přidal.
Zklamaný fanoušek: Nedošlo mi, že zápasy pořádá Eniva
Václav Sládek, fanoušek Motoru České Budějovice
„Byl jsem v tom celkem za 7140 Kč, což odpovídá 12 lístkům. Kupoval jsem je pro rodinu a pro známé od nás z Netřebic. Když jsem si lístky kupoval, tak mi vůbec nedošlo, že to je stejná agentura, která stála za předchozími akcemi. Už tehdy jsem věděl, že agentura Eniva nejedná s lidmi podle duchu fair play.
Když s tou akcí byl spojený český hokej, osobnosti, propůjčila tomu jméno i extraliga, tak jsem bohužel naivně myslel, že se jedná o jinou společnost a vše se uskuteční. Bohužel jsem se nezachoval správně a před koupí si vše důkladně nepročetl.
Když se objevila první zpráva, že akce asi nebude, tak jsem si všechno opět projel a zjistil, že jsem naletěl a že peníze už asi nikdy neuvidím.
Zapojené kluby neriskovaly nic. Nepodílely se na ztrátě, nic neorganizovaly, neměly by podíl na případném zisku. Pouze dostaly pozvánku. Ber, nebo nech být. Pikantní je, že kdyby se nepovedlo přesvědčit Spartu, nejspíš by se přípravy nespustily ani na zimu 2024. Protože nemít v Praze domácí klub? Už dopředu by se dal čekat propadák.
„Vidina takového zápasu pro naše fanoušky se nám líbila, ale jako oslovený „hostující“ tým jsme neměli s pořadatelem nějaký bližší vztah, tudíž jsme ani nijak víc nezkoumali další detaily, žádná škoda nám konkrétně nekonáním akce nevznikla,“ vysvětluje marketingový ředitel Českých Budějovic Tomáš Kučera.
Bársony neměla pro poslední akci v Praze generálního partnera. Chybělo jí tedy výrazné finanční krytí, které podle informací Seznam Zpráv slibovala představit do léta, což se ale nestalo. Stejně akce běžela. Všechno stálo na povedeném televizním spotu režiséra Petra Kolečka s herci Patrikem Eliášem a Jakubem Voráčkem.
A dál? Dál už jen na extrémně vratkých nohách. Předpokladu, že přijedou Němci i Slováci a Češi se povezou na zlaté horečce z MS. A další fanoušky se povede nalákat na někdejší esa NHL typu Erica Lindrose. Nakonec se třeba ten partner objeví…
Jenže už na podzim se Enivě plány začaly hroutit. Lístky se neprodávaly, zázrak s obchodním partnerem nenastal. Bársony postupně opouštěli i najatí lidé včetně produkčního týmu. Ona se snažila akci i svoji agenturu zachránit dalším přesunem termínu, ale to už byl jen zoufalý výkřik.
Zápasy pod širým nebem v Česku
2011
Pardubice vs. Kometa 4:2. Počet diváků:17 140
2016
Kometa–Plzeň 5:2. Počet diváků: 18 514
Kometa–Sparta 2:4. Počet diváků: 21 500
České kluby pak hrály dva zápasy v Německu (Sparta s Litvínovem v Drážďanech a Karlovy Vary s Litvínovem v Klingenthalu) a jeden na Slovensku (Třinec s Kometou v Bratislavě).
Tohle je konec projektu, který vznikl na myšlence, že Jaromír Jágr bude bruslit pod sjezdovkou, jeho story poblázní Kanadu, Rusko i Česko a z malé agentury se stane velký hráč.
Soud nejdříve odmítl agentuře podání insolvence. Nyní běží odvolání. Zatím se hlásí věřitelé, běžní fanoušci, kteří chtějí vstupenky zpět. Lepší by pro ně ovšem bylo, kdyby využili tzv. chargeback, což znamená, že se reklamuje platba kartou u vlastní banky, která vše řeší s bankou provozovatele nenaplněné služby.
Reklamace se dá uplatnit do 13 měsíců od prodeje. V případě přihlášení do insolvence mohou fanoušci dostat zpět jen zlomek peněz. K tomu nabádá své příznivce i vedení Českých Budějovic.
„Samozřejmě nás mrzí, jak situace dopadla. Od našich fanoušků nicméně víme, že pokud řešili situaci pomocí své banky a služby chargeback, dostali se ke svým penězům zpět,“ potvrdil Seznam Zprávám Kučera.
A zápasy v Česku pod širým nebem? Dostaly facku. „Rizikovost u takových projektů je velká, nutností je samozřejmě mít většinu nákladů na projekt pokrytou nejprve sponzorsky, pak je zde vždy riziko dopadu počasí na návštěvnost,“ popisuje Jana Obermajerová obecně platné detaily.
Signálů, že by měla Asociace profesionálních klubů (APK) zatroubit a kluby z akce stáhnout, bylo z minulosti dost. Ale nestalo se tak. Vedení ligy věřilo, že tentokrát se projekt chytne.
„Bohužel, v roce plném hokejových událostí, včetně MS v hokeji a následného úspěchu českého týmu, jsme přišli o důležité partnery, bez jejichž podpory nebylo možné akci realizovat,“ zkusila Bársony v prohlášení vysvětlit svůj pohled.
„Pokud bychom byli spravedlivě odškodněni za ztráty z roku 2021, mohli jsme se těchto komplikací vyvarovat,“ přidala ještě nesouhlas, že Enivě byla státem zamítnuta kompenzace za akci, kterou nakonec pro tisíc lidí organizovat nechtěla.
Faktem je, že jako organizátorka selhala. Romantická představa o hokeji v Krkonoších skončila velkou dírou, mrzutými fanoušky a také mezinárodní ostudou. Česko se za poslední dobu účastnilo dvou projektů pod širým nebem v Německu. Když měli Němci přijet do Prahy, akce se zasekla. Divili se a nechápali. I tohle je rozměr ostudy, kterou Eniva natropila. Další postup by s ní měl už řešit insolvenční správce.