Hlavní obsah

Hokejový šampionát vydělal nemalé peníze. Svaz je rozdělí mezi kluby

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Hokejový šampionát v Praze a Ostravě přitáhl rekordní množství diváků.

Delegáti sobotní konference ČSLH se přeli o hospodaření svazu pod minulým vedením. To český hokej podle kritiků připravilo o více než 550 milionů korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Český svaz ledního hokeje získal z domácího hokejového šampionátu v Praze a Ostravě až půl miliardy korun. Vyplývá to z přehledu hospodaření hokejového svazu, který na sobotní konferenci hokejového svazu představil dosluhující člen výkonného výboru svazu Milan Vacke.

„Předběžný výsledek je mezi 400 a 500 miliony korun. Jde hlavně o příjmy z ticketingu a také dotace od Moravskoslezského kraje, města Ostravy a částečně také Prahy,“ řekl Seznam Zprávám Vackel. Znovuzvolený prezident svazu Alois Hadamczik ve svém kandidátském projevu slíbil, že většinu těchto peněz pošle jednotlivým hokejovým klubům.

Svaz kvůli organizaci šampionátu založil loni v létě novou firmu, CZ HOCKEY, a pověřil ji ekonomickými činnostmi souvisejícími s mistrovstvím, především prodejem vstupenek. Podle údajů, které na konferenci prezentovala jednatelka CZ HOCKEY Markéta Kabourková, utržila tato společnost v souvislosti se šampionátem přes 1,028 miliardy korun.

„Není to kompletní, ještě nemáme ani uzavřené účetní období, které končí 31. 12. 2024. Samozřejmě tam budou další náklady, bude se to všechno zúčtovávat a největší položky stále nemáme zúčtované,“ uvedla pro Seznam Zprávy Kabourková.

Hokejový svaz se založením nové firmy na několik měsíců vyhnul placení daně z přidané hodnoty. Firmy se podle daňových zákonů musí zaregistrovat jako plátci DPH do 15 dnů následujícího měsíce poté, co jejich obrat překročí dva miliony korun. Do té doby tak prodával svaz vstupenky, aniž by z nich platil DPH. Na případ upozornil deník MF Dnes.

„Jdeme naprosto legální cestou tak, abychom dělali to nejlepší pro český hokej. Udělali jsme to nejlepší a to, co jsme v tu chvíli považovali za nejefektivnější,“ říká k tomu Kabourková. Podle Milana Vackeho, který ve výkonném výboru ČSLH zodpovídal za ekonomiku, šlo o daňovou optimalizaci.

„Svaz disponuje veřejnými prostředky a obchodní činnost pro něj provádějí společnosti PRO HOCKEY a CZ HOCKEY. Ty věci jsou naprosto v pořádku. Postupují tak i kluby, většina z nich má dvě části, tedy spolek a pak společnost s ručením omezeným nebo akciovku. To je stejný příběh,“ říká Vacke. Ten do nového výkonného výboru, zvoleného na sobotní konferenci, už nekandidoval.

Tratil hokej na nevýhodných smlouvách?

Na konferenci, která v sobotu do čela hokejového svazu na další čtyři roky zvolila Aloise Hadamczika, propukl spor o hospodaření svazu pod vedením někdejšího prezidenta Tomáše Krále.

Podle jeho kritiků v čele s majitelem Dynama Pardubice Petrem Dědkem přišel svaz kvůli nevýhodným smlouvám s marketingovou agenturou BPA Sport Marketing o stovky milionů korun. Jednatel jedné ze zmíněných svazových firem PRO HOCKEY Jan Zikl tuto částku vyčíslil na 542,5 milionu.

MS v hokeji 2024

Mistrovství světa v hokeji se konalo od 10. do 26. května 2024 v Praze a Ostravě, Češi na něm vyhráli zlato. Do České republiky se hokejový šampionát vrátil po devíti letech. Aktuální zpravodajství naleznete ve speciálu k MS v hokeji na Seznam Zprávách.

Podle údajů, které Zikl na konferenci představil, inkasoval hokejový svaz od agentury BPA Sport Marketing každoročně 63,4 milionu korun, zatímco po vypovězení smlouvy s touto agenturou očekává roční příjem z prodeje marketingových práv národního týmu na více než 141 milionů.

S negativním hodnocením hospodaření bývalého vedení svazu nesouhlasil viceprezident svazu Petr Bříza. „Přijde mi manipulativní srovnávat výnosy v letech, kdy se pořádá mistrovství světa, a v době, kdy procházíte krizí. Lžete tu, promiňte,“ pronesl v emotivním vystoupení Bříza.

Hospodaření svazu v minulých letech vyšetřuje Národní centrála boje proti organizovanému zločinu. Loni v červenci provedla v sídle svazu prohlídku a podle zprávy serveru lidovky.cz se zajímala právě o smlouvy mezi hokejovým svazem a agenturou BPA Sport Marketing.

Doporučované