Článek
Zatímco na ledě spolu tento týden v prvních zápasech extraligového semifinále bojovali hokejisté domácí Sparty a hosté z Třince, v ochozech vysočanské O2 areny se odehrával souboj pivovarů. Tradiční dodavatel piva do jedné z nejmodernějších hal v Evropě, Pivovary Staropramen, se v něm utkal s lídrem českého pivního trhu, Plzeňským Prazdrojem. Fanoušci v O2 areně si tak poprvé mohli vybrat mezi výčepním Staropramenem a desítkou Radegast z plzeňského portfolia.
„O Radagest byl rozhodně větší zájem. Já pivo nepiju, ale syn si je pochvaloval a byl nešťastný, když Radegast došel a zbyl už jen Staropramen,“ říká dlouholetá fanynka pražského klubu Marie Hanušová. „Víc lidí mi říkalo, že by bylo dobré, kdyby tam místo Staropramene byl Radegast,“ dodává.
Pivovary Staropramen, součást americko-kanadské skupiny Molson Coors, dodávají pivo do O2 areny od jejího otevření v roce 2004. Vybudovaly v ní také systém pivního hospodářství s několika ležáckými tanky a téměř třemi kilometry trubek, který během patnáctiminutové přestávky hokejového utkání umožňuje vyčepovat až 30 tisíc piv. Teď se ale do tradičního hájemství Staropramene snaží proniknout konkurent z Plzně.
„Radegast je dlouholetým pivním partnerem české hokejové extraligy, proto je k dostání na většině tuzemských stadionů. S O2 arenou jsme se domluvili na umístění několika mobilních výčepů na závěrečná utkání letošní extraligy ledního hokeje,“ říká mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. „Ostatní stadiony mají jiné dodavatele, což je případ i O2 areny, a my to respektujeme. Omlouváme se, více se k tomu nemůžeme vyjadřovat,“ dodává.
Podle informací Seznam Zpráv se ale Plzeňský Prazdroj snaží pivní monopol Staropramene v O2 areně narušit natrvalo. „Jednali o tom s provozovatelem a nabízeli, že by předělali i výčepní systém, aby pasoval na Radegast,“ říká zdroj Seznam Zpráv obeznámený s jednáním, který si ale nepřál být jmenován.
Tajemná smlouva
Pivovary Staropramen uspěly v roce 2013 ve výběrovém řízení, které na dodávky piva do O2 areny vyhlásil její provozovatel, společnost Bestsport z portfolia PPF. Ani jedna ze stran nechtěla s odkazem na obchodní tajemství sdělit, kdy tato smlouva vyprší. Před jedenácti lety se vedle Staropramene o kontrakt ucházel i Plzeňský Prazdroj a Heineken, který by do soutěže šel znovu.
„V případě, že by bylo otevřené výběrové řízení na dodavatele piva do O2 areny, tak bychom se jako jedna z předních pivovarnických společností v Česku účasti nebránili,“ říká mluvčí Heinekenu Dita Jacobson. Mluvčí Prazdroje na přímý dotaz ohledně zájmu o O2 arenu neodpověděl. „Společnost Bestsport pravidelně vypisuje výběrová řízení na dodavatele svých produktů a máme radost, že zájemců je vždy velké množství,“ uvádí mluvčí Bestsportu Zuzana Krejčíková.
Situaci ohledně piva v O2 areně nechtěla podrobněji komentovat ani mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová. „Mohu pouze potvrdit, že dle platné smlouvy jsou Pivovary Staropramen oficiálním dodavatelem piva do arény. V nejbližších týdnech budeme pořádat setkání s médii, kterým chceme unikátní pivní hospodářství znovu připomenout,“ říká.
Co se pije v extralize
- Pardubice - Radegast
- Sparta - Staropramen
- Třinec - Radegast
- Brno - Starobrno
- Litvínov - Radegast
- České Budějovice - Budvar
- Liberec - Radegast, Svijany
- Hradec Králové - Radegast
- Vítkovice - Ostravar
- Olomouc - Radegast
- Karlovy Vary - Radegast
- Plzeň - Gambrinus
- Mladá Boleslav - Radegast
- Kladno - Radegast
Dodávky piva do O2 areny jsou především záležitostí prestiže, přestože se během sportovních a kulturních akcí prodají desítky tisíc piv. Při minulém mistrovství světa v ledním hokeji se za dva týdny vypilo dokonce 540 tisíc piv. Podle zdrojů Seznam Zpráv musí ale dodavatel platit provozovateli relativně velký zpětný bonus. „Skoro všechno, co pivovar vydělá, zase z druhé kapsy zaplatí zpátky. Jde tam hlavně o zviditelnění značky,“ uvádí další se zdrojů Seznam Zpráv se znalostí fungování O2 areny.
Až do letošní sezony se podle smlouvy extraligových klubů s marketingovou agenturou BPA na všech stadionech čepoval Radegast. Výjimku měly pouze tři z nich - O2 arena pro Staropramen, vítkovická Ostravar arena pro tamní Ostravar a Winning Group arena pro sponzora Komety Starobrno.
To se ale v probíhající sezoně změnilo. „BPA pro smluvní období sezon 2023/24-2027/28 do kontraktu s APK LH navrhla, že kluby se mohly před uzavřením kontraktu rozhodnout, jestli za příslušnou odměnu zachovají exkluzivitu partnera extraligy značky Radegast, anebo budou nabízet jiné pivo,“ říká marketingový ředitel agentury BPA Petr Nitsche. Na zimním stadionu v Českých Budějovicích se pije Budvar, v Plzni Gambrinus a v Liberci si mohou fanoušci vybrat mezi Radegastem a Svijany.
Zatím není jasné, které pivo si budou moci koupit v O2 areně při nadcházejícím mistrovství světa. Podle informací by měl vnitřek zůstat Staropramenu, zatímco Plzeňský Prazdroj by měl obsadit venkovní fanzónu. Mluvčí organizačního výboru šampionátu na dotazy Seznam Zpráv zatím neodpověděl.