Článek
Česká republika má za sebou úspěšný vstup do hokejového mistrovství světa. Oba zápasy vyhrála. Ten první proti Finsku rozhodly až samostatné nájezdy. S Norskem Češi otočili nepříznivý úvod a zvítězili 6:3. Výhru proti finskému výběru na začátku turnaje sledovalo v O2 areně 17 413 lidí. Anonymizovaná data O2 Media ve spolupráci s centrem pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai, která Seznam Zprávy mají k dispozici, popisují, kdo na tribunách seděl.
Větší podporu měli jednoznačně domácí. Čeští fanoušci využili možnost vidět hokejovou reprezentaci naplno a v hledišti dominovaly barvy národního týmu. Zmíněná data ukazují, koho sportovní událost do arény přivedla.
Jak probíhá sběr a anonymizace dat
Zdrojem dat je komunikace SIM karty s telefonní sítí u účastníků, kteří udělili souhlas se zpracováním osobních údajů pro obchodní účely. SIM karta se pravidelně přihlašuje k síti i bez aktivity uživatele, aby mohl přijít hovor nebo zpráva. Z těchto primárních dat jsou pak automaticky odstraněny identifikátory uživatele. Až nad takovým anonymizovaným datasetem vytváří společnost O2 přepočty a analýzy. O2 pak dále poskytuje pouze agregované výstupy, identifikace jednotlivce je proto vyloučená.
Veronika Kučíková, O2
„Díky velkému počtu SIM karet v O2 síti dokážeme velmi dobře popsat agregovaný pohyb populace. Navíc díky smluvním vztahům s našimi zákazníky pak lze vyjádřit i zastoupení jednotlivých sociodemografických skupin,“ vysvětluje Radovan Oprendek, manažer O2 Media.
Na základě těchto dat je tak možné říci složení českých fanoušků na pátečním zápase. Například ukazují, že třetina z nich byly ženy. Nepřímo tím potvrzují, že v Česku není zájem o hokej pouze mezi pánskými fanoušky.
Co se věkového rozložení týče, největší podíl tvořili diváci ve věkové skupině od 36 do 55 let. Ti tvořili téměř polovinu všech tuzemských fanoušků v hale. Další necelou třetinu zastupovala kategorie od 26 do 35 let. Z důvodu ochrany nezletilých data neobsahují kategorii do 18 let.
Data SIM karet umožňují nahlédnout i na to, odkud lidé za hokejem přijeli. Vidět reprezentaci naživo nalákalo zejména Pražany a Středočechy, velké skupiny ale dorazily i z Brna či Olomouce.
„Jak se předpokládalo, největší návštěvnost byla z hlavního města Prahy,“ říká Oprendek. „Nicméně zbývající kapacitu arény naplnily početné skupiny návštěvníků z ostatních okresů z celého Česka, Moravy, ale i Slezska.“
„Velmi zajímavá je návštěvnost z Uherského Hradiště, kde ani velká vzdálenost neodradila početnou skupinu téměř 250 návštěvníků v podpoře našeho národního družstva,“ vypichuje manažer konkrétní regiony. „Brno, Pardubice, České Budějovice potvrdily nálepku hokejových měst a jsou také zastoupeny na mapě ve stovkách návštěvníků.“
„Data o návštěvnosti lokací jsou zásadní pro efektivní marketing. Díky geodatům dokáže město, pořadatel akce či obchodní centrum získat vhled do chování zákazníků či návštěvníků. Na rozdíl od dotazníkového šetření jsou výstupy přesnější, kontinuální a mnohdy nakonec i levnější,“ vysvětluje Oprendek, proč vlastně O2 agregované reporty vytváří.
Diváci si na mistrovství v třetí největší hokejové aréně v Evropě užívají také několik novinek. Přibyla například nová, osmitunová kostka nad ledem. Záběry ze zápasů se také nově snáz objeví na internetu. „Pod střechou O2 areny jsme instalovali vysokokapacitní antény pro posílení signálu, aby si diváci mohli plynule zadatovat, případně poslat nějaká videa i při té velké obsazenosti haly. To předtím nešlo,“ popisuje vedoucí podpory výstavby mobilních sítí Cetin Oldřich Šedivý.