Hlavní obsah

Pastrňák: Samý rekord, ale v jednom oboru je spíš chudý příbuzný

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

David Pastrňák slaví jeden ze svých gólů v dresu Boston Bruins.

Hokejista David Pastrňák překonal v zápase s Penguins další milník - přes 100 bodů za sezonu. Nový důkaz, že osmiletou smlouvu na 90 milionů dolarů hrubého (téměř dvě miliardy korun) si zaslouží.

Článek

Je teď nezastavitelný, alespoň v hokeji to tak vypadá.

V zápase Pittsburgh–Boston se s napětím čekalo, zda David Pastrňák poprvé v kariéře v NHL překoná stobodovou hranici, ale on ji přejel jako v rychlíku. Hattrickem pomohl Bostonu k výhře 3:4  a sám zapsal už 103 bodů za góly a nahrávky v této sezoně.

V ní navíc, docela nedávno, podepsal životní smlouvu. V příštích osmi letech mu Bruins zaplatí 90 milionů dolarů před zdaněním. Skoro dvě miliardy, pokud chcete v českých korunách.

Je ale jeden obor, v němž Pastrňák v porovnání s megahvězdami, jakou je on, vůbec nevyniká. Nejlépe placený český sportovec a šestý nejlépe honorovaný hokejista NHL má relativně velmi nízké sponzorské příjmy. Stručně řečeno: v reklamě nic moc.

K příjmům Connora McDavida nebo Rusa Alexandra Ovečkina se ani neblíží. Oba si přijdou na zhruba pět milionů dolarů navíc ke svým hokejovým gážím.

A to navíc tyto částky, v NHL výjimečně vysoké, jsou směšné v porovnání s jinými sporty. Takový LeBron James má roční příjem z reklam 16× vyšší - 80 milionů dolarů.

Proč tomu tak je?

David Pastrňák si vybral z tohoto pohledu sport, který ke skutečným globálním nepatří. Z pohledu Česka, nebo očima fanouška NHL se to nemusí zdát, ale hráči zámořské hokejové ligy nejsou pro velké a významné značky zdaleka tak atraktivní jako basketbalisté, baseballisté nebo hráči amerického fotbalu.

„Ten rozdíl tam opravdu je a hlavním faktorem je postavení hokeje na severoamerickém trhu, ten totiž v tomto srovnání generuje tržní sílu a přímo ovlivňuje hodnoty sponzorských smluv,“ uvedl pro Seznam Zprávy Petr Hercík, výkonný ředitel agentury Sport Invest Marketing.

„NHL v porovnání s ostatními „big four“ (NFL, NBA, MLB a NHL) je v některých faktorech násobně menší a již delší dobu se ozývají hlasy, které předpovídají, že MLS (liga fotbalová) přeskočí NHL. Tím pádem individuální hvězdy z NHL mají horší startovní pozici oproti hvězdám z NFL či NBA. Mohou se samozřejmě svojí komunikací či aktivitami mimo sport odlišit a přerůst ostatní, ale pokud jdeme pouze po „slávě“ z jejich sportu, tak je logické, že se nemohou rovnat,“ zdůraznil Hercík.

K tomu musíme přidat fakt, že Pasta není rodilý mluvčí. I to ho v práci pro reklamu za mořem „handicapuje“.

Proto má dnes David Pastrňák zřejmě nejviditelnější kontrakt nikoli s americkou nebo světovou firmou, ale v Česku se sázkovou společností Tipsport. Ta má exkluzivní partnerství s NHL na vysílání přenosů na TV Tipsport.

Za sérii známých televizních reklam (i s Ester Ledeckou, fotbalistou Ladislavem Krejčím a dalšími známými sportovci) obdržel slušnou částku, kterou žádná ze smluvních stran zveřejnit nechce. Tipsport pouze uvádí, že „podmínky odpovídají tomu, že se jedná o nejslavnější české sportovce“.

Lze odhadovat, že bude v řádu jednotek milionů.

+10

Petr Hercík z agentury Sport Invest Marketing ale uvedl, že podle jeho zkušeností to není nejlepší sponzoringová smlouva v ČR.

„Smlouva to bude určitě zajímavá z pohledu českého sportovce, ale v kontextu příjmů TOP hráče z NHL bude tvořit velmi miniaturní část z celku. Víme o kontraktech, které se v ČR pohybují kolem vyšších řádů jednotek milionů, tuto spolupráci ale odhaduji na nižší jednotky milionů korun. A je zajímavé, že i v ČR je toto relativně standardní trend – hráči z NHL nemají automaticky nejlepší sponzoringové smlouvy, bývá tomu právě naopak. Těch faktorů je v tomto více, ale vše se dá zabalit do „nepřítomnosti na českém trhu“. Vysílací časy jsou pro českého fanouška organizačně složité, medializace je z velké míry neosobní, hráči tu ¾ roku nejsou, v české reprezentaci nehrají pravidelně a často nemají českou klubovou stopu,“ vysvětlil Hercík pro Seznam Zprávy.

Tipsport uvedl, že reklama s Pastrňákem se natáčela v roce 2021 v letní pauze NHL a byl to jeho první reklamní spot doma v Česku. Natáčení zabralo dva dny, jeden den v Jesenici u Prahy, druhý pak ve Sportovní hale v Praze.

Pár reklam dělala česká osmaosmdesátka i s americkými značkami. Nejde však o žádné velké mnohaleté smlouvy, jak je zvykem u globálních hvězd basketbalu či fotbalu.

Jak upozornil před nedávnem odborný web mam.cz, David Pastrňák propagoval v reklamě například Dunkin‘ Donuts, dlouholetého partnera celé NHL, značku Bauer, jejíž hokejové vybavení sám užívá, limitovanou edici těstovin „Pasta“ supermarketů Stop & Shop za 88 centů (symbol čísla na jeho dresu), nebo se stal v Číně tváří mléka pro děti.

Ani partnery dalších špičkových hokejistů v USA a v Kanadě však nejsou, až na výjimky, obří globální korporace.

McDavid má například smlouvou s Electronic Arts ohledně videoher NHL. Objevil se také na krabicích cereálií Cheerios a je také prvním aktivním profesionálním sportovcem, který se stal ambasadorem sportovní sázkové společnosti – konkrétně BetMGM. Má i smlouvy se CCM, Go Auto nebo Upper Deck.

Alexandr Ovečkin pak spolupracuje se značkami jako Electronic Arts, Fanatics, Hublot, Nike, Papa John's International a rovněž Upper Deck. A má - to je ona výjimka - smlouvu i s Coca-Colou.

Na reklamních smlouvách i přijmech hvězd, jako je Pastrňák, je vidět, že hokej je sport vlastně komunitní - prosadil se v omezeném počtu zemí - narozdíl třeba od fotbalu, basketbalu a dalších.

Doporučované